6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4022238DER voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Recht en Criminologie
Verantwoordelijke vakgroep
Internationaal en Europees recht
Onderwijsteam
Stefaan Smis (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
70 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel benadert de problematiek van mensenrechten vanuit een internationaalrechtelijk perspectief maar omdat mensenrechten iedereen aanbelangen staat de cursus open voor een breed publiek van studenten. Achtereenvolgens worden volgende punten behandeld:

  • Definitie en kenmerken van de rechten van de mens;
  • Belang van het onderscheid tussen rechten van de mens en andere rechten in het internationaal recht;
  • Filosofische grondslag van de rechten van de mens;
  • Historische evolutie van de internationale bescherming van de rechten van de mensen;
  • Soorten mensenrechten;
  • Het universeel mensenrechtensysteem: het VN-Mensenrechtensysteem;
  • Het Europees Mensenrechtensysteem;

De Raad van Europa
De Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa
De Europese Unie

  • Inter-Amerikaanse systeem ter bescherming van mensenrechten;
  • Het Afrikaans systeem ter bescherming van mensenrechten en rechten van volkeren.

Het opleidingsonderdeel wordt in de vorm van wekelijkse hoorcolleges gedoceerd met nu en dan eens blended opdrachten thuis voor te bereiden. 

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Handboek mensenrechten, De internationale bescherming van de rechten van de mens, Stefaan Smis, Sophie Mirgaux en Karen Van Laethem, Intersentia, 9789400001893, 2011
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Tijdens de hoorcolleges te verspreiden aanvullend leesmateriaal, Canvas
Handboek (Vereist) : Bronnen internationale bescherming van de rechten van de mens, P. De Hert, Kristin Henrard, Karen Van Laethem, Stefaan Smis, Koen De Feyter en Stephan Parmentier, Intersentia, 9789400000407, 2010
Bijkomende info

Via Canvas tijdens de hoorcolleges te verspreiden aanvullend leesmateriaal.

Ook kan verplichte literatuur worden opgelegd, die nauw verband houdt met de hoorcolleges en/of gastlezingen. Hierover meer nieuws via Canvas.

Eigen nota's van de hoorcolleges.

Voor de werkstudenten wordt een beperkt aantal hoorcolleges voorzien waarin de werkstudenten de mogelijkheid krijgen om vragen te stellen over de leerstof van het opleidingsonderdeel en waarin een aantal praktische casussen samen kunnen worden opgelost.

Leerresultaten

Algemene competenties

  • De studenten hebben verbredende en diepgaande kennis en inzicht in het Belgische, internationaal en Europees recht.
  • De studenten kunnen over de mensenrechten als een evolutief maatschappelijk (al dan niet universeel) fenomeen, kritisch reflecteren; ze zijn in staat om nieuwe evoluties in hun context te kaderen en te begrijpen, en weten dat ze hun kennis voortdurend (zullen) moeten bijsturen.
  • De studenten situeren hun grondige kennis van de mensenrechten in een ruime context - politiek, economisch, rechtstheoretisch, historisch, filosofisch, ethisch dan wel cultureel.
  • De studenten kunnen onafhankelijk en kritisch denken en ageren, kunnen zelfstandig leren en werken.
  • De studenten begrijpen hoe rechtsregels tot stand komen, welke beginselen daaraan ten grondslag liggen, welke doelstellingen daarmee worden beoogd; ze weten dat deze regels en beginselen en de interpretatie ervan evolueren en kunnen daarover kritisch reflecteren.
  • De studenten kunnen bronnen in het Frans en Engels raadplegen, en kunnen uiteensettingen in deze talen volgen, begrijpen en samenvatten.
  • De studenten kunnen zich schriftelijk en mondeling in goed Nederlands uiten.
  • De studenten hebben zin voor accuratesse en grondigheid ontwikkeld, zonder de algemene lijnen uit het oog te verliezen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 30% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 70% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Mondeling met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld op basis van een schriftelijke opdracht (3000-4000 woorden) en een mondeling examen. De schriftelijkeopdracht bestaat uit het schrijven van een advies, amicus curiae, arrest of policy brief gebaseerd op een fictief geval. De schriftelijke opdracht wordt ingediend voor de examenzittijd.

Op het mondelinge examen wordt de schriftelijke opdracht besproken en wordt de in de hoorcolleges behandelde leerstof ondervraagd. 

De schriftelijke opdracht staat op 15 van de 20 punten en het mondelinge examen op 5 van de 20 punten. 

Bijkomende uitleg over de opdracht wordt op Canvas en tijdens de hoorcolleges gegeven. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de rechten: Dual Master in Comparative Corporate and Financial Law
Master in de rechten: burgerlijk en procesrecht
Master in de rechten: criminologie
Master in de rechten: economisch recht
Master in de rechten: fiscaal recht
Master in de rechten: internationaal en Europees recht
Master in de rechten: publiek recht
Master in de rechten: sociaal recht
Master in de rechten: strafrecht
Master in de rechten: Law and Technology
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: rechten (90 ECTS, Etterbeek)