3 ECTS credits
80 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023134ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Lijnproject : kennismaking met de farmaceutische praktijk' moet men geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen van het eerste jaar van de bachelor FW EN moet men geslaagd zijn voor 'lijnproject : moleculen van het leven' EN moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen van het tweede jaar van de bachelor FW EN moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Lijnproject bachelorproef', 'Farmacologie en farmacokinetiek' en 'Farmaceutische toedieningsvormen' OF Voor studenten die het verkort programma bachelor FW volgen geldt dat: Men geslaagd moet zijn voor 'lijnproject: moleculen van het leven' EN moet men geslaagd of ingeschreven zijn voor alle resterende opleidingsonderdelen van het tweede jaar van de bachelor FW EN moet men geslaagd of ingeschreven zijn voor 'lijnproject bachelorproef', 'farmacologie en farmacokinetiek', 'farmaceutische toedieningsvormen'
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Farmaceutische en Farmacologische Wetenschappen
Onderwijsteam
Kristiaan Demeyer
Yvan Vander Heyden
Ilse Smolders
Tamara Vanhaecke
Pascale Petit
Stephane Steurbaut
Kristien De Paepe
Ann Van Eeckhaut
Debby Mangelings
Mathieu Vinken
Dimitri De Bundel
Joery De Kock
Pieter Cornu
Joeri Aerts
Eline Tommelein (titularis)
Ann Massie
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Practical exercises
54 contacturen Self study
Inhoud

‘Lijnproject: kennismaking met de farmaceutische praktijk’ is een uitbreiding van de reeds opgedane competenties in het 1ste jaar Bachelor tijdens ‘Lijnproject: wetenschapscommunicatie’ en 2e jaar Bachelor tijdens ‘Lijnproject: moleculen van het leven’.

Enerzijds geeft ‘Lijnproject: kennismaking met de farmaceutische praktijk’ de studenten een beeld over hun potentiële toekomstige beroepsuitoefening.

Anderzijds werken de studenten inhoudelijk rond een geselecteerd farmaceutisch product, via het officina-werkboek. De focus van het officina-werkboek ligt in dit opleidingsonderdeel op de formulatie van geneesmiddelen alsook de farmaceutische zorg omtrent de aflevering van deze farmaceutische producten.

Het opleidingsonderdeel is als volgt opgedeeld:

  • Inleidingsles (WPO – 2u)
  • Deel 1: Kennismaking met de officina-apotheek (ZELF – 16u)

Alle studenten dienen een observatiestage in een officina-apotheek te doorlopen gedurende 2 dagen (16u). De student dient de stageplek zelf te zoeken.

  • Deel 2: Kennismaking met de farmaceutische industrie (WPO – 16u)

De studenten worden gedurende één dag (8u) in contact gebracht met vertegenwoordigers van diverse farmaceutische industrieën. Daarnaast brengen ze gedurende één dag een bezoek aan een farmaceutische industrie.

  • Deel 3: Kennismaking met diverse zorginstanties en farmaceutische praktijkvoeringen (WPO – 8u)

De studenten worden gedurende één dag (8u) in contact gebracht met vertegenwoordigers van diverse zorginstanties waarbinnen apothekers een rol kunnen spelen.

  • Deel 4: aanmaken van een portfolio (ZELF – 38u)

De studenten maken een schriftelijk portfolio ter verslaggeving van Deel 1 tot en met Deel 3. Additioneel bevat de portfolio een overkoepelend reflectieverslag die hun masterkeuze onderbouwt en het officina-werkboek met specifieke opdrachten die vervuld worden tijdens de observatiestage in de officina-apotheek (zie Deel 1). De studenten dienen ook verplicht een online webinar te volgen en hierover te rapporteren.

Dit opleidingsonderdeel beoogt bachelorstudenten de nodige inzichten te geven in de verschillende werkveldervaringen en beroepsmogelijkheden met het oog een gemotiveerde keuze te maken tussen de Master Farmaceutische Zorg,  de Master Geneesmiddelen-ontwikkeling of de master Geneesmiddelontwikkeling met officinastage.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : De slides van het HOC worden oline voorzien. De richtlijnen mbt het schrijven van een evaluatie- en reflectieverslag worden online voorzien en mondeling toegelicht., De opdrachten en richtlijnen voor het schrijven van het officina-werkboek worden online voorzien en mondeling toegelicht.
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : The course slides of the introduction class will be provided online. The guidelines to write evaluation and reflection reports will be provided online and exemplified orally. The assignments and guidelines to write the pharmacy workbook will be provide
Bijkomende info

BEOORDELINGSINFORMATIE:

De student wordt beoordeeld op de inhoud van vijf verslagen en/of opdrachten.

  • Evaluatie- en reflectieverslag van de officina observatiestage
  • Evaluatie- en reflectieverslag betreffende de kennismaking met de farmaceutische industrie
  • Evaluatie- en reflectieverslag betreffende de kennismaking met de zorginstanties met relatie tot de farmaceutische praktijkvoering.
  • Evaluatie- en reflectieverslag met gemotiveerde keuze voor ofwel de master in farmaceutische zorg of de master in de geneesmiddelenontwikkeling (niet bindend).
  • Officina-werkboek met specifieke inhoudelijke opdrachten

De portfolio met inbegrip van het officina-werkboek dient online te staan op de laatste lesdag voor de wintervakantie (week 14).

BIJKOMEND STUDIEMATERIAAL:

De slides van het hoorcollege worden online voorzien.

De richtlijnen mbt het schrijven van een evaluatie- en reflexieverslag worden online voorzien en mondeling toegelicht. 

De opdrachten en richtlijnen voor het schrijven van het officina-werkboek worden online voorzien en mondeling toegelicht.

 
Leerresultaten

Algemene competenties

Academische leerresultaten

  1. De student maakte kennis met de praktische invulling van bereidingen maken in de officina-apotheek.
  2. De student maakt kennis met basisbegrippen binnen de farmaceutische zorg.
  3. De student maakte kennis met de praktische invulling van het uitvoeren van farmaceutische zorgdiensten in de officina-apotheek.

Maatschappelijke leerresultaten

  1. De student is zich bewust van de maatschappelijke rol die kan opgenomen worden na het volgen van de verschillende Masteropleidingen.
  2. De student heeft kennis over de beroepsomgevingen en de jobinhoud die ze kunnen opnemen na het volgen verschillende Masteropleidingen.

Persoonlijke leerresultaten

  1. De student leerde eigen inzichten te toetsen aan die van anderen en kan zijn eigen functioneren binnen een groep beschrijven.
  2. De student kan reflecteren over het eigen functioneren en over mogelijke toekomstige oriëntaties en hierover schriftelijk communiceren.
  3. De student kan verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen leerproces.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • WPO + portfolio met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling gebeurt op basis van het pass/fail principe en behelst evaluatiedeel A “Aanwezigheid en algemene attitude tijdens het WPO” en evaluatiedeel B “Tijdig indienen van een kwalitatief portfolio”.

Evaluatiedeel A: Aanwezigheid tijdens het WPO is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden via een officieel document.

  • Een onwettige afwezigheid tijdens het WPO leidt tot het niet behalen van evaluatiedeel A.
  • In het geval van een gewettigde afwezigheid gedurende maximaal één dag van het WPO, zal de student een extra individuele taak omtrent het farmaceutisch product moeten indienen in de 1ste zittijd.
  • Een gewettigde afwezigheid gedurende meer dan één dag leidt tot het niet behalen van evaluatiedeel A.
  • Attitude tijdens het WPO wordt geëvalueerd via peer-evaluatie. De studenten evalueren elkaars functioneren binnen de groep via een online platform. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om het resultaat van de peer-assessment te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
  • Het niet behalen van evaluatiedeel A betekent verwijzing naar een volgend academiejaar. Omdat in het opleidingsonderdeel verschillende vaardigheden worden getest, kan dit niet in tweede zittijd geëvalueerd worden: een groot deel van de opzet en doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zou hiermee verloren gaan.

Evaluatiedeel B: De tijdige indiening van een kwalitatief portfolio is vereist voor het behalen van dit opleidingsonderdeel.

  • Een niet-tijdige indiening leidt tot het niet behalen van evaluatiedeel B.  
  • De kwaliteit van het portfolio wordt enerzijds beoordeeld op basis van de gedoceerde vereisten voor een “kwalitatief evaluatie en reflectieverslag” en anderzijds op de volledigheid en inhoudelijke correctheid van de opdrachten van het officina-werkboek.
  • Het niet behalen van evaluatiedeel B betekent een verwijzing naar de tweede zittijd waarbij enkel Evaluatiedeel B dient hernomen te worden.

Het niet behalen van enkel evaluatiedeel B in tweede zittijd betekent een verwijzing naar volgend academiejaar waarbij enkel evaluatiedeel B dient hernomen te worden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de farmaceutische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de farmaceutische wetenschappen: Verkort traject