6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1022242BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau behaald hebben en zijn geslaagd op ‘Rechtsmethodologie I’. Of de student is ingeschreven in een verkort traject waar het opleidingsonderdeel voorkomt.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Recht en Criminologie
Verantwoordelijke vakgroep
Metajuridica
Onderwijsteam
Kim Van Der Borght (titularis)
Christophe Janssens
Wout De Cock
Eduard Snijders
Peter Vanvelthoven
Floris Fonteyn
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
8 contacturen Lecture
26 contacturen Practical exercises
225 contacturen Self study
Inhoud

 

Het opleidingsonderdeel is opgevat als een voortzetting van het opleidingsonderdeel Rechtsmethodologie I en als voorbereiding op het opleidingsonderdeel Seminarie.

In dit opleidingsonderdeel worden de analyse en beoordeling van juridische argumentatie, toegepaste juridische argumentatie en grondige studie van juridische argumentatietechnieken bestudeerd. Verder beoogt het onderdeel de studenten een inleiding te geven tot de professionele vaardigheden en de methoden van juridisch onderzoek, zoals bijvoorbeeld het kritisch omgaan met juridische bronnen en academisch onderzoek.

Verder wordt er toegespitst op het juridisch schrijven en de rechtstaalbeheersing, inleiding tot de casusmethodiek, studie van de wetsconflicten en beginselen betreffende het onderzoek van de feiten.

 

Algemeen wordt het opzoeken van geschikte bronnen voor het oplossen van een zoekopdracht herhaald. Er wordt dan ook nader ingegaan op de analyse en verwerking van de geschikte bronnen, waarbij hoofdzakelijk wetgeving in de materiële zin en rechtspraak aan bod zullen komen.

De studenten wordt aangeleerd hoe zij een overtuigende juridische argumentatie kunnen opbouwen aan de hand van de geschikte bronnen. Tevens wordt hen aangeleerd hoe zij een hen voorgelegde juridische argumentatie dienen te analyseren en beoordelen.

Ten slotte worden technieken van correct juridisch schrijven en rechtstaalbeheersing bestudeerd en ingeoefend, zodat de studenten schriftelijke stukken kunnen opstellen in een heldere en correcte taal.

Bedoeling is onder meer de studenten voor te bereiden op de redactie en het nazicht van juridische teksten.

 

Het gedeelte Rechtsmethodologie II wordt gedoceerd aan de hand van hoorcolleges. Naast een beperkt aantal hoorcolleges gedoceerd door de titularis, worden tijdens het eerste semester werkcolleges (20 uur) georganiseerd waar studenten in kleine groepen door assistenten worden onderwezen en begeleid. Aldus wordt de tijdens de hoorcolleges verworven kennis in de praktijk omgezet via beperkte individuele opdrachten, waaronder het uitschrijven van een korte paper en het uitvoeren van twee peer reviews van (geanonimiseerde) rechtspapers van andere studenten.

De studenten moeten voor het vak Rechtsmethodologie II tijdens het tweede semester een taak schrijven. Deze opdracht betreft schrijven van een rechtspaper over een juridisch onderwerp dat door de assistent wordt gekozen. Elke student krijgt telkens een aparte opdracht. Tijdens het tweede semester wordt dus nog een beperkt aantal werkcolleges georganiseerd in het kader van de begeleiding bij de schriftelijke taak.

De aanwezigheid van studenten tijdens de (digitale) werkcolleges in het kader van Rechtsmethodologie is verplicht. De student die tijdens één van de oefeningen ongewettigd afwezig is, wordt verwezen naar de 2e zittijd. De student die tijdens deze oefeningen meer dan ¼ gewettigd afwezig is, wordt eveneens verwezen naar de 2e zittijd.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointpresentaties en andere (audiovisuele) documenten door de docent en de assistenten samengesteld en ter beschikking gesteld, Canvas
Handboek (Vereist) : BAMA Codex, Pakket 4 delen, Die Keure, 2020
Bijkomende info

Wat betreft de werkcolleges en de schriftelijke taken, wordt de vereiste documentatie door de assistenten ter beschikking gesteld op Canvas.

Van de studenten wordt verwacht dat zij over een BAMA-Codex beschikken.

Voor RM II zijn de werkcolleges voor dag- en werkstudenten inhoudelijk gelijk. Qua uren zijn voor de werkstudenten in het eerste semester drie sessies voorzien. In het tweede semester is 1 sessie voorzien (voor het uitdelen van de schriftelijke taak + toelichting) en wordt op het einde van het tweede semester in feedbackmomenten voorzien.

