3 ECTS credits
80 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023134ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
'Lijnproject: kennismaking met de farmaceutische praktijk’ opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘Lijnproject Bachelorproef' 'Farmacologie en farmacokinetiek' en 'farmaceutische toedieningsvormen' volgt of reeds geslaagd bent of vrijstelling bekomen hebt voor ‘Lijnproject Bachelorproef' 'Farmacologie en farmacokinetiek' en 'farmaceutische toedieningsvormen'. ' Lijnproject : kennismaking met de farmaceutische praktijk’ opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘alle opleidingsonderdelen van de derde bachelor’ volgt of reeds geslaagd bent of vrijstelling bekomen hebt voor ‘alle opleidingsonderdelen van de derde bachelor’.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Farmaceutische en Farmacologische Wetenschappen
Onderwijsteam
Pascale Petit
Kristien De Paepe
Santina Gorsen
Gunther Bal
Eline Tommelein (titularis)
Ellen Cogge
Emmanuela Vanmechelen
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
54 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit opleidingsonderdeel beoogt bachelorstudenten de nodige inzichten te geven in de verschillende werkveldervaringen en beroepsmogelijkheden met het oog een gemotiveerde keuze te maken tussen de Master Farmaceutische Zorg, de Master Geneesmiddelen-ontwikkeling of de master Geneesmiddelontwikkeling met officinastage.

‘Lijnproject: kennismaking met de farmaceutische praktijk’ geef de studenten enerzijds een beeld over hun potentiële toekomstige beroepsuitoefening. Anderzijds werken de studenten inhoudelijk rond een geselecteerd farmaceutisch product, via het officina-werkboek. De focus van het officina-werkboek ligt in dit opleidingsonderdeel op de wetgeving binnen de farmaceutische sector, de sociale zekerheid, de formulatie van geneesmiddelen alsook de farmaceutische zorg omtrent de aflevering van deze farmaceutische producten.

Het opleidingsonderdeel is als volgt opgedeeld:

  • Inleidingsles (WPO – 2u)
  • Deel 1: Kennismaking met de officina-apotheek (ZELF – 16u)

Alle studenten dienen een observatiestage in een officina-apotheek te doorlopen gedurende 2 dagen (16u). De student dient de stageplek zelf te zoeken.

  • Deel 2: Kennismaking met de farmaceutische industrie, diverse zorginstanties en farmaceutische praktijkvoeringen (WPO – 24u)

De studenten worden in contact gebracht met vertegenwoordigers van diverse farmaceutische industrieën en diverse zorginstanties waarbinnen apothekers een rol kunnen spelen. Daarnaast brengen ze gedurende één dag een bezoek aan een farmaceutische industrie.

  • Deel 3: aanmaken van een portfolio (ZELF – 38u)

De studenten maken een schriftelijk portfolio ter verslaggeving van Deel 1 en Deel 2. Additioneel bevat de portfolio een overkoepelend reflectieverslag die hun masterkeuze onderbouwt en het officina-werkboek met specifieke opdrachten die vervuld worden tijdens de observatiestage in de officina-apotheek (zie Deel 1).

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : De slides van het HOC worden oline voorzien. De richtlijnen mbt het schrijven van een evaluatie- en reflectieverslag worden online voorzien en mondeling toegelicht., De opdrachten en richtlijnen voor het schrijven van het officina-werkboek worden online voorzien en mondeling toegelicht.
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : The course slides of the introduction class will be provided online. The guidelines to write evaluation and reflection reports will be provided online and exemplified orally. The assignments and guidelines to write the pharmacy workbook will be provide
Bijkomende info

De slides van het hoorcollege worden online voorzien.

De richtlijnen mbt het schrijven van een evaluatie- en reflectieverslag worden online voorzien en mondeling toegelicht.

De opdrachten en richtlijnen voor het schrijven van het officina-werkboek worden online voorzien en mondeling toegelicht. 

