9 ECTS credits
270 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022286FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Tijdens de theorielessen worden de hieronder genoemde begrippen en topics uiteengezet. Tevens wordt hierbij de brug gevormd tussen de theorie en de praktijk.
Tijdens de praktische oefeningen wordt de student bewust gemaakt van het (wetenschappelijk) onderbouwen van hun handelen en getracht hen kritisch te leren zijn op keuzes die worden gemaakt binnen het diagnostisch en therapeutisch proces. Aangeleerde vaardigheden dienen in oefengroepen te worden ingeoefend. Het opdoen van ervaring betreffende het opzoeken, beoordelen en implementeren van peer reviewed literatuuur wordt gedaan middels groepsopdrachten. Via het oplossen van casussen worden de geleerde kennis en vaardigheden op methodische en probleemgestuurde wijze geïmplementeerd.
Topics:
Klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van aspecifieke problematiek in de regio LWK/Bekken en Heup/Knie/Enkel-voet
Klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek van specifieke problematiek in de regio LWK/Bekken en Heup/Knie/Enkel-voet
Onderzoeks- en mobilisatietechnieken t/m 3-D fysiologisch van gewrichten in de regio LWK/Bekken en Heup/Knie/Enkel-voet
Meer-complexe problematiek: psychosociale factoren
Cognitieve processen van klinisch redeneren
Gevorderde critical appraisal en designontwerp van primaire studies naar diagnostische accuratesse en klinimetrische eigenschappen van meetinstrumenten
Voor de theorielessen wordt een studiehandleiding met achtergrondinformatie en voorbereidings- en verwerkingsopdrachten ter beschikking gesteld; voor de praktische oefeningen ontvangen studenten een werkboek.
De Master heeft een verdiepte kennis en inzicht in de anatomie, fysiologie en biomechanica van het neuromusculoskeletaal systeem die het evalueren van normale en gestoorde functie mogelijk maken
De Master heeft een verdiepte kennis en inzicht in de anatomie, fysiologie en biomechanica van het neuromusculoskeletaal systeem die het evalueren van normale en gestoorde functie mogelijk maken
De Master heeft een verdiepte kennis en inzicht in de nationale en internationale wet-en regelgeving met betrekking tot de manuele therapie
De Master kan de manueel therapeutische onderzoeks- en behandelingsmethodes van het neuromusculoskeletaal systeem vloeiend toepassen in een klinische setting
De Master kan zelfstandig een individueel gezondheidsprofiel en behandelplan opstellen, de resultaten ervan evalueren en de manueel therapeutische interventie aanpassen op basis van best evidence
De Master kan medische resultaten interpreteren in het kader van neuromusculoskeletale therapie
De Master kan in samenwerking met andere hulpverleners de zorgverlening zo efficiënt en effectief mogelijk afstemmen
De Master kan de resultaten van klinisch toegepast wetenschappelijk onderzoek interpreteren in het kader van neuromusculoskeletale therapie
De Master kan eigen onderzoek opzetten en de resultaten ervan correct neerschrijven in de vorm van een wetenschappelijk artikel in een peer-reviewed tijdschrift
De Master kan de resultaten van eigen onderzoek presenteren en verdedigen op wetenschappelijk verantwoorde wijze met gebruik van moderne communicatiemiddelen zowel voor een nationaal als internationaal publiek
De Master heeft de communicatieve en sociale vaardigheden, nodig om een professionele loopbaan uit te bouwen
De Master heeft een (zelf)kritische ingesteldheid ten aanzien van het (eigen) klinisch denken en handelen
De Master heeft een houding van levenslang leren door kritische reflectie voor en na zorgverlening en voortdurende bijscholing
De Master heeft een eigenzinnige, ethische en rechtvaardige houding nodig om als wereldburgers te kunnen omgaan met de huidige en toekomstige uitdagingen van het beroep.
De Master heeft een autonome onderzoekende houding ten aanzien van nieuwe ontwikkelingen binnen de zorgverlening
VAARDIGHEDEN
Rol: Clinicus
Competentie 1:De student inventariseert de klachten van een cliënt en interpreteert de gegevens op basis van het ICF-model en gerelateerd aan het domein musculoskeletaal, regio onderste extremiteit en op introductieniveau lumbosacraal en bekken
Vaardigheden (1V a en b):
a)In het inventarisatieproces past de student (onder begeleiding) de juiste anamnese- en onderzoeksmethoden toe en getuigt van een procesmatige, systematische en doelgerichte aanpak die transparant en toetsbaar is.
b)De student evalueert de onderzoeksbevindingen en formuleert een manueeltherapeutische diagnose en op basis daarvan de behandeldoelen. In het inventarisatieproces past de student (onder begeleiding) de juiste anamnese- en gespecialiseerde onderzoeksmethoden toe en getuigt van een procesmatige, systematische en doelgerichte aanpak die transparant en toetsbaar is.
Competentie 2: De student past manueeltherapeutische behandelingstechnieken toe.
