3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022428ENR voor alle studenten in het 2e semester
met een verdiepend master niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Je hebt ‘Vakdidactiek Chemie 1’ gevolgd, alvorens ‘Vakdidactiek Chemie 2’ op te nemen.
'Vakdidactiek Chemie 2’ opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘Positief en inclusief leefklimaat’ volgt of reeds geslaagd bent voor ‘Positief en inclusief leefklimaat’.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
- Verantwoordelijke vakgroep
- Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
- Onderwijsteam
- Iris Stiers
(titularis)
Liesbeth Noppen
- Onderdelen en contacturen
- 8 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
82 contacturen Zelfwerk en -studie
- Inhoud
Leerlijn Beroepspraktijk
De studenten starten in dit opleidingsonderdeel met 2 lesuren co-teaching voor vakdidactiek chemie. De vorm van co-teaching is afhankelijk van de noden die de situatie stelt. Vervolgens wordt overgegaan naar een begeleide oefenstage voor vakdidactiek chemie. Hierbij ontwerpen studenten lessen (7u) die ze eveneens uitvoeren in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor.
Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage). Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven, nl. begeleide oefenstage. Hierbij ontwerpt de student lessen die uitgevoerd worden in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor.
Leerlijn Vakdidactiek
Binnen deze leerlijn verbreden de studenten hun vakdidactische toolbox voor chemie. Er wordt aandacht besteed aan aspecten van o.a. gamedidactiek, evaluatie, taalgericht vakonderwijs en modeldenken in de chemieles.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar via Canvas.
- Bijkomende info
- Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit opleidingsonderdeel bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude).
- Stages kunnen plaatsvinden in academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes. Er wordt verwacht dat studenten de stages evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagehandleiding).
- In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor het ontwerpen van een positief en inclusief leefklimaat in de klas. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Positief en inclusief leefklimaat beoogd.
- Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden er een beperkt aantal contacturen ingericht. 86u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage).
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 20, 22
Doelen
Leerlijn Beroepspraktijk
- De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude (m.i.v. planning/ voorbereiding van en communicatie over de stage).
- De student kan coherente en uitdagende lessen ontwerpen en deze onder begeleiding van de mentor succesvol uitvoeren.
- De student kan, beroepend op de pedagogisch-didactische en vakdidactische referentiekaders, een krachtige leeromgeving creëren, waarin leerdoelen, leermiddelen en leer- en evaluatieactiviteiten op elkaar afgestemd zijn en aansluiten bij de diversiteit van de leergroep.
- De student kan, beroepend op de pedagogisch-didactische en vakdidactische referentiekaders, leerdoelen, leeractiviteiten en leerinhouden gestructureerd, accuraat en wervende manier aanbieden aan leerlingen.
- De student gaat constructief om met feedback van de mentor of stagebegeleider op de voorbereiding en uitvoering van de stagelessen, kan er zelf kritisch op terugkijken en kan de feedback verwerken in de onderwijspraktijk.
- De student gaat op een respectvolle manier en discreet om met informatie over de leerling/ student/ leerkrachten/ school/ begeleiders.
Leerlijn Vakdidactiek
- De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.
- De student kan vakdidactiek chemie op een geschikte plaats positioneren in de schoolvisie en kan de schoolvisie vertalen naar de vakdidactische praktijk en vakgerichte leeromgeving.
- De student heeft inzicht in curriculumtheorie en de horizontale en verticale opbouw van het vakdomein chemie en kan dit vertalen naar vakgroepwerking, jaar- en periodeplanning.
- De student kan actuele wetenschappelijke evidentie en nieuwe inzichten om een positief en zorgend leefklimaat te realiseren, vertalen naar de vakdidactische praktijk en vakgerichte leeromgeving.
- De student kan actuele maatschappelijke thema's integreren in de vakdidactische praktijk, met bijzondere aandacht voor de Brusselse grootstedelijke context.
- De student kan verschillende modellen van summatieve en formatieve evaluatie inzetten bij het ontwerpen van lessen met het oog op studiebeoordeling, remediëring en differentiatie.
- De student kan feed up, feedback en feed forward geven.
- De student kan technieken van taalgericht vakonderwijs hanteren bij het ontwerp en de uitvoering van een les.
- De student kan domeinspecifieke kennis en vaardigheden flexibel inzetten in het pedagogisch-didactisch handelen en zo nodig hiaten in de eigen domein specifieke kennis remediëren.
- De student kan een positieve interactie tussen leerlingen stimuleren, verbondenheid en competentiegevoel realiseren met het oog op het optimaliseren van het leren van elke leerling.
- De student kan werkvormen selecteren die aanzetten tot inspraak en participatie.
- De student kan het corpusculair modeldenken in de chemie maximaal integreren in het didactisch handelen.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 60% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Vakspecifieke opdracht
met een wegingsfactor 40
en aldus 40% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Opdracht m.b.t verwerking leerinhoud vakdidactiek.
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Co-teaching en begeleide stage
met een wegingsfactor 60
en aldus 60% van het totale eindcijfer.
Toelichting: De evaluatie van de begeleide stage of LIO-baan gebeurt door de stagebegeleider o.b.v. stage-administratie, lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, zelfevaluatie en gesprek, etc.
- Aanvullende info mbt evaluatie
- Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie. Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw).
- Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. Is dat niet het geval, dan is de toegekende eindscore gelijk aan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde opdrachtcategorie.
- Als het cijfer voor het praktijkexamen (stage) onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding.
- Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een 'afwezig’ (afw) voor de stage.
- Als het eindcijfer voor praktijk (stage) onvoldoende is, kan men niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)