6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 3 met studiegidsnummer 4022744ENW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
Pedagogiek en didactiek
In deze leerlijn krijgen de studenten inleidende informatie en kaders die ze kunnen inzetten om een positief en inclusief leer- en leefklimaat te creëren in de klas en op school. Twee rollen worden hierbij beklemtoond: de leraar als opvoeder (positief en diversiteitssensitief klasklimaat creëren, aandacht voor inclusie, brede basiszorg en gelijke onderwijskansen, emancipatie en individuele ontplooiing tijdens de adolescentie bevorderen) en de leraar als organisator (preventief en reactief klasmanagement, omgaan met probleemgedrag, gestructureerd en veilig werkklimaat creëren met duidelijke regels, afspraken en procedures). Naast algemene inleidende referentiekaders worden verschillende workshops aangeboden ter introductie op specifieke thema’s, bijvoorbeeld: meertaligheid, genderdiversiteit, polarisering en gewelddadige radicalisering, cultureel responsief onderwijs, ouderparticipatie, pesten, stress, drugpreventie, sustainable development goals, ... Welke thema’s er aan bod komen is afhankelijk van de beschikbaarheden van de experten die als gastsprekers worden uitgenodigd.
In een online discussieforum gaan studenten inhoudelijke discussies aan met medestudenten over de leerinhouden om verwerking van de leerstof via analyses van casussen te verdiepen.
Domeinspecifieke STAM
Dit deel legt de focus op de vormgeving van het vakgericht onderwijs in de school (schoolvisie en vakdidactiek, verticale en horizontale samenhang, curriculumtheorie, vakgroepwerking, onderzoekscompetentie) en op de algemene aspecten van differentiatie, evaluatie en feedback, feedforward en feed-up. Verder wordt er ook aandacht besteed aan pedagogische concepten van zorgbeleid en taalgericht onderwijs binnen het vakdomein.
Leerlijn Reflecterend en onderzoekend handelen
Tijdens een video-gestimuleerde reflectiesessie in kleine groep analyseren de studenten de volledige complexiteit van de klaspraktijk. Het eigen handelen en functioneren in de klasgroep (zie Vakdidactiek 2) vormt de focus tijdens deze reflectie. De studenten maken gebruik van vooraf gefilmde praktijkervaringen van hun eigen klaspraktijk. Voor studenten die niet gelijktijdig een vak opnemen met stagepraktijk kunnen de reflectieopdrachten een andere invulling krijgen. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching. Studenten integreren in hun reflectie aangeboden referentiekaders die bijdragen tot het ontwerpen van een positief en inclusief leefklimaat (leerlijnen Pedagogiek en didactiek en vakdidactiek) en raadplegen zelfstandig wetenschappelijke bronnen om de reflectie te versterken. Studenten dragen tijdens de sessie actief bij tot de reflectie van medestudenten door coachingsvaardigheden toe te passen (bijv. betrokken confronteren, uitdagen, inspireren, toelaten en ruimte geven, ontspannen ...).
In een online discussieforum gaan studenten inhoudelijke discussies aan met medestudenten over de leerinhouden van de leerlijn pedagogiek en didactiek. Hierbij zetten studenten de onderzoekende houding en de coachingsvaardigheden in om elkaars professioneel leren te ondersteunen.
Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 24 contacturen ingericht en 156u worden gepresteerd als zelfstudie.
Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit OO bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude).
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 20, 22
Doelen
Pedagogiek en didactiek
Domeinspecifieke STAM
Leerlijn Reflecterend en onderzoekend handelen
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie. Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw).
Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde examenonderdeel.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)