3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 7 met studiegidsnummer 4022686ENW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Ingeborg Plackle
Vicky Willegems (titularis)
Ariadne Warmoes
Emma Van Malderen
Onderdelen en contacturen
36 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
68 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

Leerlijn Pedagogiek en didactiek

Dit opleidingsonderdeel focust op het versterken van de competenties van de leraar als lid van het schoolteam, partner van externen, lid van de onderwijsgemeenschap en dit vanuit een onderzoekende, innoverende insteek. Daartoe krijgen studenten kaders aangereikt van (1) schoolbreed werken (schoolautonomie en schoolbeleid, kwaliteitszorg, beleidsvoerend vermogen, schoolontwikkeling in teamverband), en (2) schooloverstijgend werken (partnerschapsmodellen, sociale kaart, externe partners, etc.) met bijzondere aandacht voor bijdrage aan een verbindende, warme samenleving in Brussel of andere (groot)stedelijke contexten. De studenten ontwikkelen in teamverband en volgens de opeenvolgende stappen van een mini-onderzoekscyclus een aanpakscenario voor een aspect van schoolbrede of schooloverstijgende implementatie van onderwijsontwikkeling. De probleemstelling vertrekt bij voorkeur vanuit met de partnerscholen geformuleerde schoolbrede taken en met het oog op het realiseren van de scenario's in het laatste praktijkonderdeel van de opleiding (cf. Professioneel partnerschap).

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar op het leerplatform
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Beschikbaar op het leerplatform
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Door de student zelf verzamelde onderzoeksartikels, en praktijkgerichte bijdragen die specifiek zijn toegespitst op het thema waarvoor een praktijkscenario wordt ontwikkeld.
Bijkomende info

Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 12 contacturen ingericht 78u worden gepresteerd als zelfstudie.

Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1, 12, 13, 16, 19, 21

Doelen Leerlijn Pedagogiek en didactiek

  1.     De student heeft inzicht in de rol van de leraar en de school in het kader van de relatieve autonomie van scholen, met bijzondere aandacht voor visie en beleidsvoering, kwaliteitszorg, schoolontwikkeling, en het belang van collaboratieve lerarenteams in scholen.
  2.     De student toont aan de hand van het uitwerken van praktijkgerichte scenario's de betekenis van het uitbouwen van schoolontwikkelingsstrategieën met het oog op de brede ontwikkeling van leerlingen, het realiseren van betrokkenheid en participatie van stakeholders en het versterken van de band tussen school, buurt en eventueel arbeidsmarkt met het oog op verrijking voor alle levensdomeinen
  3. De student is in staat om de rol van de leraar als een actieve en verantwoordelijke bijdrager in schoolontwikkeling te integreren in een actieplan. 
  4.     De student kan het belang van maatschappelijke participatie als een van de belangrijke functies van onderwijs situeren binnen recurrente en actuele thema's in het maatschappelijk debat.
  5.     De student kan constructief samenwerken met collega's en externe partners met het oog op het uittekenen van een rijke leer- en leefomgeving
  6.     De student steunt zich op onderzoeksgegevens en op kritische reflectie over de praktijk, over toepasselijke (inter)nationale theoretische referentiekaders en hun onderliggende onderwijsopvattingen, en over maatschappelijke en morele verantwoorde keuzes bij het uitwerken van praktijkgerichte scenario's.
  7.  De student kan over zelfontwikkelde ideeën en aanpakken gefundeerde standpunten innemen en die in gepaste registers naargelang de doelgroep helder communiceren en beargumenteren op grond van onderzoeksevidentie en een kritisch gebruik van multidisciplinaire referentiekaders.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkstuk met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Toelichting: De student wordt beoordeeld op het in een groep met medestudenten uitgewerkt praktijkscenario op schoolniveau aansluitend bij de werkplekleertaak. Indien de stagecontext niet toelaat om in groep te werken, kan de student individueel een praktijkscenario uitwerken.Indien het opnemen van het opleidingsonderdeel School in partnerschap omwille van het individueel studietraject niet kan aansluiten bij een werkplekleertaak, dan kan door de opleiders een casus worden aangereikt.

Aanvullende info mbt evaluatie
Bij de evaluatieopdracht is het gebruik van generatieve AI toegestaan om te ondersteunen mits er op een verantwoordelijke en integere manier gewerkt wordt met deze AI-tools.  Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven (zie richtlijnen op Canvas).

 
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de wiskunde: onderwijs
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: rechten (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de talen: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)