6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1022135ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Klinische vaardigheden en stages I bestaat uit vier grote onderdelen:
1. Vaardigheidsonderwijs
Het vaardigheidsonderwijs is opgebouwd uit 5 leerlijnen waarbinnen verschillende vaardigheden worden aangeleerd. In Klinische vaardigheden en stages I komen de volgende leerlijnen aan bod:
Een gedetailleerd overzicht van de gedoceerde topics is beschikbaar op Canvas.
2. Communicatie
In het eerste jaar communicatie komt actief luisteren aan bod. Je leert houdingen en gesprekstechnieken aan die een professioneel probleemverhelderend gesprek mogelijk maken. Je zal na het eerste jaar in staat zijn om van iemand anders informatie te bekomen over diens belevingen in verband met zijn gezondheid en ziekte.
3. Stages
4. Medisch Frans
Tijdens de lessen Medisch Frans worden de basisregels van de grammatica herhaald en wordt de basis medische woordenschat aangeleerd voor het uitvoeren van een korte anamnese. Dit zal verder ingeoefend worden tijdens enkele praktische sessies.
nvt
Na afloop van het vaardigheidsonderwijs, de lessen communicatie en de lessen medisch Frans kan of heeft de student:
Na de zorgstage heeft de student:
Na de stageweek huisartsgeneeskunde kan de student:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 20% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
1. Evaluatie Klinische vaardigheden en stages I
Het eindpunt voor Klinische vaardigheden en stages I bestaat uit een gewogen gemiddelde van het punt voor permanente evaluatie (20%), stages (20%) en het examen vaardigheidsonderwijs en communicatie (60%). Je moet voor elk van die onderdelen geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gewogen gemiddelde gemaakt wordt. Indien je voor één van die onderdelen een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor het vak Klinische vaardigheden en stages I gelijk aan het laagst behaalde cijfer.
Je moet geslaagd zijn op de permanente evaluatie van KVS I om te mogen deelnemen aan het examen van Klinische vaardigheden en stages I zowel in de 1ste als 2de zittijd.
Wanneer een student niet geslaagd is voor de permanente evaluatie zal dit persoonlijk aan de student gecommuniceerd worden voor aanvang van de examenperiode.
Er worden elke les 3 punten op 5 gegeven voor voorbereiding, medewerking en professionele attitude. Onder voorbereiding wordt het voorbereiden van de les gescoord, onder medewerking wordt de actieve deelname aan de les gescoord en onder professionele attitude vallen het naleven van de hygiënische maatregelen en het op tijd komen in de lessen. Het niet naleven van de hygiënische maatregelen of het te laat komen in de les leiden tot een minimale puntenaftrek van 2,5 op 5 voor die les. Het eindpunt voor de “permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs” wordt berekend door het gemiddelde te nemen van alle scores per les.
Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages I en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de "permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs".
Er mogen maximaal 3 verschillende topics gemist worden mits het een gewettigde afwezigheid betreft om te kunnen slagen voor de permanente evaluatie. Indien er meer topics gemist werden zal dit leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de "permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs".
Elke afwezigheid dient ten laatste de dag zelf gecommuniceerd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen). Een geldig afwezigheidsattest dient ons tijdig bezorgd te worden (zie OER voor de termijn). Indien deze regels niet gerespecteerd worden, zal de afwezigheid als ongewettigd beschouwd worden.
De permanente evaluatie wordt over alle werkzittingen heen beoordeeld op basis van het volgende:
1. Tijdig indienen van taken
2. Voorbereidingen op de werkzittingen
Het behalen van een onvoldoende in één of meerdere van deze drie punten, leidt tot een onvoldoende eindpunt permanente evaluatie communicatie: het laagst behaalde punt is in dat geval het eindpunt permanente evaluatie communicatie.
Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages I en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie communicatie”.
Er mogen maximaal 3 verschillende werkzittingen gemist worden mits het een gewettigde afwezigheid betreft om te kunnen slagen voor de permanente evaluatie. Indien er meer werkzittingen gemist werden zal dit leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie communicatie”.
Elke afwezigheid dient ten laatste de dag zelf gecommuniceerd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen). Een geldig afwezigheidsattest dient ons tijdig bezorgd te worden (zie OER voor de termijn). Indien deze regels niet gerespecteerd worden, zal de afwezigheid als ongewettigd beschouwd worden.
Er worden elke les 3 punten op 5 gegeven voor voorbereiding, medewerking en professionele attitude. Onder voorbereiding wordt het voorbereiden van de les gescoord, onder medewerking wordt de actieve deelname aan de les gescoord en onder professionele attitude vallen het naleven van de hygiënische maatregelen en het op tijd komen in de lessen. Het niet naleven van de hygiënische maatregelen of het te laat komen in de les leiden tot een minimale puntenaftrek van 2,5 op 5 voor die les. Het eindpunt voor de “permanente evaluatie medisch Frans” wordt berekend door het gemiddelde te nemen van alle scores per les.
Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages I en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie medisch Frans”.
Wanneer de les medisch Frans gemist wordt in het kader van een gewettigde afwezigheid, zal er een vervangtaak opgelegd worden.
Elke afwezigheid dient ten laatste de dag zelf gecommuniceerd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen). Een geldig afwezigheidsattest dient ons tijdig bezorgd te worden (zie OER voor de termijn). Indien deze regels niet gerespecteerd worden, zal de afwezigheid als ongewettigd beschouwd worden.
Het examen van Klinische vaardigheden en stages I bestaat uit verschillende stationsproeven. Bij deelname aan het examen ben je verplicht om alle stations af te leggen (zowel alle stations rond vaardigheden als alle stations rond communicatie). De student dient zich 15 min voor het aanvangsuur aan te melden bij de skillslabmedewerker (het individueel uur wordt gecommuniceerd op Canvas voor aanvang van de examenperiode) door het overhandigen van de studentenkaart. Het niet naleven van de hygiënische maatregelen bij aanmelding zal leiden tot een puntenaftrek op het “eindpunt examen”. Wanneer de student zich geen 15 minuten voor het aanvangsuur aanmeldt maar wel nog voor het aanvangsuur aanwezig is, zal dit leiden tot een puntenaftrek op het “eindpunt examen”. Wanneer de student zich aanmeldt na het aanvangsuur van het examen, zal hij/zij niet meer kunnen deelnemen aan het examen.
Voor de vaardigheden moet je voor elk station individueel geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gemiddelde gemaakt wordt als eindcijfer voor het “examen vaardigheden”. Indien je voor één van de stations een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor het “examen vaardigheden” gelijk aan het laagst behaalde cijfer. Elk station afzonderlijk kan eigen voorwaarden hebben om te slagen. Deze voorwaarden zullen voor de aanvang van de examenperiode bekend gemaakt worden via Canvas.
Het examen Communicatie bestaat uit 4 onderdelen: 1. Een station op het examen, 2. Verslag patiëntengesprek, 3. Reflectieverslag en 4. Stageverslag. Je moet geslaagd zijn (minstens 50% behalen) voor het station van communicatie vooraleer een eindpunt ‘examen Communicatie’ berekend wordt. Wanneer je niet geslaagd was voor het station communicatie, is je eindcijfer ‘examen communicatie’ gelijk aan het laagst behaalde cijfer. Je kan een gedetailleerde beschrijving van de berekening van het punt vinden in de leidraad van communicatie die op Canvas te consulteren zal zijn.
Het “eindpunt examen” wordt berekend door het gemiddelde te nemen van het eindpunt “examen vaardigheden” en het eindpunt “examen communicatie” op voorwaarde dat je voor beide geslaagd was (minstens 50% behalen). Indien je niet geslaagd was voor 1 van beide wordt je “eindpunt examen” gelijk aan het laagst behaalde cijfer.
2. Tweede zittijd
De onderdelen ‘permanente evaluatie’ en ‘stage’ kunnen niet worden hernomen in tweede zittijd.
Deelcijfers voor de stations binnen het examen vaardigheidsonderwijs en communicatie kunnen overgedragen worden naar de tweede zittijd bij een resultaat van minstens 50% én mits het akkoord van de titularis.
De student die in de eerste zittijd geen credit behaald heeft voor het volledige opleidingsonderdeel en één of meerdere geslaagde examenonderdelen toch wenst te hernemen (m.u.v. permanente evaluatie en stage), stuurt een e-mail naar skillslab@vub.be uiterlijk 2 weken na de bekendmaking van de officiêle punten. Eenmaal de student via mail gemeld heeft dat hij wil afzien van zijn deelcijfer(s), verliest hij deze onherroepelijk.
3. Deelcijfers bij het niet behalen van de credit in 2de zittijd
De deelcijfers voor de stages kunnen op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar het volgend academiejaar en dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.
Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van het vaardigheidsonderwijs (resultaat van minstens 50%) én geslaagd is voor alle stations van het vaardigheidsonderwijs op het examen (resultaat van minstens 50% voor elk individueel station), kunnen deze deelcijfers op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.
Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van communicatie (resultaat van minstens 50%) én geslaagd is voor het examen communicatie (resultaat van minstens 50%), kunnen deze deelcijfers op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.
Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van medisch Frans (resultaat van minstens 50%), kan dit deelcijfer op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.
4. Bespreking van het examen
Om het examen van Klinische vaardigheden en stages I te bespreken, kunnen de studenten zich na de officiële bekendmaking van de examenresultaten inschrijven voor een persoonlijke afspraak. De student moet duidelijk vermelden welke onderdelen hij wenst te bespreken. Er wordt een individueel tijdstip afgesproken waarop het examen met de student besproken kan worden.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geneeskunde: Standaard traject (6 jaar)
Bachelor in de geneeskunde: Startplan (6 jaar)