3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022598ENR voor alle studenten in het 2e semester
met een verdiepend master niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Je hebt 'Vakdidactiek wijsbegeerte 1' gevolgd, alvorens 'Vakdidactiek wijsbegeerte 2' op te nemen.
'Vakdidactiek wijsbegeerte 2' opnemen houdt in dat je gelijktijdig 'Positief en inclusief en leeklimaat Cultuurwetenschappen' volgt of reeds geslaagd bent voor 'Positief en inclusief leefklimaat Cultuurwetenschappen'
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
- Verantwoordelijke vakgroep
- Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
- Onderwijsteam
- Gustaaf Cornelis
(titularis)
Marijke Van Vlasselaer
- Onderdelen en contacturen
- 8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
82 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
Leerlijn Beroepspraktijk
De studenten starten in dit opleidingsonderdeel met 2 lesuren co-teaching voor vakdidactiek Wijsbegeerte. De vorm van co-teaching is afhankelijk van de noden die de situatie stelt. Vervolgens wordt overgegaan naar een begeleide oefenstage voor vakdidactiek Wijsbegeerte. Hierbij ontwerpen studenten lessen (7u) die ze eveneens uitvoeren in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor.
Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage). Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven, nl. begeleide oefenstage. Hierbij ontwerpt de student lessen die uitgevoerd worden in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor.
Leerlijn Vakdidactiek
Verdieping in de filosofische vaardigheden (bvb. de studenten verdiepen zich in wereldbeeldenconstructie, het sceptische gedachtengoed, wijsgerige methoden voor het onderwijs en het omgaan met wijsgerige en ethische multiculturaliteit en wetenschapsethiek). Stduievan praktijkvoorbeelden. De student verdiept zich in de vereisten voor een succesvolle start van zijn leerlingen in het hoger onderwijs.
- Studiemateriaal
- Handboek (Aanbevolen) : Met hamer en scheermes, Methoden voor fijn en grof denk- of discussiewerk, Cornelis, G., Pelckmans Pro., 9789463371117, 2018
Handboek (Aanbevolen) : Niet-Confessionele Zedenleer in de klas, Fundamenten voor vakdidactiek moraalfilosofie, Cornelis, G., ASP, 9789057187735, 2018
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar via Canvas, Cornelis, G. en Van Vlasselaer, M.
Handboek (Vereist) : Filosofie op school, Handboek vakdidactiek filosofie, Berendsen, D. et.al., Boom, 9789024431359, 2020
- Bijkomende info
- Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 6 contacturen ingericht. 84u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage).
- Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit opleidingsonderdeel bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude).
- Stages kunnen plaatsvinden in academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes. Er wordt verwacht dat studenten de spreiden evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagehandleiding).
- In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor het ontwerpen van een positief en inclusief leefklimaat in de klas. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Positief en inclusief leefklimaat beoogd.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 20, 22
Doelen
Leerlijn Beroepspraktijk
- De student kan succesvol lessen ontwerpen, uitvoeren en bijsturen in de klaspraktijk, onder begeleiding van, in aanwezigheid van de mentor en in lijn met de diversiteit van de klasgroep.
- De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.
Leerlijn Vakdidactiek
De student kan de nood aan het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid duiden en bij leerlingen bewerkstelligen teneinde hen te helpen zich autonoom, kritisch en zelfkritisch te ontplooien tot volwaardige wereldburgers (actief burgerschap). De student kan de leerlingen begeleiden bij de ontwikkeling van een eigen wereldbeeld. De student weet zelfkritisch en respectvol om te gaan met religies en godsdiensten en kan de leerlingen deze houding overbrengen teneinde hen tot positieve participatie aan een multiculturele wereld voor te bereiden. De student neemt een wetenschapsethische houding aan en kan die overdragen naar zijn/haar leerlingen. De student kan zijn leerlingen voorbereiden op filosofische studies.
De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 60% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Co-teaching en begeleide stage
met een wegingsfactor 60
en aldus 60% van het totale eindcijfer.
Toelichting: De evaluatie van de begeleide stage of LIO-baan gebeurt door de stagebegeleider o.b.v. stage-administratie, lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, zelfevaluatie en gesprek, etc.
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Opdracht
met een wegingsfactor 40
en aldus 40% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Opdracht m.b.t verwerking leerinhoud vakdidactiek.
- Aanvullende info mbt evaluatie
- Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie.
- Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw).
- Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde examenonderdeel.
- Als het cijfer voor het praktijkexamen (stage) onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding.
- Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een 'afwezig’ (afw) voor de stage.
- Als het eindcijfer voor de praktijk onvoldoende is, kan men niet slagen voor het opleidingsonderdeel. Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)