6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 4 met studiegidsnummer 4022699DNW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.
Pedagogiek en didactiek
Deze leerlijn focust op de pedagogisch-didactische inhouden met het oog op het creëren van een krachtige leeromgeving. Daarbij komen onder meer volgende thema’s aan bod: maatschappelijke doelen van onderwijs en de link met eindtermen/minimumdoelen, didactische referentiekaders, leerplannen en specifieke doelstellingen, doelstellingentaxonomieën, breed observeren van de beginsituatie van leergroepen, leertheorieën en aansluitende onderwijsstrategieën en differentiatiemodellen, .... Ook wordt nadruk gelegd op visies op en benaderingen van evalueren, gekoppeld aan functies van evalueren en evaluatie-instrumenten. Doorheen de lessenreeks gaat er bijzondere aandacht naar het ethisch kompas en growth-mindset, assessment for learning, '21st Century Skills', ICT, de betekenis van 'krachtige leeromgeving' in een grootstedelijke context, een eerste aanzet tot het creëren van een gestructureerd werkklimaat (afspraken, lesorganisatie).
Domeinspecifieke STAM
In de domeinspecifieke STAM maken studenten kennis met vakdidactiek binnen hun domein:
Je leert over vakdidactiek als wetenschappelijke discipline met onder meer maatschappelijke debatten omtrent het domein, pedagogisch-didactische paradigma’s, vakdidactische concepten, begrippen en misconcepties, … Je krijgt kaders aangereikt in functie van vakgericht onderwijs: het identificeren van doelen en functies van het vak, het (her)ontwerpen van een krachtige leeromgeving met toepassing van eindtermen/minimumdoelen & leerplandoelstellingen, concepten als '21st century skills', multiperspectiviteit, betekenisvol onderwijs, samenhang en vakoverstijgend onderwijs… Je leert de vereisten van vakdidactisch ontwerpen (zowel de fysieke als digitale leeromgeving), gericht op actuele en authentieke contexten, waarbij je ook de buitenwereld mobiliseert.
Reflecterend en onderzoekend handelen
Tijdens video-gestimuleerde reflectiesessies in kleine groepen analyseren de studenten de volledige complexiteit van de klaspraktijk. De interactie tussen leerkracht (mentor) en leerling vormt de focus tijdens deze reflectie. De studenten bekijken in het kader van het ontwerpen van een krachtige leeromgeving de documentaire "The Classroom Experiment" en stellen een leervraag op die thema's uit de documentaire bindt aan hun eigen klaspraktijk. De sessies worden vervolgens gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching. Studenten integreren in hun reflectie aangeboden referentiekaders die aanzetten tot het ontwerpen van een krachtige leeromgeving (leerlijnen Pedagogiek en didactiek en vakdidactiek). Studenten dragen tijdens de sessies actief bij tot de reflectie van medestudenten door coachingsvaardigheden toe te passen (bijv. actief luisteren en exploreren, waarderen en bekrachtigen …). Opdrachten ter voor- en nazorg van de sessies worden opgenomen in het portfolio (bv. leervragen rond beroepspraktijk). Het portfolio is opgebouwd uit vier verschillende thema's: reflectievaardigheden, coachingsvaardigheden, visie en beroepscompetenties. De reflectie aan de hand van deze kaders geeft het persoonlijk ontwikkelingsplan vorm.
Voor studenten met een LIO-statuut: via reflectiesessies in kleine groepen analyseren studenten op een systematische manier hun ervaringen met de beroepspraktijk. Ze slagen erin om aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching.
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1, 2, 3, 7, 11, 13, 14, 16, 20
Doelen
Pedagogiek en didactiek
Domeinspecifieke STAM
Reflecterend en onderzoekend handelen
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 30% van het eindcijfer
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)