6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1022281CNR voor alle studenten in het 1e semester van een oneven academiejaar (bvb. 2013-2014) met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
tweejaarlijks: 1e semester van een oneven academiejaar (bvb. 2013-2014)
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Marc Jacobs (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
100 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Since the 1990s, the heritage paradigm has boomed all over the world. The semantic field of the concept of “heritage” (erfgoed, patrimoine, Kulturerbe, ...) has become much broader than previously. This is marked by an avalanche of adjectives like immovable, movable, intangible, digital, etc.  This course focusses primarily on movable, intangible and digital heritage, complementing the yearly alternating course on built heritage/monuments/architectural history.

In the first module, a long term perspective of five centuries is used to trace the practices and policies that converge in the heritage paradigm in Europe in the 21st century, with particular attention to Italy, France, the Low Countries and the Nordic region. The concept of “historicity regimes” will guide us on this journey in time.  Antiquarianism, museums, libraries, archives, collections but also for instance folklore (studies) are part of this story.

In the second module,  the students explore the evolutions and the structure of the fields of cultural heritage policies and practices in “Belgium”, i.e. Flanders, Brussels, Wallonia, the German speaking community and the federal institutions. The notion of subsidiarity will guide the students on this journey through complexity, power struggles and care.  

In the third module, the students will discuss the different interpretations of the notion of critical in critical heritage studies and will relate relate to so-called "hot topics" in heritage theory, policy and practice.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : PDFs en teksten, Canvas
Bijkomende info

The teaching materials (slides, pdfs, texts) and references are made available on the digital learning platform (Canvas). 

 

Leerresultaten

Algemene competenties

At the end of this course, the students are able to discuss the main episodes and evolutions of the “history” (including narratives of the emergence, precursors or genealogies) of the heritage paradigm in Europe, in particular of movable and intangible heritage.

At the end of this course, the students are able to comment on recent evolutions of cultural heritage organizations,  policies and practices in “Belgium”, in the perspective of “subsidiarity”.

At the end of this course, the students are able to comment on issues in cultural heritage, including digital heritage, on the basis of insights in contemporary critical heritage studies and other transdisciplinary research.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Oral examination. A written assignment (instructions on Canvas) has to made and this will be discussed as one of the exam questions. 

The use of generative AI can be allowed for the assignment, if it is used in a responsible way and if the use is indicated in an appropriate way (see the instructions on Canvas)

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Archeologische Wetenschappen
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-English (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-German (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-French (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-Italian (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-German (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-French (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-Italian (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-French (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-Italian (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: French-Italian (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: French-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Italian-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject