3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4022873DNW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
'Vakdidactiek Rechten 1' opnemen houdt in dat je gelijktijdig ' Krachtige leeromgeving maatschappijwetenschappen' volgt of reeds geslaagd bent voor 'Krachtige Leeromgeving Maatschappijwetenschappen'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Wim Keyaerts
Yves Blieck
Tom Kuppens (titularis)
Nienke Verwijs
Laure Rogge
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
80 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Leerlijn Beroepspraktijk

Deze stage omvat 4u participerend observeren inclusief opdrachten verbonden aan de observatie (bv. beginsituatie in kaart brengen) en het eindgesprek met de mentor ter voorbereiding van de stage in vakdidactiek 2. In functie van deze stage dient de stage-administratie (stagecontract, stagerooster, e.d.) in orde te worden gebracht. De student voert één oefenminiles uit tijdens de werkcolleges vakdidactiek. Actieve deelname aan de miniles is verplicht om de stages in vakdidactiek 2 te mogen aanvatten.  

Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage). De student voert een oefenminiles uit tijdens de werkcolleges vakdidactiek. Actieve deelname aan de miniles is verplicht om de stages in vakdidactiek 2 te mogen aanvatten. Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren.  

Leerlijn Vakdidactiek

Binnen dit opleidingsonderdeel wordt er naast de situering van rechten in het huidige Vlaamse onderwijs specifieke aandacht besteed aan het vertalen van vakspecifieke concepten en referentiekaders voor het creëren van een optimale krachtige leeromgeving binnen rechten. De studenten leren hierbij rekening te houden met de duurzaamheidsaspecten van de rechten in een globaliserende wereld. Voor vakdidactiek rechten werken studenten in teacher design teams. Dit betekent dat ze in groepen van maximum vier studenten samen curriculummaterialen (her)ontwerpen in het teken van rechten. De studenten leren hoe ze eindtermen, curriculumdossiers en leerplannen kunnen vertalen naar de praktijk, maar ook bv. hoe maatschappelijke en politieke discussies en nieuwe wetenschappelijke inzichten een impact (kunnen) hebben op hun klaspraktijk.  

De rode draad doorheen dit opleidingsonderdeel is de stapsgewijze vakspecifieke ondersteuning bij het ontwerp van een krachtige leeromgeving zodat deze kunnen uitgetest worden op het einde van dit opleidingsonderdeel. De studenten hebben de kans om een individuele mini-les te geven binnen het domein rechten.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar via Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Vakdidactiek voor leraren economie, Een praktijkgerichte benadering, Fastré, L., Tulleneers, V. & Vlayen, K., LannooCampus, 9789401477420, 2021
Bijkomende info
  • Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 9 contacturen ingericht. 81u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage).
  • Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit opleidingsonderdeel bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude).
  • Bijkomende info leerlijn stage: Stages kunnen plaatsvinden in academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes. Er wordt verwacht dat studenten de spreiden evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagehandleiding).
  • In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor het ontwerpen van een krachtige leeromgeving. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Krachtige leeromgeving beoogd.
  • Als het eindcijfer voor de praktijk onvoldoende is, kan men niet slagen voor het opleidingsonderdeel, een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen.
Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1, 2, 3, 7, 11, 12, 13, 14, 16, 20

Doelen

Leerlijn Beroepspraktijk

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.
  2. De student kan in overleg de pedagogisch-didactische en vakdidactische inzichten, nodig voor het ontwerpen van een krachtige leeromgeving, toepassen in de praktijk.
  3. De student kan krachtige leeromgevingen ontwerpen en binnen de vakdidactiek uitvoeren. 

Leerlijn Vakdidactiek

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.  
  2. De student beoordeelt de opbouw van het vakspecifieke curriculum in het kader van de essentie en unieke maatschappelijke relevantie van het vakgebied.  
  3. De student kan een krachtige leeromgeving ontwerpen door gebruik te maken van vakdidactische begrippen, theorieën en evoluties van het onderwijs binnen het vakdomein.  
  4. De student kan de concepten van de 21st Century Skills en de principes van een krachtige leeromgeving voor het eigen vakdomein vertalen naar een concrete lesopbouw.  
  5. Vertrekkend van de beginsituatie van leerlingen, kan de student doelstellingen m.b.t. het vakgebied operationeel formuleren en concretiseren op basis van eindtermen en leerplannen.  
  6. De student kan een concrete en relevante probleemstelling formuleren in functie van de lesopbouw en deze een centrale plek geven in de lesvoorbereiding.  
  7. De student kan leerinhouden kiezen, opdelen in leerstappen en koppelen aan geschikte werkvormen, en dat in een specifieke fysieke en/of digitale leeromgeving.  
  8. De student kan leerlingen de leerinhouden binnen rechten actief laten ontdekken en verwerken door een zinvolle keuze van werkvormen, leermiddelen, en groeperingsvormen.  
  9. De student kan relevante en betrouwbare vakdidactische bronnen identificeren, consulteren en relateren met concrete doelstellingen met het oog op het ontwerpen van een krachtige leeromgeving voor het eigen vakgebied.  
  10. De student kan bij de leerinhouden van het vakdomein de leefwereld van de leerlingen betrekken.  
  11. De student kan de leerlingenkenmerken benutten om de autonome motivatie van de leerlingen te versterken, de nodige structuur te bieden, en betrokkenheid te vergroten. 
  12. De student evalueert de kwaliteit van bestaande leermiddelen en ontwerpt in een teacher design team kwalitatieve leermiddelen binnen het vakgebied rechten. 
  13. De student integreert duurzaamheid in het rechtenonderwijs en hanteert daarbij een transformatieve aanpak.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkstuk met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Werkstuk met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De studenten werken een taak uit.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Participatieve observatie met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Participerende observatie (4u) met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.
    Procesbeoordeling mini-les in vakdidactische sessie 10%

    Toelichting: De evaluatie van de participerende observatie (4u) gebeurt door de stagebegeleider.

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie. Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw). 
  • Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde examenonderdeel. 
  • Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een 'afwezig' (afw) voor de stage.
  • Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen.
  • Als het cijfer voor de opdrachtcategorie praktijk onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding.  
  • Actieve deelname aan de oefenminiles is verplicht om te kunnen starten met de beroepspraktijk van vakdidactiek 2.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: rechten (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)