Leerresultaten

Algemene competenties

Leerresultaten betreffende Rechtsmethodologie II:

  • De studenten kennen bronnen van het recht, kunnen deze vinden en op een wetenschappelijk verantwoorde wijze aanwenden;
  • De studenten zijn zich bewust van het dynamisch karakter van het recht;
  • De studenten kunnen zelfstandig en in team werken;
  • De studenten zijn zich bewust van de juridische complexiteit van maatschappelijke problemen;
  • De studenten kunnen juridische teksten begrijpen (wetgeving, rechtspraak en rechtsleer);
  • De studenten kunnen een overtuigende, logische en correcte juridische argumentatie opbouwen en verdedigen aan de hand van de geschikte bronnen;
  • De studenten zijn in staat schriftelijk en mondeling te rapporteren over het voorbereid werk;
  • De studenten kunnen een voorgelegde juridische argumentatie analyseren en beoordelen;
  • De studenten zijn vertrouwd met de eigenheid van de rechtstaal en met de verscheidenheid aan juridische teksten;
  • De studenten zijn in staat juridische teksten op te stellen in een heldere en correcte taal;
  • De studenten kunnen juridische citeerwijzen, afkortingen en verwijzingen correct hanteren;
  • De studenten kunnen eenvoudige feitelijke gevallen in juridische termen omzetten, de hierop toepasselijke rechtsregels detecteren en selecteren;
  • De studenten kunnen die rechtsregels op het voorliggende geval toepassen en het passende gevolg hieruit trekken.
  • De studenten zijn in staat om de bronnen van het recht te interpreteren en hebben kennis over de verschillende interpretatietechnieken.
  • De studenten kunnen het resultaat van een juridisch onderzoek mondeling presenteren voor een publiek van juristen.
  • De studenten kunnen een juridische analyse schriftelijk en mondeling rapporteren aan leken (niet-juristen). 
  • De studenten kunnen anderstalige bronnen gebruiken en zijn in staat om hun kennis over de verschillende interpretatietechnieken toe te passen op Franse en Engelse bronnen. Waar studenten over de taalvaardigheden beschikken in andere talen, staat de mogelijkheid open om deze vaardigheden als additionele vaardigheden aan te wenden, o.m. voor rechtsvergelijkende analyses.
  • De studenten hebben kennis van andere methodes (bv. interviews) die de relatie tussen recht en maatschappij analyseren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Oefeningen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Taak met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie
  1. Algemeen

De aanwezigheid van studenten op de werkcolleges is verplicht. De student die tijdens één van de werkcolleges ongewettigd afwezig is, wordt verwezen naar de 2de zittijd. De student die tijdens deze werkcolleges meer dan 1/4 gewettigd afwezig is, wordt eveneens verwezen naar de 2de zittijd. Voor werkstudenten is een speciale regeling voorzien. Werkstudenten die op meer dan 2/5 van de werkcolleges afwezig zijn, worden verwezen naar de tweede zittijd.

De student die zijn schriftelijke taak niet of laattijdig indient, wordt verwezen naar de tweede zittijd.

Het laattijdig indienen leidt tot een 0 voor het desbetreffende onderdeel.

  1. Eerste semester (10 punten)

De punten van de oefeningen worden toegekend op basis van de kwaliteit van de korte individuele opdrachten die de studenten tijdens het eerste semester moeten maken.

  1. tweede semester (10 punten) 

De studenten moeten tijdens het tweede semester een taak schrijven over een willekeurig toebedeeld juridisch onderwerp. Deze opdracht betreft een juridisch onderwerp dat door de assistent wordt gekozen. Taken moeten voor een door de assistent bepaalde datum ingediend worden. Deze datum wordt bij het uitdelen van de opdrachten bekendgemaakt. Elke student krijgt telkens een aparte opdracht.

De taken moeten in digitale vorm worden ingeleverd. De digitale kopie wordt opgestuurd naar het e-mailadres van de assistent van de groep waartoe de student behoort. Studenten die de taak laattijdig indienen, krijgen een 0 voor dat onderdeel.

De assistent evalueert de taak en geeft er een indicatief cijfer aan. De titularis van het vak baseert zich op het evaluatiecijfer van de assistent om het definitieve cijfer te bepalen.

De titularis van het vak evalueert de einddoelstellingen.

  1. Richtlijnen 2de zittijd

Studenten die een onvoldoende hebben behaald voor het volledige vak moeten het vak opnieuw afleggen tijdens de 2de zittijd. Tijdens de tweede zittijd zullen de studenten een rechtspaper indienen over een willekeurig toebedeeld juridisch onderwerp. De taken moeten uiterlijk op 15 augustus worden ingediend.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de rechten: Standaard traject
Bachelor in de rechten: Verkort traject
Schakelprogramma Master of Laws in de rechten: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Laws in de rechten: Standaard traject