6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4022718DNW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.
Pedagogiek en didactiek
Deze leerlijn focust op de pedagogisch-didactische inhouden met het oog op het creëren van een krachtige leeromgeving. Daarbij komen onder meer volgende thema’s aan bod: maatschappelijke doelen van onderwijs en de link met minimumdoelen/ eindtermen, didactisch referentiekader, leerplannen en specifieke doelstellingen, doelstellingentaxonomieën, breed observeren van de beginsituatie van leergroepen, leertheorieën en aansluitende onderwijsstrategieën en differentiatiemodellen. Ook wordt nadruk gelegd op visies op en benaderingen van evalueren, gekoppeld aan functies van evalueren en evaluatie-instrumenten. Doorheen de lessenreeks gaat er bijzondere aandacht het ethisch kompas en growth mindset, assessment for learning, 21st Century Skills, ICT, de betekenis van 'krachtige leeromgeving' in een grootstedelijke context, een eerste aanzet tot het creëren van een gestructureerd werkklimaat (afspraken, lesorganisatie).
Domeinspecifieke STAM
In deze leerlijn maken studenten kennis met vakdidactiek binnen hun domein:
Vakdidactiek als wetenschappelijke discipline: essentie, unieke maatschappelijke relevantie wetenschappen, het vak afstemmen op het leren van de leerlingen, vakdidactische concepten en misconcepties.
Kaders voor het vakgericht onderwijs: vakdidactische toepassing van 21st century skills, STEM kaders, de aard van wetenschappen (Nature of Science), concept-context benadering, onderwijshervorming en het vakonderwijs, eindtermen en curriculumdossiers (indien van toepassing), eigen overtuigingen over wetenschappenonderwijs binnen pedagogisch-didactische paradigma's.
Vakdidactisch ontwerpen: werkvormen m.i.v. actuele en authentieke contexten, concrete en operationele (les)doelstellingen.
Reflecterend en onderzoekend handelen
Tijdens video-gestimuleerde reflectiesessies in kleine groepen analyseren de studenten de volledige complexiteit van de klaspraktijk. De interactie tussen leerkracht (mentor) en leerling vormt de focus tijdens deze reflectie. De studenten bekijken in het kader van binnenklasdifferentiatie de documentaire "The Classroom Experiment" en stellen een leervraag op die thema's uit de documentaire bindt aan hun eigen klaspraktijk. De sessies worden vervolgens gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching. Studenten integreren in hun reflectie aangeboden referentiekaders die aanzetten tot het ontwerpen van een krachtige leeromgeving (leerlijnen Pedagogiek en didactiek en vakdidactiek). Studenten dragen tijdens de sessies actief bij tot de reflectie van medestudenten door coachingsvaardigheden toe te passen (bijv. actief luisteren en exploreren, waarderen en bekrachtigen …). Opdrachten ter voor- en nazorg van de sessies worden opgenomen in het portfolio (bv. leervragen rond beroepspraktijk). Het portfolio is opgebouwd uit vier verschillende thema's: reflectievaardigheden, coachingsvaardigheden, visie en beroepscompetenties. De reflectie aan de hand van deze kaders geeft het persoonlijk ontwikkelingsplan vorm.
Voor studenten met een LIO-statuut: via reflectiesessies in kleine groepen analyseren studenten op een systematische manier hun ervaringen met de beroepspraktijk. Ze slagen erin om aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching.
Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 24 contacturen ingericht 156u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage).
Studenten verwerven in dit opleidingsonderdeel de competenties nodig om leeromgevingen zelfstandig te ontwerpen en te realiseren. Van hen wordt verwacht dat ze de leerresultaten die voor iedere leerlijn gespecifieerd zijn, integreren in de beroepspraktijk. Er wordt daarom verwacht dat studenten alle lessen binnen dit OO bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden.
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1, 2, 3, 7, 11, 12, 13, 14, 16, 20
Doelen
Pedagogiek en didactiek
Domeinspecifieke STAM
Reflecterend en onderzoekend handelen
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 30% van het eindcijfer
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de wiskunde: onderwijs
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)