3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 3 met studiegidsnummer 4022829ENW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Vakdidactiek Informatica 1’ gevolgd, alvorens ‘Vakdidactiek Informatica 2’ op te nemen. 'Vakdidactiek Informatica 2’ opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘Positief en inclusief leefklimaat’ volgt of reeds geslaagd bent voor ‘Positief en inclusief leefklimaat’.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Steven Claes
Ingeborg Plackle
Iris Stiers (titularis)
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
82 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

Leerlijn Beroepspraktijk

De studenten starten in dit opleidingsonderdeel met 2 lesuren co-teaching voor vakdidactiek informatica. De vorm van co-teaching is afhankelijk van de noden die de situatie stelt. Vervolgens wordt overgegaan naar een begeleide oefenstage voor vakdidactiek informatica. Hierbij ontwerpen studenten lessen (7u) die ze eveneens uitvoeren in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor.

Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage).  Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven, nl. begeleide oefenstage. Hierbij ontwerpt de student lessen die uitgevoerd worden in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor. 

Leerlijn Vakdidactiek

Binnen deze leerlijn verbreden de studenten hun vakdidactische toolbox voor informatica.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar via Canvas
Bijkomende info
  • Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit opleidingsonderdeel bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude).
  • Stages kunnen plaatsvinden in academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes. Er wordt verwacht dat studenten de spreiden evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagehandleiding).
  • In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor het ontwerpen van een positief en inclusief leefklimaat in de klas. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Positief en inclusief leefklimaat beoogd.
  • Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 4 contacturen ingericht. 86u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage).
 
 
 
Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 20, 22

Doelen

Leerlijn Beroepspraktijk

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude  (m.i.v. planning/ voorbereiding van en communicatie over de stage).  
  1. De student kan coherente en uitdagende lessen ontwerpen en deze onder begeleiding van de mentor succesvol uitvoeren. 
  1. De student kan, beroepend op de pedagogisch-didactische en vakdidactische referentiekaders, een krachtige leeromgeving creëren, waarin leerdoelen, leermiddelen en leer- en evaluatieactiviteiten op elkaar afgestemd zijn en aansluiten bij de diversiteit van de leergroep. 
  1. De student kan, beroepend op de pedagogisch-didactische en vakdidactische referentiekaders, leerdoelen, leeractiviteiten en leerinhouden gestructureerd, accuraat en wervende manier aanbieden aan leerlingen. 
  1. De student gaat constructief om met feedback van de mentor of stagebegeleider op de voorbereiding en uitvoering van de stagelessen, kan er zelf kritisch op terugkijken en kan de feedback verwerken in de onderwijspraktijk. 
  1. De student gaat op een respectvolle manier en discreet om met informatie over de leerling/ student/ leerkrachten/ school/ begeleiders. 

Leerlijn Vakdidactiek

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.
  2. De student kan vakdidactiek informatica op een geschikte plaats positioneren in de schoolvisie en kan de schoolvisie vertalen naar de vakdidactische praktijk en vakgerichte leeromgeving.
  3. De student heeft inzicht in curriculumtheorie en de horizontale en verticale opbouw van het vakdomein informatica en kan dit vertalen naar vakgroepwerking, jaar- en periodeplanning.
  4. De student kan actuele wetenschappelijke evidentie en nieuwe inzichten om een positief en zorgend leefklimaat te realiseren, vertalen naar de vakdidactische praktijk en vakgerichte leeromgeving.
  5. De student kan actuele maatschappelijke thema's integreren in de vakdidactische praktijk, met bijzondere aandacht voor de Brusselse grootstedelijke context.
  6. De student kan verschillende modellen van summatieve en formatieve evaluatie inzetten bij het ontwerpen van lessen met het oog op studiebeoordeling, remediëring en differentiatie.
  7. De student kan feed up, feedback en feed forward geven.
  8. De student kan technieken van taalgericht vakonderwijs hanteren bij het ontwerp en de uitvoering van een les.
  9. De student kan domeinspecifieke kennis en vaardigheden flexibel inzetten in het pedagogisch-didactisch handelen en zo nodig hiaten in de eigen domein specifieke kennis remediëren.
  10. De student kan een positieve interactie tussen leerlingen stimuleren, verbondenheid en competentiegevoel realiseren met het oog op het optimaliseren van het leren van elke leerling.
  11. De student kan werkvormen selecteren die aanzetten tot inspraak en participatie.
  12. De student kan de functies van en de wisselwerking tussen de leerkracht informatica en de ICT-coördinator relateren.
  13. De student kan de lessen informatica op vernieuwende manieren structureren en zodoende leerlingen maximaal enthousiasmeren voor het vak.
  14. De student kan in functie van noden binnen het informaticaonderwijs de juiste vakverenigingen en nascholingsmogelijkheden kiezen.
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Vakspecifieke opdracht met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Opdracht m.b.t verwerking leerinhoud vakdidactiek.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Co-teaching en begeleide stage met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De evaluatie van de begeleide stage of LIO-baan gebeurt door de stagebegeleider o.b.v. stage-administratie, lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, zelfevaluatie en gesprek, etc.
    Voor studenten met een LIO-statuut: De evaluatie van de in service stage gebeurt door de stagebegeleider of LIO-begeleider o.b.v. stage-administratie, 2 exemplarisch uitgewerkte lesvoorbereidingen uit de LIO-praktijk en ontwikkeld materiaal, feedback van de mentor en gesprek, etc.

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie. Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw).
  • Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. Is dat niet het geval, dan is de toegekende eindscore gelijk aan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde opdrachtcategorie.
  • Als het cijfer voor het praktijkexamen (stage) onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding.
  • Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een 'afwezig’ (afw) voor de stage.
  • Als het eindcijfer voor praktijk (stage) onvoldoende is, kan men niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen.

Bij de evaluatieopdracht is het gebruik van generatieve AI toegestaan om te ondersteunen mits er op een verantwoordelijke en integere manier gewerkt wordt met deze AI-tools.  Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven (zie richtlijnen op Canvas).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de wiskunde: onderwijs
Master in de biologie: onderwijs
Master of Physics and Astronomy: Minor Education (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)