3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022484ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
Leerlijn Beroepspraktijk
De studenten starten in dit opleidingsonderdeel met 2 lesuren co-teaching voor vakdidactiek Gedragswetenschappen. De vorm van co-teaching is afhankelijk van de noden die de situatie stelt. Vervolgens wordt overgegaan naar een begeleide oefenstage voor vakdidactiek Gedragswetenschappen. Hierbij ontwerpen studenten lessen (7u) die ze eveneens uitvoeren in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor.
Van studenten met een individueel traject die dit opleidingsonderdeel niet samen opnemen met Positief en inclusief leefklimaat kan gevraagd worden een reflectieopdracht uit te voeren ter ondersteuning van hun beroepspraktijk.
Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage). Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven, nl. begeleide oefenstage. Hierbij ontwerpt de student lessen die uitgevoerd worden in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor.
Leerlijn Vakdidactiek
Binnen “Vakdidactiek Gedragswetenschappen 2” verdiepen studenten zich verder in de vakdidactiek gedragswetenschappen. Aan de hand van curriculumvraagstukken (uit hun stagepraktijk) leren ze een vakgerichte leeromgeving binnen het onderwijskundig referentiekader situeren door onder meer de verticale en horizontale samenhang te bestuderen. In een blended leeromgeving bestuderen de studenten welke actoren en factoren er van belang zijn op de verschillende aggregatieniveaus. Daarbij zullen onderwerpen als differentiatie, evaluatie en feedback, motivatie en klasmanagement aan bod komen en betrokken worden op hun stage-ervaringen. Er wordt ook telkens een link gelegd naar concepten binnen het vakdomein gedragswetenschappen. Via seminaries zal vakdidactisch onderzoek binnen dit opleidingsonderdeel een prominente plaats krijgen.
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1, 2, 4,6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 20, 22
Doelen
Leerlijn Beroepspraktijk
De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude (m.i.v. planning/ voorbereiding van en communicatie over de stage).
De student kan coherente en uitdagende lessen ontwerpen en deze onder begeleiding van de mentor succesvol uitvoeren.
De student kan, beroepend op de pedagogisch-didactische en vakdidactische referentiekaders, een krachtige leeromgeving creëren, waarin leerdoelen, leermiddelen en leer- en evaluatieactiviteiten op elkaar afgestemd zijn en aansluiten bij de diversiteit van de leergroep.
De student kan, beroepend op de pedagogisch-didactische en vakdidactische referentiekaders, leerdoelen, leeractiviteiten en leerinhouden gestructureerd, accuraat en wervende manier aanbieden aan leerlingen.
De student gaat constructief om met feedback van de mentor of stagebegeleider op de voorbereiding en uitvoering van de stagelessen, kan er zelf kritisch op terugkijken en kan de feedback verwerken in de onderwijspraktijk.
De student gaat op een respectvolle manier en discreet om met informatie over de leerling/ student/ leerkrachten/ school/ begeleiders.
Leerlijn Vakdidactiek
De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude
De student houdt bij het ontwerpen van lessen en het selecteren van op vakdidactische principes rekening met de schoolvisie.
De student bouwt lespakketten, jaar- en periodeplanningen logisch op, rekening houdend met horizontale en verticale opbouw van het vakdomein en met de afspraken binnen de vakgroepwerking.
De student onderbouwt de keuze van de probleemstelling en het lesontwerp met inzichten uit recente maatschappelijke debatten, met bijzondere aandacht voor de Brusselse grootstedelijke context.
De student kan actuele wetenschappelijke evidentie en nieuwe inzichten om een positief en zorgend leefklimaat te realiseren, integreren binnen het vakdomein.
De student kan werkvormen selecteren die aanzetten tot inspraak, participatie en samenwerking.
De student integreert zinvolle modellen van evaluatie uit de vakdidactische literatuur in de lesvoorbereiding en de lesuitvoering.
De student kan technieken van taalgericht vakonderwijs hanteren bij het ontwerp en de uitvoering van een les.
De student kan lessen ontwerpen en uitvoeren waarin de positieve interactie tussen en met leerlingen gestimuleerd wordt en waarbij hetleren van elke leerling geoptimaliseerd wordt.
De student kan competenties bij de leerlingen ontwikkelen in functie van onderzoekend leren (o.a. bronnenonderzoek, logische analyse en literatuuronderzoek).
De student kan leerlingen informeren over en voorbereiden op hogere studies binnen het vakgebied gedragswetenschappen (bv. opleidingen in pedagogische en psychologische wetenschappen).
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 60% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)