Leerresultaten

Algemene competenties

Academische leerresultaten
1. De student maakt kennis met de farmaceutische wetgeving en de sociale zekerheid.
2. De student maakt kennis met de praktische invulling van bereidingen maken in de officina-apotheek. 
3. De student maakt kennis met basisbegrippen binnen de farmaceutische zorg. 
4. De student maakte kennis met de praktische invulling van het uitvoeren van farmaceutische zorgdiensten in de officina-apotheek


Maatschappelijke leerresultaten 
1. De student is zich bewust van de maatschappelijke rol die kan opgenomen worden na het volgen van de verschillende Masteropleidingen binnen de farmaceutische wetenschappen. 
2. De student heeft kennis over de beroepsomgevingen en de jobinhoud die ze kunnen opnemen na het volgen verschillende Masteropleidingen.
 

Persoonlijke leerresultaten
1. De student leerde eigen inzichten te toetsen aan die van anderen en kan zijn eigen functioneren binnen een groep beschrijven 
2. De student kan reflecteren over het eigen functioneren en over mogelijke toekomstige oriëntaties en hierover schriftelijk communiceren.
3. De student kan verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen leerproces.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • WPO + portfolio met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De student wordt beoordeeld op de inhoud van een portfolio. Dit portfolio bevat het:
• Officina-werkboek met specifieke inhoudelijke opdrachten
• Evaluatie- en reflectieverslag van de officina observatiestage
• Evaluatie- en reflectieverslag betreffende de kennismaking met de farmaceutische industrie 
• Evaluatie- en reflectieverslag met gemotiveerde keuze voor ofwel de master in farmaceutische zorg of de master in de geneesmiddelenontwikkeling (niet bindend).
De portfolio dient tijdig te worden ingediend. De indiendatum wordt gecommuniceerd via CANVAS.

Aanvullende info mbt de evaluatie

De beoordeling behelst evaluatiedeel A “Aanwezigheid en algemene attitude tijdens het WPO” en evaluatiedeel B “Tijdig indienen van een kwalitatief portfolio”. 


Evaluatiedeel A: Aanwezigheid tijdens het WPO is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden via een officieel document. 
• Een onwettige afwezigheid tijdens het WPO leidt tot het niet behalen van evaluatiedeel A. 
• In het geval van een gewettigde afwezigheid gedurende maximaal één dag van het WPO, zal de student een extra individuele taak omtrent het farmaceutisch product moeten indienen in de 1ste zittijd.
• Een gewettigde afwezigheid gedurende meer dan één dag leidt tot het niet behalen van evaluatiedeel A. 
• Attitude tijdens het WPO wordt geëvalueerd via peer-evaluatie. De studenten evalueren elkaars functioneren binnen de groep via een online platform. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om het resultaat van de peer-assessment te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
• Het niet behalen van evaluatiedeel A betekent verwijzing naar een volgend academiejaar. Omdat in het opleidingsonderdeel verschillende vaardigheden worden getest, kan dit niet in tweede zittijd geëvalueerd worden: een groot deel van de opzet en doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zou hiermee verloren gaan.
 

Evaluatiedeel B: De tijdige indiening van een kwalitatief portfolio is vereist voor het behalen van dit opleidingsonderdeel. 
• Een niet-tijdige indiening leidt tot het niet behalen van evaluatiedeel B.  
• De kwaliteit van het portfolio wordt enerzijds beoordeeld op basis van de gedoceerde vereisten voor een “kwalitatief evaluatie en reflectieverslag” en anderzijds op de volledigheid en inhoudelijke correctheid van de opdrachten van het officina-werkboek. 
• Het gebruik van generatieve AI is toegestaan voor deze evaluatietaak. Generatieve AI kan op elke manier worden gebruikt om deze evaluatietaak te voltooien. Elk gebruik van generatieve AI moet echter wel correct worden geciteerd (zie referentielijst AI).
• Het niet behalen van evaluatiedeel B betekent een verwijzing naar de tweede zittijd waarbij enkel Evaluatiedeel B dient hernomen te worden.
• Het niet behalen van enkel evaluatiedeel B in tweede zittijd betekent een verwijzing naar volgend academiejaar waarbij enkel evaluatiedeel B dient hernomen te worden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de farmaceutische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de farmaceutische wetenschappen: Verkort traject