8 ECTS credits
237 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022177DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Topics in biomedical research' moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor Farmacologie: basisconcepten, Pathofysiologie van de organen en inleiding tot de ziekteleer, fysiologie van de cel en de organen, Biomedische Genetica, Wetenschappelijke LIjn 3, Laboratory animal science I, ECMB II, ECMB III, Topics in de Farmacologie, Kwaliteitsmanagement, Formuleren en verdedigen van een wetenschappelijke hypothese, Klinische Labotechnieken, Ziekteprocessen: mol en cel basis en Bio-ethiek I OF moet men ingeschreven zijn in de educatieve master.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Basis (bio-) medische wetenschappen
Onderwijsteam
Karen Sermon (titularis)
Mieke Geens
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
120 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Een aantal vorsers die een belangrijke onderzoeksactiviteit hebben binnen de Life Sciences brengen eerst een algemene inleiding over hun onderzoekstopic, gevolgd door een meer uitgewerkte bespreking van hun eigen werk.  Zij zullen dit vooral doen aan de hand van de beschikbare literatuur en hun eigen publicaties.  De besproken topics zijn kanker, diabetes, hepatologie, neurofarmacologie, beeldvorming en reproductieve genetica. 

Hierna zullen de studenten in kleine groepen voor elk topic een wetenschappelijk artikel analyseren en voorstellen aan de medestudenten. Over het artikel worden klassikaal vragen opgelost die peilen naar de toepasbaarheid van de geïntroduceerde methodes en modellen en het analyserende vermogen van de studenten.

Aan het einde van de lessenreeks volgt er een groepswerk waarin kleine groepen studenten vragen opstellen over een geselecteerd artikel en de aan hen toebedeelde vragen (door een andere studentengroep en door de docent) oplossen en klassikaal voorstellen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : De powerpointpresentaties worden ter beschikking gesteld van de studenten
Bijkomende info
  • Digitaal cursusmateriaal (Vereist): De powerpointslides van de lessen en besproken wetenschappelijke papers worden ter beschikking gesteld van de studenten. Ook de wetenschappelijke papers die op het examen ondervraagd zullen worden, zullen beschikbaar gesteld worden op Canvas.
Leerresultaten

Algemene competenties

Doelstellingen:

  • De student kan een wetenschappelijk artikel kritisch lezen en relevante vragen formuleren.
  • De student kent de methodes en modellen die in de lessen en wetenschappelijke papers voorgesteld worden, kan motiveren waarom deze gebruikt worden en kan deze toepassen in een andere context.
  • De student kan deze methodes of modellen binnen de context van de aangeboden topics plaatsen.
  • De student kan de opbouw van een wetenschappelijk experiment reconstrueren en kan zelf alternatieve experimenten ontwerpen.
  • De student kan de juiste wetenschappelijke conclusies distilleren uit de aangeboden data.
  • De student kan verschillende wetenschappelijke disciplines integreren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 85% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 15% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 85 en aldus 85% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Tijdens het schriftelijke examen worden open vragen gesteld over één artikel per topic (de 5 topics die niet aan bod kwamen tijdens het groepswerk) die aan de studenten werden doorgegeven. De desbetreffende artikels mogen meegebracht worden naar het examen.

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepswerk met presentatie met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Tijdens het groepswerk stellen studenten vragen op over een geselecteerd artikel en lossen de aan hen toebedeelde vragen (door een andere studentengroep en door de docent) op. De vragen en oplossingen worden mondeling gepresenteerd.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:

  • Examen Schriftelijk bepaalt 85% van het eindcijfer.
  • Groepswerk Mondelinge presentatie bepaalt 15% van het eindcijfer.

Toelichting:

Tijdens het groepswerk stellen studenten vragen op over een geselecteerd artikel en lossen de aan hen toebedeelde vragen (door een andere studentengroep en door de docent) op. De vragen en oplossingen worden mondeling gepresenteerd.

Tijdens het schriftelijke examen worden open vragen gesteld over één artikel per topic (de 5 topics die niet aan bod kwamen tijdens het groepswerk) die aan de studenten werden doorgegeven. De desbetreffende artikels mogen meegebracht worden naar het examen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)