8 ECTS credits
240 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022139FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
De student geneeskunde verwerft theoretische kennis over de verschillende pathologieën tijdens de opleidingsdelen ziekteleer van bachelor en master. Tijdens de klinische stages wordt de student afhankelijk van zijn/haar persoonlijk traject geconfronteerd met de reële patiënt. Tijdens de klinische stages ontwikkelt de student onder meer progressief zijn/haar competenties om een patiënt adequaat te kunnen benaderen voor wat betreft anamnese en fysiek onderzoek. In de leercurve wordt eveneens gewerkt aan het ontwikkelen van klinisch redeneren, waarbij de student aan zijn/haar differentieel diagnostisch vermogen werkt en stilaan oog begint te hebben voor het opstellen van een behandelplan. Tijdens de stages worden deze competenties beoordeelt op basis van het leertraject en niet zozeer op basis van de eindcompetentie.
Voor het afstuderen dient dan ook een evaluatie van deze eindcompetenties, die integraal deel uitmaken van de finale leerdoelen van de opleiding, te gebeuren.
Het Klinisch Geïntegreerd Eindexamen is de finale evaluatie van een deel van de competenties die de student aantoonbaar moet verworven hebben om als basisarts te kunnen functioneren en te kunnen starten met een vervolgopleiding.
In dit eindexamen wordt geëvalueerd of de student in staat is om een patiënt op een professionele en gestructureerde manier te kunnen benaderen, op basis van de aldus verkregen informatie alsmede op basis van standaardcasussen adequaat klinisch te kunnen redeneren en handelen. Dit omvat:
Het geheel van de eindtermen voor de opleiding geneeskunde telt als basis voor dit eindexamen. Het Klinisch Geïntegreerd Eindexamen is echter expliciet geen kennisexamen op het niveau van de (deel)specialismen.
Als studiemateriaal zijn casusbesprekingen zoals bv in de reeksen “Case files”, “100 Clinical cases” en “Blueprints Clinical Cases” nuttig, maar zeker niet verplicht.
CanMeds-rollen en catalogus van leerdoelen: raadpleegbaar via het leerplatform
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling in het kader van het Klinisch Geïntegreerd Eindexamen gebeurt in 3 onderdelen:
Onderdeel 1 en 2 "Korte casussen" bij twee multidisciplinair samengestelde jury’s. Elke student krijgt telkens twee schriftelijke klinische casussen per jury. De student moet uit elke casus de relevante gegevens identificeren, om daaruit een voorstel van differentieel diagnose, diagnostisch plan en aanzet tot beleidsplan naar voor te brengen. De student krijgt een uur schriftelijke voorbereiding voor de vier casussen. Vervolgens krijgt de student een half uur per jury om zijn/haar analyse voor te stellen en te motiveren. Er worden bijkomende vragen gesteld, zowel over de specifieke casussen als over de algemene kennis in het bredere zorglandschap. De beoordeling gebeurt volgens de gestandaardiseerde matrix die via het leerplatform raadpleegbaar is.
Onderdeel 3 "Patiënt-aan-bed" : De student zal bij een patiënt op een willekeurige verpleegeenheid (zowel inwendige, heelkundige als pediatrische diensten) een correcte anamnese en fysiek onderzoek moeten uitvoeren, met specifieke aandachtspunten bij het fysiek onderzoek die door de evaluator worden aangegeven. Op basis hiervan moet de student een goed gestructureerde patiëntennota opstellen met aansluitend voorstel van differentieel diagnose, diagnostisch plan en beleidsplan. De beoordeling gebeurt volgens de gestandaardiseerde matrix die via het leerplatform raadpleegbaar is.
Het eindcijfer wordt als volgt bepaald:
• Er wordt een gewogen gemiddelde gemaakt van de verschillende onderdelen op voorwaarde dat de student voor elk van de onderdelen minstens 50% haalt.
• Indien de student op één korte casusonderdeel een 9/20 behaalt en op beide andere onderdelen minstens 14/20 behaalt, dan wordt er 1 punt in mindering gebracht op het gewogen gemiddelde.
• Indien de student niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet is het eindcijfer gelijk aan het laagste cijfer van een onderdeel.
Deeloverdrachten zijn mogelijk voor:
- Onderdeel 1 en 2 (indien geslaagd voor beide): "Korte casussen"
- Onderdeel 3: "Patiënt-aan-bed"
De deelresultaten worden, bij een resultaat van minstens 10/20 en volgens bovenstaande regels, automatisch overgedragen naar de tweede zittijd en (indien van toepassing) het volgende academiejaar. In dit geval (dus enkel indien de student het credit niet behaalde), kan de student die afstand wenst te doen van zijn deelpunt en aldus een onderdeel toch wenst te hernemen, een e-mail sturen naar de titularis uiterlijk voor aanvang van de zittijd. Eenmaal de student gemeld heeft dat hij wil afzien van zijn deelcijfer, verliest hij onherroepelijk dit deelcijfer.
Omwille van het feit dat leren omgaan met tijdsdruk een essentieel onderdeel is voor een student arts kunnen studenten voor dit praktische examen geen aanspraak maken op de (inclusieve) examenmaatregel 'voldoende tijd'.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr