4 ECTS credits
120 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022138FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men een inschrijving kan nemen voor "Klinische en maatschappelijke topics III" moet men geslaagd zijn voor "Klinische en maatschappelijke topics I" en "Klinische en maatschappelijke topics II". Bovendien moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor "Integratieve colleges".
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Onderwijsteam
Michel Deneyer
Mark De Ridder
Koen Putman (titularis)
Eva Kimpe
Lieve Goeman
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
15 contacturen Lecture
15 contacturen Practical exercises
30 contacturen Self study
Inhoud

In 3e master worden de geselecteerde thema’s die gecentreerd zijn op een specifiek zorgvraagstuk op geïntegreerde wijze aangeboden via het OO Klinische en maatschappelijke topics III en het OO Integratieve colleges.

Deze thema’s worden geselecteerd afhankelijk van de huidige zorgcontext. Ter illustratie, voor het academiejaar 2020-2021 werden volgende thema’s behandeld:

  • ABCDE/ALS vervolg
  • COVID19
  • Frailty in elderly
  • Hematologie
  • Polytrauma
  • Screening en preventie
  • SOLK (Somatisch Onverklaarbare Lichamelijke Klachten)
  • Vermoeidheid

Voor elk thema werd een multidisciplinaire groep mentoren uit diverse domeinen samengebracht, zoals huisartsen, specialisten uit de beschouwende, snijdende en ondersteunende disciplines, professionals uit de Public Health sector, ethici en paramedici. Deze reiken gezamenlijk de backbone voor elk thema aan onder de vorm van flash- colleges en WPO waar wenselijk ondersteund door e-content en zelfstudie.

De kernwaarden voor dit onderwijs zijn: inter- en multidisciplinair, transmuraal, transformatief en holistisch, activerend en interactief. Ontwikkeling van probleemoplossend vermogen en voorstellen voor therapeutische strategieën, concepten van prevalentie van ziekten en gebruik van databanken worden hier een essentieel element.

Differentieel diagnostiek opbouwen in dalende probabiliteit, m.a.w. een lijst opstellen van te toetsen hypothesen, het aanwenden van de diagnostische middelen (technisch of biochemisch) op een economisch verantwoorde manier en ten slotte het voorstellen van een therapie, vereisen een goede kennis van de snel evoluerende informaticasnelweg. Het toepassen van evidence-based medicine is een kernvaardigheid van elke basisarts. De arts moet op de hoogte zijn van de informatiebronnen die zijn medisch handelen ondersteunen. Op deze manier wordt de student gestimuleerd dagelijks zijn onzekerheden in de medische praktijk te formuleren en de nodige informatie, die zijn beslissingen verder zal ondersteunen, op een kritische manier op te zoeken.

In 3e master wordt specifiek aandacht besteed aan de bio-psycho- sociale context van een zorgvraagstuk en de gerelateerde maatschappelijke implicaties. Dit omvat onder meer: gezondheidseconomische overwegingen, gevolgen voor arbeids(re) integratie, medicolegale en ethische aspecten, transmurale en chronische zorgtrajecten, patientpartnerships, work-life balans, …

Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Slides vanuit het OO Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Lesnota's vanuit het OO Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Relevante artikels of boeken per thema vanuit het OO Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Guidelines en digitale bronnen (onder meer EBMPracticenet, UpToDate, NHG-standaarden, aanbevelingen Domus Medica, consensusteksten van het RIZIV, Gecommentarieerd Geneesmiddelen Repertorium BCFI, beheer MZG-data Technische cel,…)
Handboek (Aanbevolen) : Klinisch redeneren, Van model naar competentie, Jef Van den Ende, Acco, 9789464148930, 2022
Handboek (Aanbevolen) : Inleiding in evidence-based medicine, Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal, Scholten R.J.P.M., Offringa M. & Assendelft W.J.J., 5de, Bohn Stafleu van Loghum, 9789036819770, 2018
Bijkomende info

De interactieve medewerking (zoals bijvoorbeeld de voorziene ‘permanente evaluatie’ binnen topic ABCDE/ALS) wordt geëvalueerd op basis van de voorbereiding en/of medewerking -in groep of individueel- tijdens alle colleges. Een onvoldoende voorbereiding en medewerking kan resulteren in een Fail met betrekking tot de aanwezigheid en interactieve medewerking, en als dusdanig resulteren in 0/20 als eindcijfer.

De aanwezigheid wordt genotuleerd aan de hand van deelnemerslijsten. Een afwezigheid voor een bepaald college kan gewettigd worden mits het voorleggen van een gelegitimeerde reden (bijvoorbeeld een medisch attest). Elke reden voor het wettigen van de afwezigheid wordt voorgelegd aan de titularis van het vak. Een onwettige afwezigheid voor alle colleges (HOC/WPO) binnen één topic kan resulteren in een Fail met betrekking tot de aanwezigheid en interactieve medewerking, en kan als dusdanig leiden tot een 0/20 als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel.

Het onderdeel ‘mondeling theoretisch evaluatiemoment’ gebeurt op geïntegreerde wijze gelijktijdig met de evaluatie van het opleidingsonderdeel “Integratieve colleges”. Tijdens de mondelinge evaluatie worden de aangeleerde theoretische concepten vanuit het opleidingsonderdeel “Klinische en Maatschappelijke Topics II” en “Klinische en Maatschappelijke Topics III” getoetst. Het resultaat van deze theoretische concepten vormt het resultaat voor bovenvermelde ‘mondeling theoretisch evaluatiemoment’ voor het opleidingsonderdeel “Klinische en Maatschappelijke Topics III”. Deze theoretische toetsing wordt gevolgd door een casusgestuurde opdracht waarbij de student op geïntegreerde wijze de verworven competenties dient aan te tonen. Het resultaat van deze integratieve opdracht vormt het resultaat voor het opleidingsonderdeel “Integratieve colleges”.

Het onderdeel ‘evaluatiemoment ABCDE/ALS’ omvat een evaluatie van de vaardigheden ABCDE/ALS dewelke aangeleerd werden tijdens het opleidingsonderdeel “Klinische en Maatschappelijke Topis I” en “Klinische en Maatschappelijke Topics II”.

Leerresultaten

Leerresultaten

De studenten moeten aantonen dat ze de beoogde competenties (CanMeds-rollen en Leerdoelen van de opleiding) effectief kunnen toepassen bij de benadering van een individuele patiënt.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mond theor evaluatie met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Evaluatie ABCDE/ALS met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling van het OO Klinische en Maatschappelijke Topics III bestaat uit drie opdrachtcategorieën:

  • Pass behalen op basis van aanwezigheid van minimaal 80% en interactieve medewerking (zoals bijvoorbeeld de voorziene ‘permanente evaluatie’ binnen het topic ABCDE/ALS) tijdens alle geplande colleges (HOC/WPO)
  • Slagen voor het ‘mondeling theoretisch evaluatiemoment’
  • Slagen voor het ‘evaluatiemoment ABCDE/ALS’

De drie opdrachtcategorieën resulteren in een eindcijfer (op 20). Het rekenkundig gemiddelde voor het onderdeel ‘mondeling theoretisch evaluatiemoment’ (50%) en het onderdeel ‘evaluatiemoment ABCDE/ALS’ (50%) bepaalt het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel. De student dient geslaagd te zijn voor beide evaluatie-onderdelen. Een onvoldoende voor één van de onderdelen resulteert in het laagste deelresultaatcijfer als eindcijfer. Een Fail voor de aanwezigheid en interactieve medewerking tijdens de geplande colleges resulteert in een 0/20 als eindcijfer.

Bij het niet slagen voor één van de onderdelen evaluatiemomenten (‘mondeling theoretisch evaluatiemoment’ en ‘evaluatiemoment ABCDE/ALS’) worden deelresultaten van minimaal 50% overgedragen worden naar de tweede zittijd. In dit geval, kan de student die dit voldoende examenonderdeel toch wenst te hernemen, een e-mail sturen aan de titularis, uiterlijk voor de aanvang van de tweede zittijd. De deelresultaten voor de onderdelen evaluatiemomenten (‘mondeling theoretisch evaluatiemoment’ en ‘evaluatiemoment ABCDE/ALS’) wordt bij een deelresultaat van minimaal 50%, overgedragen naar het volgend academiejaar. In dit geval, kan de student die dit voldoende examenonderdeel toch wenst te hernemen, een e-mail sturen aan de titularis, uiterlijk voor de aanvang van de eerste zittijd van het volgend academiejaar. Eenmaal de student gemeld heeft dat hij wil afzien van het deelresultaat, verliest hij onherroepelijk dit deelresultaat.

De eindevaluatie van de verworven competenties van het gehele traject Topics (Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III en Integratieve colleges) gebeurt op geïntegreerde wijze tijdens een mondelinge evaluatie na het afsluiten van het opleidingsonderdeel "Integratieve Colleges".

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr