9 ECTS credits
270 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022334ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.
Doel
In de verkorte educatieve master ligt het accent op het vaardig worden als leraar onderzoeker met het oog op het verbeteren van de onderwijspraktijk. Eerder verworven onderzoekscompetenties uit de vooropleiding worden ingezet, getransfereerd naar de onderwijscontext en aangevuld met voor het eigen onderwijsonderzoek relevante onderzoekscompetenties. Waar mogelijk wordt ingezet op collaboratief praktijkonderzoek in een partnerschool of -organisatie, waar de student lid is van een onderzoeksteam. Thematisch kan breed onderwijskundig of vakdidactisch onderzoek aan bod komen.
Binnen enkele partnerscholen impliceert dit dat de student participeert aan de samenwerkingsstructuur zoals opgezet in het design van de onderzoekende school. De student neemt een actieve rol op in het onderzoeksteam tijdens het ontwerpen, uitvoeren en rapporteren (en communiceren) over het onderzoek. Meerdere studenten kunnen deel uitmaken van hetzelfde onderzoeksteam.
Begeleiding
De student wordt begeleid door een promotor. Een concrete planning voor de begeleiding wordt op initiatief van de student samen met de promotor uitgewerkt. Er worden onderzoeksseminaries ingericht met focus op ondersteuning van de onderscheiden stappen in een onderwijsonderzoek, het vorm geven van het onderzoeksplan en het academisch schrijven.
Masterproef
Een handleiding met bijkomende informatie (deadlines, vorm van indienen, beoordeling…) is terug te vinden op de cursusruimte (CANVAS) van dit opleidingsonderdeel.
Valorisatie in de onderwijspraktijk
De student presenteert de relevante aspecten uit zijn onderzoek op een studiedag aan externen (onderzoeksteam, schoolteam of een breed doelpubliek). Modaliteiten van de presentatie worden via specifieke richtlijnen meegedeeld.
Er wordt verwacht dat studenten deelnemen aan de onderzoeksseminaries (werkcolleges) en open lesmomenten binnen dit OO om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden.
Opleidingsspecifieke leerresultaten
9, 10, 14, 15, 17, 20
Doelen
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 20% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 10% van het eindcijfer
Masterproef bepaalt 70% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Masterproef dient men volgende opdrachten af te werken:
De student moet op het gedeelte masterproef minimaal 10/20 behalen om te kunnen slagen voor het OO masterproef.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)