6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 3 met studiegidsnummer 4022744ENW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Krachtige Leeromgeving’ gevolgd, alvorens ‘Positief & inclusief leefklimaat’ op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Ingeborg Plackle
Inge Bogaert
Jill Surmont
Els Consuegra (titularis)
Canigia Mestdagh
Maggy Brusselmans
Pascale Fierens
Matthias Verdoodt
Nathalie Michalek
Beatriz García Cortijo
Sarah Van der Aa
Louise De Bie
Onderdelen en contacturen
40 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
140 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

Pedagogiek en didactiek

In deze leerlijn krijgen de studenten algemene kaders die ze kunnen inzetten om een positief en inclusief leer- en leefklimaat te creëren in de klas en op school. Twee rollen worden hierbij beklemtoond: de leraar als opvoeder (positief en diversiteitssensitief klasklimaat creëren, aandacht voor inclusie, universeel ontwerp en differentiatie, brede basiszorg en gelijke onderwijskansen, emancipatie en individuele ontplooiing tijdens de adolescentie bevorderen) en de leraar als organisator (preventief en reactief klasmanagement, omgaan met probleemgedrag, gestructureerd en veilig werkklimaat creëren met duidelijke regels, afspraken en procedures). Naast algemene referentiekaders worden verschillende lessen aangeboden ter introductie op specifieke thema’s, bijvoorbeeld: meertaligheid, genderdiversiteit, polarisering en gewelddadige radicalisering, cultureel responsief onderwijs, ouderparticipatie, pesten, stress, drugpreventie, sustainable development goals, ontwikkelingsvoorsprong ... Welke thema’s er aan bod komen is afhankelijk van de beschikbaarheden van de experten die als gastsprekers worden uitgenodigd.

Domeinspecifieke STAM

Dit deel legt de focus op de vormgeving van het vakgericht onderwijs in de school (o.a. vakgroepwerking en onderzoekscompetentie) en op algemene aspecten van differentiatie en evaluatie m.i.v. feedback, feedforward en feed-up en diversiteitsensitief STEM materiaal. Verder wordt er ook aandacht besteed aan de pedagogische concepten van zorgbeleid en taalgericht onderwijs binnen het vakdomein.

Leerlijn Reflecterend en onderzoekend handelen

Tijdens een reflectiesessie in kleine groep analyseren de studenten de volledige complexiteit van de klaspraktijk. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching. Studenten integreren in hun reflectie aangeboden referentiekaders die bijdragen tot het ontwerpen van een positief en inclusief leefklimaat (leerlijnen Pedagogiek en didactiek en vakdidactiek) en raadplegen zelfstandig wetenschappelijke bronnen om de reflectie te versterken. Studenten dragen tijdens de sessies actief bij tot de reflectie van medestudenten door coachingsvaardigheden toe te passen (bijv. betrokken confronteren, uitdagen en inspireren, toelaten en ruimte geven, ontspannen …). Opdrachten ter voor- en nazorg van de sessies worden opgenomen in het portfolio (bv. leervragen rond beroepspraktijk). Het portfolio is opgebouwd uit vier verschillende thema's: reflectievaardigheden, coachingsvaardigheden, visie en beroepscompetenties. De reflectie aan de hand van deze kaders geeft het persoonlijk ontwikkelingsplan vorm.

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Regisseer je klas, Theorie, Struyf E. & Verbeeck G., Pelckmans Pro, 9789463370783
Handboek (Aanbevolen) : Regisseer je klas, Werkboek, Leroy A., Struyf E. & Verbeeck G., 2de, Pelckmans Pro, 9789464017021, 2021
Handboek (Aanbevolen) : Leren Zichtbaar Maken, Hattie J., Bazalt Educatieve Uitgaven, 9789461182043, 2014
Handboek (Aanbevolen) : Wat echt werkt, 29 strategieën voor het onderwijs, Mitchell D., Uitgeverij Pica, 9789493209510, 2022
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar via Canvas
Bijkomende info
  • Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 24 contacturen ingericht en 156u worden gepresteerd als zelfstudie. 

  • Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit OO bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude). 

Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 20

Doelen

Pedagogiek en didactiek

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.  
  2. De student kan  concrete casussen van klassituaties analyseren en interventies voorstellen om een positief en inclusief leefklimaat te creëren. 
  3. De student kan op basis van inzichten over klasmanagement interventies uitwerken die een doelgericht leer- en instructieproces garanderen. 
  4. De student kan voorwaarden en interventies uitwerken om problematisch gedrag te voorkomen en om ermee om te gaan als het zich stelt. 
  5. De student kan inspelen op diversiteit door zowel universeel ontwerp toe te passen als differentiatie naar interesse, leersstatus en leerprofiel.  
  6. De student kent het juridisch kader en grondrechten m.b.t. inclusief onderwijs en kan maatregelen binnen brede basiszorg uitwerken. 
  7. De student heeft inzicht in partnerschapsmodellen voor samenwerking met leerlingen en ouders/verzorgers waarin evenwaardige participatie wordt nagestreefd. Hierbij is aandacht voor het hanteren van een gepast taalregister en wordt de nodige taalondersteuning geboden om de samenwerking te bevorderen. 
  8. De student heeft zicht op (de werking van) hulpverlenende organisaties die in samenwerking met de school, leerlingen en ouders kunnen ondersteunen. 
  9. De student kan resultaten van onderwijsonderzoek gebruiken om de eigen onderwijspraktijk te versterken en vernieuwen. 

