8 ECTS credits
240 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022137ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
Voor deze Klinische en Maatschappelijke Topics worden een 10-tal thema’s geselecteerd die gecentreerd zijn op een specifiek zorgvraagstuk. Deze thema’s zijn afhankelijk van de huidige zorgcontext. Ter illustratie, voor het academiejaar 2020-2021 werden volgende thema’s geselecteerd:
Voor elk thema zal een multidisciplinaire groep mentoren uit diverse domeinen samengebracht worden, zoals o.a. huisartsen, specialisten uit de beschouwende, snijdende en ondersteunende disciplines, professionals uit de Public Health sector, ethici en paramedici. Deze zullen gezamenlijk de backbone voor elk thema aanreiken onder de vorm van flash-colleges, WPO (Werkcollege, Practicum of Onderzoeksmethodes) waar wenselijk ondersteund door e-content en zelfstudie.
De kernwaarden voor dit onderwijs zijn: inter- en multidisciplinair, transmuraal, transformatief en holistisch, activerend en interactief. Ontwikkeling van probleemoplossend vermogen en voorstellen voor therapeutische strategieën, concepten van prevalentie van ziekten en gebruik van databanken worden hier een essentieel element.
Differentieel diagnostiek opbouwen in dalende probabiliteit, m.a.w. een lijst opstellen van te toetsen hypothesen, het aanwenden van de diagnostische middelen (technisch of biochemisch) op een economisch verantwoorde manier en ten slotte het voorstellen van een therapie, vereisen een goede kennis van de snel evoluerende informaticasnelweg. Het toepassen van 'evidence-based medicine' is een kernvaardigheid van elke basisarts. De arts moet op de hoogte zijn van de informatiebronnen die zijn medisch handelen ondersteunen. Op deze manier wordt de student gestimuleerd dagelijks zijn onzekerheden in de medische praktijk te formuleren en de nodige informatie, die zijn beslissingen verder zal ondersteunen, op een kritische manier op te zoeken.
De interactieve medewerking wordt geëvalueerd op basis van de voorbereiding en/of medewerking -in groep of individueel- tijdens alle colleges. Een onvoldoende voorbereiding en medewerking kan resulteren in een Fail voor het opleidingsdeel.
De aanwezigheid wordt genotuleerd aan de hand van deelnemerslijsten. Een afwezigheid voor een bepaald college kan gewettigd worden mits het voorleggen van een gelegitimeerde reden (bijvoorbeeld een medisch attest). Elke reden voor het wettigen van de afwezigheid wordt voorgelegd aan de titularis van het vak. Een onwettige afwezigheid voor alle colleges (HOC/WPO) binnen één topic kan resulteren in een Fail met betrekking tot de interactieve medewerking, en kan als dusdanig leiden tot een Fail voor het opleidingsonderdeel.
De studenten moeten aantonen dat ze de beoogde competenties (CanMeds-rollen en Leerdoelen van de opleiding) effectief kunnen toepassen bij de benadering van een individuele patiënt.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Voor Klinische en Maatschappelijke Topics II wordt er met een Pass/Fail systeem gewerkt. Om een Pass te verkrijgen dient er aan twee voorwaarden voldaan te worden:
Indien er geen Pass behaald wordt op basis van deze criteria wordt er een gepersonaliseerde taak aan de student gegeven, die geëvalueerd wordt tijdens de 1e of 2e zittijd.
De eindevaluatie van de verworven competenties van het gehele traject Topics (Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III en Integratieve colleges) gebeurt op geïntegreerde wijze tijdens een mondelinge evaluatie na het afsluiten van het opleidingsonderdeel "Integratieve Topics".
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr