6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022291ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Rik Vosters (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
100 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

This course will provide students with an overview of the main topics, methods and theories within the field of historical sociolinguistics. After an introduction on what historical sociolinguistics is, why a historical sociolinguistic approach is useful, and how historical sociolinguistics studies language variation and change at the macro level, we will deal with a range of themes, such as dialect contact, standardization, social networks, communities and individuals, genres, speech and writing, language history from below, attitudes and ideologies, multilingualism and language contact, and language planning. The course will use examples and cases from different languages and linguistic communities, with a special emphasis on recent and ongoing research into the history of Dutch.

More frontal lectures by the instructor will be alternated by discussion sessions, and students will prepare a presentation and discussion seminar about a specific case study.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides, handouts and reading material made available online
Bijkomende info

The course will be based on a first draft of several chapters of the textbook on historical sociolinguistics currently under contract in the Key Topics in Sociolinguistics series with Cambridge University Press (Rutten, G. & R. Vosters. Under review. Historical sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.). Once the textbook has been published, the published version will be used as the required textbook for the course.

Leerresultaten

General competencies

1. Students can recognize, situate and explain relevant theories, concepts and terms from the field of historical sociolinguistics.
2. Students can apply their knowledge of and insight into theories, concepts and terms in the field to a range of case studies in different languages.
3. Students show that they have acquired the necessary scientific independence to carry out a thorough study of research literature on a specialized topic.
4. Students can report about their reading of specialized literature in the field by means of a seminar presentation, using fluent academic language and making correct use of the appropriate sociolinguistic terminology.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

HOC Presentatie bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Quizzes & class participating met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentation met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

If a student does not participate in or does not hand in the required assignment for one of the evaluation modules for the course, he or she will receive a partial grade of 0/20 for that evaluation module.

 

Generative AI can be used in any way to complete this evaluation task. Any use of generative AI should be properly referenced.

 

Office hours: by appointment (http://www.rikvosters.be/appointment).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel meertaligheid en vreemdetaalverwerving - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel meertaligheid en vreemdetaalverwerving - 2 talen
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism & Foreign Language Acquisition 1 Language Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism & Foreign Language Acquisition 2 Languages Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)