Vaardigheden (2V a en b):
a) De student kan op methodische wijze een behandelplan, met betrekking tot een relatief complex gezondheidsprobleem, formuleren, uitvoeren en evalueren.
b) Hij heeft bovendien inzicht in de impact van psychologische aspecten die invloed hebben op gezondheidsproblemen en de werkzaamheid van de behandeling.
Rol: Wetenschapper
Competentie 3:De student kan bijdragen aan de wetenschappelijke ontwikkeling van de revalidatiewetenschappen, de kinesitherapie en de manuele therapie.
Vaardigheden (3V a&b):
a) De student kan een systematische analyse van wetenschappelijke bronnen (bibliotheek, databanken, ICT) uitvoeren
b) De student kan bestaand wetenschappelijk onderzoek op kwaliteit beoordelen, selecteren, interpreteren en de gevolgen voor de praktijk destilleren
Rol: Professional
Competentie 4: De student kan het beroep verder ontwikkelen en innoveren
Vaardigheden (4V):De student is in staat de therapeutische effectiviteit van nieuwe onderzoeks-bevindingen binnen de manuele therapie/ revalidatie-wetenschappen te beoordelen.
Competentie 5: De student participeert aan het beleid.
Vaardigheden (5V) : De student kan meer complexe managementtaken op een efficiënte wijze uitvoeren in werk- en studiecontexten.
Competentie 6:De student begeleidt het pedagogisch proces
Vaardigheden (6V):De student informeert, adviseert, instrueert de cliënt over de eigen verantwoordelijkheid binnen het zorgproces ‘klachten in de regio onderste extremiteit en introductieniveau lumbosacrale regio en het bekken’.
ATTITUDE
Rol: Clinicus
Competentie 1:De student inventariseert de klachten van een cliënt en interpreteert de gegevens op basis van het ICF-model en gerelateerd aan het domein onderste extremiteit, introductie tot musculoskeltaal en bekken
Attitudes (1A):De student stelt zo nodig de onderzoeksbevindingen bij en communiceert hierover correct en relevant. Hierbij is hij bereid samen te werken met de cliënt.
Competentie 2: De student past kinesitherapeutische en manueeltherapeutische behandelingstechnieken toe.
Attitudes (2A):
De student reflecteert op zijn manueeltherapeutisch handelen en het doorlopen redeneerproces en stelt het plan indien nodig bij.
Rol: Wetenschapper
Competentie 3:De student kan bijdragen aan de wetenschappelijke ontwikkeling van de revalidatiewetenschappen, de kinesitherapie en de manuele therapie.
Attitudes (WA): De student past de gehanteerde wetenschappelijke standaarden en de deontologische code hierbinnen, toe. Hij is zich ook bewust van de veranderlijkheid van wetenschappelijk onderzoek door externe omstandigheden of nieuwe inzichten. Dit omvat tevens een ingesteldheid tot levenslang leren.
Rol: Professional
Competentie 4: De student kan het beroep verder ontwikkelen en innoveren
Attitudes (4A):De student is zelfkritisch en gaat actief op zoek naar varianten op bestaande of vernieuwende behandelmethodes.
Competentie 5: De student participeert aan het beleid.
Attitudes (5A a & b):
a) De student ageert en communiceert in relatie tot zijn professioneel handelen en de organisatie van zijn beroepssituatie in het algemeen op deontologisch correcte wijze.
b) De student bewaakt het behouden van een positieve werksfeer.
Competentie 6:De student begeleidt het pedagogisch proces
Attitudes (6A):De student gaat hierbij reflectief, georganiseerd en efficiënt te werk. Hij hanteert een adequate motiverende communicatiestijl. Zijn proactieve instelling stelt hem in staat op belemmerende factoren te anticiperen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 66% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 34% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Het theoretische gedeelte wordt getoetst via een schriftelijk examen bestaande uit vier open vragen met meerdere deelvragen (totaal 80 punten te behalen die worden teruggerekend naar een cijfer op 20).
Voor het praktische gedeelte verloopt de toetsing via het analyseren van een casuïstiek (diagnose, prognose en therapie) met bijkomende opdrachten inzake manueeltherapeutische vaardigheden. Studenten ontvangen een cijfer op 10 voor het deel klinisch redeneren en voor het deel praktische vaardigheden; beide cijfers tellen op tot een cijfer op 20. Indien op één van beide onderdelen een cijfer lager dan 4/10 wordt behaald is dit het eindcijfer voor het praktijkgedeelte.
De student slaagt wanneer de totaalscore op de som van het praktijkgedeelte én het theoriegedeelte tenminste 10/20 bedraagt. De score van het praktijkexamen weegt dubbel in de berekening van de quotering. Indien op één van beide onderdelen een cijfer lager dan 8/20 wordt behaald is dit het eindcijfer.
Indien de student geslaagd is op een van beide delen (theoretische of praktijkgedeelte), dan wordt het behaalde cijfer overgedragen naar de tweede zittijd of het volgende academiejaar.
Aanwezigheid van tenminste 80% in praktijklessen is vereist om toegang te krijgen tot het examen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen - optie manuele therapie
Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: verkort traject revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen met optie manuele therapie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de manuele therapie: Standaard traject