Domeinspecifieke STAM

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude. 
  2. De student kan vakdidactiek wetenschappen situeren binnen een schoolvisie en kan een schoolvisie vertalen naar de vakdidactische praktijk en de vakgerichte leeromgeving voor wetenschappen.
  3. De student heeft inzicht in curriculumtheorie en de horizontale en verticale opbouw van het wetenschapsonderwijs en kan dit vertalen naar vakgroepwerking, jaar- en periodeplanning.
  4. De student kan actuele wetenschappelijke evidentie en nieuwe inzichten om een positief en zorgend leefklimaat te realiseren, vertalen naar de vakdidactische praktijk en de vakgerichte leeromgeving voor wetenschappen.
  5. De student kan actuele maatschappelijke thema's integreren in de vakdidactische praktijk, met bijzondere aandacht voor de Brusselse grootstedelijke context.
  6. De student kan verschillende modellen van formatieve evaluatie, met het oog op het ontwerpen van lessen, identificeren en kaderen.
  7. De student kan proces- en productgerichte evaluatie met het oog op studiebeoordeling, remediëring, differentiatie en bijsturing van het eigen pedagogisch-didactisch handelen, identificeren en kaderen.
  8. De student kan feedback, feed forward en feed up identificeren.
  9. De student kan leeractiviteiten ontwerpen die de domeinspecifieke eindtermen met betrekking tot de onderzoekscompetentie realiseren en daaraan een valide evaluatie koppelen.
  10. De student kan technieken van taalgericht vakonderwijs binnen het wetenschapsonderwijs identificeren.
  11. De student kan domeinspecifieke kennis en vaardigheden flexibel inzetten in het pedagogisch-didactisch handelen en zo nodig hiaten in de eigen domeinspecifieke kennis remediëren.
  12. De student kan een positieve interactie tussen leerlingen stimuleren en verbondenheid en competentiegevoel realiseren met het oog op het optimaliseren van het leren van iedere leerling.

Leerlijn Reflecterend en onderzoekend handelen

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.
  2. De student kan het eigen functioneren op een (zelf)kritische manier ter discussie stellen, bijsturen en erover rapporteren.
  3. De student kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling.
  4. De student kan concrete sterktes en werkpunten formuleren en beargumenteren m.b.t. de eigen reflectie- en coachingsvaardigheden.
  5. De student kan leervragen identificeren in een authentieke onderwijsomgeving en deze delen met collega's.
  6. De student kan een eigen ervaring uit de onderwijspraktijk op een systematische manier analyseren vanuit verschillende perspectieven.
  7. De student kan zijn eigen onderwijspraktijk toetsen aan pedagogisch-didactische en vakdidactische inzichten met betrekking tot het creëren van een positief en inclusief leefklimaat.
  8. De student kan interne krachtbronnen identificeren.
  9. De student kan aan de hand van aangereikte referentiekaders actief zoeken naar oplossingen om zijn/haar onderwijspraktijk te versterken.
  10. De student kan concrete vervolgstappen formuleren om zijn/haar eigen onderwijspraktijk te versterken.
  11. De student kan de gegeven feedback met betrekking tot het leren coachen constructief integreren in de coaching.
  12. De student levert een constructieve bijdrage aan het leerproces van anderen door gevorderde en klimaatbevorderende coachingsvaardigheden toe te passen (betrokken confronteren, uitdagen, inspireren, toelaten en ruimte geven, ontspannen).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondeling examen open boek met schriftelijke voorbereiding over de leerinhouden uit de leerlijnen vakdidactiek en pedagogiek en didactiek. Studenten analyseren casussen en stellen oplossingen voor vanuit de aangereikte referentiekaders.

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Bij de evaluatieopdrachten is het gebruik van generatieve AI toegestaan om te ondersteunen mits er op een verantwoordelijke en integere manier gewerkt wordt met deze AI-tools. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven (zie richtlijnen op canvas).
  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie. Actieve deelname aan de sessies Reflecterend en Onderzoekend Handelen (ROH) waarin reflectie- en coachingsvaardigheden worden geoefend, is verplicht. Voor ROH wordt een pass/fail evaluatie toegepast. Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtscategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig' (Afw). 
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de wiskunde: onderwijs
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)