3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 3 met studiegidsnummer 4022899DNW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
'Vakdidactiek PAV 1’ opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘Krachtige leeromgeving’ volgt of reeds geslaagd bent voor ‘Krachtige leeromgeving.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Ingeborg Plackle (titularis)
Lies Vanerum
Katrien Van Roelen
Jelle Van Herreweghe
Els Govaerts
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
80 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Leerlijn Beroepspraktijk

De studenten voeren een participerende observatiestage en een miniles uit.

  • In de participerende observatie observeren studenten de klaspraktijk van het vak PAV bij een mentor. In de mate van het mogelijke nemen de studenten actief deel aan deze lessen (volgens afspraak met de mentor). Het doel van de participerende observatiestage is een breed en genuanceerd beeld te vormen van de leeromgeving. Tijdens het observeren brengen de studenten daarom verschillende dimensies van de leeromgeving grondig in kaart (beginsituatie, lesopbouw, werkvormen, interactie etc.). De totale stageomvang bedraagt 4 uur participerende observatie voor vakdidactiek PAV en een eindgesprek met de mentor.
  • De studenten voeren een miniles uit tijdens de werkcolleges vakdidactiek. Actieve deelname aan de miniles is verplicht om de stages in Vakdidactiek PAV 2 te mogen aanvatten. 

Voor studenten met een LIO-statuut: In-service stage van 28 uren. Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt of indien de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven.

Leerlijn Vakdidactiek

Binnen dit opleidingsonderdeel wordt er naast de situering van het vakdomein in het huidige Vlaamse onderwijs specifieke aandacht besteed aan het vertalen van vakspecifieke concepten en referentiekaders voor het creëren van een krachtige leeromgeving in arbeidsmarktgericht onderwijs. Voor de vakdidactiek Project Algemene Vakken werken studenten in teacher design teams. Dit betekent dat ze in groepen van maximum vier studenten samen curriculummaterialen ontwerpen in het teken van PAV. Het uitgangspunt van deze ontwerptaak vormt een actuele wereldproblematiek en verloopt in samenwerking met een lokale partner. De teams zijn heterogeen samengesteld naar vooropleiding, zodat elkaars inhoudelijke expertise optimaal benut kan worden.  Ter ondersteuning komen vakdidactische kaders aan bod rond competenties in het Nederlands en wiskunde, wordt er een werkcollege exploratie eindtermen en leerplannen PAV en MaVo (maatschappelijke vorming) voorzien en wordt er procedurele ondersteuning geboden, zoals een model voor krachtige leeromgevingen, geïntegreerde leeromgevingen, heuristiek voor PAV-projecten,… 

De rode draad doorheen dit opleidingsonderdeel is de stapsgewijze  ondersteuning bij het ontwerp van een krachtige leeromgeving binnen de basisvorming in arbeidsmarktgericht onderwijs. De studenten hebben de kans om de resultaten van hun codesign te presenteren aan hun peers.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar, Canvas
Handboek (Vereist) : Vakdidactiek PAV, Leren in Samenhang, Placklé, I. & Van Cauteren, C. (Eds)., Leuven: Acco, 9789463798655, 2020
Bijkomende info

 

  • Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 9 contacturen ingericht. 81u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage).
  • Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit opleidingsonderdeel bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude).
  • Bijkomende info leerlijn stage: De observatiestage vindt plaats in de daarvoor voorziene stageperiode (6 november 2023 t.e.m. 1 december 2023). Er wordt verwacht dat studenten de stage-uren evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement. Voor gedetailleerde informatie over de modaliteiten van de stage wordt verwezen het stagereglement.
  • In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig is voor het ontwerpen van een krachtige leeromgeving. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Krachtige leeromgeving beoogd.
Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten 

1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 14, 16, 19, 20, 22 

Leerlijn Beroepspraktijk 

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude (m.i.v. planning/ voorbereiding van en communicatie over de stage en miniles).
  2. De student kan aan de hand van een instrumentarium voor breed observeren de verschillende kenmerken van de beginsituatie van een leergroep identificeren en in kaart brengen.
  3. De student kan onderbouwde voorstellen formuleren om de diversiteit in een leergroep constructief te benutten in de onderwijspraktijk. 
  4. De student kan aan de hand van pedagogisch-didactische en vakdidactische referentiekaders de geobserveerde onderwijspraktijk analyseren.
  5. De student kan een lesvoorbereiding voor een leergroep uitwerken, waarin beginsituatie, leerdoelen en leer- en evaluatieactiviteiten geëxpliciteerd en op elkaar afgestemd zijn.
  6. De student kan de pedagogisch-didactische en vakdidactische referentiekaders, nodig voor het ontwerpen van een krachtige leeromgeving, verwerken in de voorbereiding van een miniles (m.i.v. gepaste leerdoelen formuleren en leermiddelen en leer- en evaluatieactiviteiten ontwerpen aansluitend op de beginsituatie van een leergroep).
  7. De student gaat constructief om met feedback op de voorbereiding en uitvoering van de miniles en kan aan peers onderbouwde feedback geven over hun minilessen.
  8. De student kan kritisch terugkijken naar de gegeven miniles en participerende observatiestage, erover reflecteren en eventueel een alternatief formuleren.
  9. De student gaat op een respectvolle manier en discreet om met informatie over de leerling/ student/ leerkrachten/ school/ begeleiders.

Leerlijn Vakdidactiek

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude. 
  2. De student geeft blijk van voeling met de doelgroep van kwetsbare leerlingen en werkt vanuit een waarderende houding.
  3. De student heeft inzicht in de vakdidactische begrippen het vakdomein PAV en kan deze gericht aanwenden in functie van de onderwijspraktijk.   
  4. De student kan een krachtige leeromgeving (co-)ontwerpen voor de basisvorming in arbeidsmarktgericht onderwijs vanuit een model voor krachtige leeromgevingen.   
  5. De student verwerft inzicht in geïntegreerde curricula en projectmatig werken. 
  6. De student kan doelstellingen kiezen op basis van minimumdoelen/eindtermen die betrekking hebben tot PAV en MaVo en weet hoe hij/zij hiervoor de relevante leerplannen van de verschillende koepels kan raadplegen. 
  7. De student kan doelstellingen m.b.t. PAV en MaVo die aansluiten bij de beginsituatie van leerlingen concreet en operationeel formuleren. 
  8. De student kan passende leerinhouden kiezen, opdelen in leerstappen en vertalen in zinvolle geïntegreerd opdrachten.
  9. De student kan  leerlingenkenmerken benutten om de autonome motivatie van de leerlingen te versterken, de nodige structuur te bieden, en betrokkenheid te vergroten. 
  10. De student kan leerlingen de leerinhouden actief laten ontdekken en verwerken door een zinvolle keuze van werkvormen, leermiddelen, en groeperingsvormen. 
  11. De student verwerft basisinzichten uit de didactieken van verschillende domeinen om competenties bij leerlingen te ontwikkelen.
  12.  In Vakdidactiek 1 gaat het om:   

- Competenties in het Nederlands  (didactiek schrijven, spreken, luisteren en lezen en principes van taalontwikkelend lesgeven) 

- Competenties in de wiskunde: didactiek wiskundige denkstrategieën (heuristieken), kritisch interpreteren van grafieken, tabellen en cijfers. 

 

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkstuk met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Opdracht m.b.t. verwerking leerinhoud vakdidactiek.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Co- of duoteaching met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De evaluatie van de co-teachingstage of LIO-baan gebeurt door stagebegeleider o.b.v. stage-administratie, lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, zelfevaluatie en gesprek etc.

Aanvullende info mbt evaluatie

 

  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie.

  • Als het cijfer voor het mondeling examen onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in dit opleidingsonderdeel.

  • Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een onvoldoende voor de stage.

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:  

  • Werkstuk met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.  
     
    Toelichting: De studenten werken een krachtige leeromgeving in codesign uit.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:  

  • Observatiestage met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer. 
    Toelichting: De participerende observatiestage omvat de aanvraag van de stageplaats, de stageadministratie (stagecontract, stageplanning), de uitvoering van de participerende observatie met nabespreking en het opvolgingsverslag.

Voor studenten met een LIO-statuut: De evaluatie van de in service stage gebeurt door de stagebegeleider of de LIO-begeleider o.b.v. stage-administratie, 2 exemplarisch uitgewerkte lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, feedback van de mentor en gesprek, etc.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Miniles met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.
    Toelichting: De studenten voeren een miniles uit buiten de examenperiode (december 2023) voor hun peers.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de wiskunde: onderwijs
Master in de biologie: onderwijs
Master of Physics and Astronomy: Minor Education (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: rechten (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de talen: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs