8 ECTS credits
240 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022139FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Het Klinisch Geïntegreerd Eindexamen beoordeelt een deel van de competenties van de student om als basisarts te kunnen functioneren en te kunnen starten met een vervolgopleiding. In dit eindexamen wordt voornamelijk geëvalueerd of de student in staat is om adequaat klinisch te kunnen redeneren en handelen. Dit omvat het proces van
Het onderscheiden van courante en zeldzame pathologie, maar ook herkennen van red flags met correct inschatten van urgentiegraad, is hierbij belangrijk. Bij de differentieel diagnostiek dient rekening gehouden te worden met epidemiologische kenmerken van de casus en met pre- en post-test probabiliteit.
Het geheel van de eindtermen voor de opleiding geneeskunde telt als basis voor dit eindexamen. Het Klinisch Geïntegreerd Eindexamen is echter expliciet geen kennisexamen op het niveau van de (deel)specialismen.
Als studiemateriaal zijn casusbesprekingen zoals bv in de reeksen “Case files”, “100 Clinical cases” en “Blueprints Clinical Cases” nuttig, maar zeker niet verplicht.
CanMeds-rollen en catalogus van leerdoelen: raadpleegbaar via het leerplatform
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Het eindcijfer wordt als volgt bepaald:
De beoordeling in het kader van het Klinisch Geïntegreerd Eindexamen gebeurt in 3 onderdelen:
Onderdeel 1 en 2 “Korte casussen”: een multidisciplinair samengestelde jury legt verschillende korte klinische casussen voor aan de student. Deze moet uit de casus de relevante gegevens identificeren, eventueel naar bijkomende informatie peilen, om daaruit een voorstel van differentieel diagnose, diagnostisch plan en aanzet tot beleidsplan naar voor te brengen.
Onderdeel 3 “Lange casus”: De student zal bij een patiënt op een willekeurige verpleegeenheid (zowel inwendige, heelkundige als pediatrische diensten) een correcte anamnese en fysiek onderzoek moeten uitvoeren, met specifieke aandachtspunten bij het fysiek onderzoek die door de evaluator worden aangegeven. Op basis hiervan moet de student een goed gestructureerde patiëntennota opstellen met aansluitend voorstel van differentieel diagnose, diagnostisch plan en beleidsplan.
Er wordt een gewogen gemiddelde gemaakt van de verschillende onderdelen op voorwaarde dat de student voor elk van de onderdelen minstens 50% haalt.
Indien de student voor maximum één van de drie onderdelen (korte casus 1, korte casus 2 of lange casus) 9/20 haalt én gemiddeld minstens 14/20 behaalt, wordt afgeweken van het gewogen gemiddelde. In dit geval wordt 1 punt in mindering gebracht op het eindtotaal. Indien de student op één onderdeel 9/20 behaalt maar als gemiddelde een cijfer lager dan 14/20 OF indien de student op meer dan één onderdeel 9/20 behaalt OF indien de student op één of meerdere onderdelen een cijfer lager dan 9/20 behaalt, is het eindcijfer voor het gehele studiedeel gelijk aan het laagste cijfer.
Overdracht van deelresultaten is mogelijk voor:
- Onderdeel 1 en 2 (indien geslaagd voor beide): "korte casussen"
- Onderdeel 3: "lange casus"
De deelresultaten worden, bij een resultaat van minstens 10/20 en volgens bovenstaande regels, automatisch overgedragen naar de tweede zittijd en (indien van toepassing) het volgende academiejaar. In dit geval (dus enkel indien de student het credit niet behaalde), kan de student die afstand wenst te doen van zijn deelpunt en aldus een onderdeel toch wenst te hernemen, een e-mail sturen naar de docent uiterlijk voor aanvang van de zittijd. Eenmaal de student gemeld heeft dat hij wil afzien van zijn deelcijfer, verliest hij onherroepelijk dit deelcijfer.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr