9 ECTS credits
270 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6023160FNW voor werkstudenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Manuele Therapie
Onderwijsteam
Christophe Eechaute
Veerle Vijverman
Bart Van Keymolen
Kevin Van Der Velden
Martine Van Onna
Jildert Apperloo
Martijn Stenneberg (titularis)
Onderdelen en contacturen
30 contacturen Hoorcollege
30 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Tijdens de theorielessen worden de hieronder genoemde begrippen en topics op een gevorderd niveau uiteengezet, als voortzetting van het vak ‘Evidence-based klinisch redeneren in de manuele therapie: onderste kwadrant’ uit de Afstudeerrichting musculoskeletale REVAKI, optie manuele therapie, en wordt hierbij de brug gevormd tussen de theorie en de praktijk,.

Tijdens de praktische oefeningen worden studenten bewust gemaakt van het (wetenschappelijk) onderbouwen van hun handelen en getraind kritisch te zijn op keuzes die zij maken binnen het diagnostisch en therapeutisch proces. Aangeleerde vaardigheden dienen in oefengroepen te worden ingeoefend. Het opdoen van ervaring betreffende het opzoeken, beoordelen en implementeren van peer reviewed literatuur wordt gedaan middels groepsopdrachten. Via het oplossen van casussen worden de geleerde kennis en vaardigheden op methodische en probleemgestuurde wijze geïmplementeerd.

Topics:

Gevorderd klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van aspecifieke problematiek in de regio LWK/bekken/heup/knie/enkel-voet

Gevorderd klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van specifieke problematiek in de regio LWK/bekken/heup/knie/enkel-voet

Onderzoeks-, mobilisatie- en manipulatietechnieken regio LWK/bekken/heup/knie/enkel-voet

Hoog-complexe problematiek: psychosociale factoren, mechanische relaties tussen LWK/bekken en onderste extremiteit, co/multimorbiditeit  

Cognitieve biases en fouten tijdens het klinisch redeneren

Gevorderde critical appraisal van primaire studies naar diagnostische betrouwbaarheid

Gevorderde critical appraisal en designontwerp van systematische reviews naar diagnostische accuratesse

Critical appraisal van primaire studies naar genetische associaties

Bijkomende info

Voor de theorielessen en praktische oefeningen wordt apart een studiehandleiding met achtergrondinformatie en voorbereidings- en verwerkingsopdrachten ter beschikking gesteld.

 

Leerresultaten

Algemene Competenties

De Master heeft een verdiepte kennis en inzicht in de anatomie, fysiologie en biomechanica van het neuromusculoskeletaal systeem die het evalueren van normale en gestoorde functie mogelijk maken

De Master heeft een verdiepte kennis en inzicht in de anatomie, fysiologie en biomechanica van het neuromusculoskeletaal systeem die het evalueren van normale en gestoorde functie mogelijk maken

De Master heeft een verdiepte kennis en inzicht in de nationale en internationale wet-en regelgeving met betrekking tot de manuele therapie

De Master kan de manueel therapeutische onderzoeks- en behandelingsmethodes van het neuromusculoskeletaal systeem vloeiend toepassen in een klinische setting

De Master kan zelfstandig een individueel gezondheidsprofiel en behandelplan opstellen, de resultaten ervan evalueren en de manueel therapeutische interventie aanpassen op basis van best evidence

De Master kan medische resultaten interpreteren in het kader van neuromusculoskeletale therapie

De Master kan in samenwerking met andere hulpverleners de zorgverlening zo efficiënt en effectief mogelijk afstemmen

De Master kan de resultaten van klinisch toegepast wetenschappelijk onderzoek interpreteren in het kader van neuromusculoskeletale therapie

De Master kan eigen onderzoek opzetten en de resultaten ervan correct neerschrijven in de vorm van een wetenschappelijk artikel in een peer-reviewed tijdschrift

De Master kan de resultaten van eigen onderzoek presenteren en verdedigen op wetenschappelijk verantwoorde wijze met gebruik van moderne communicatiemiddelen zowel voor een nationaal als internationaal publiek

De Master heeft de communicatieve en sociale vaardigheden, nodig om een professionele loopbaan uit te bouwen

De Master heeft een (zelf)kritische ingesteldheid ten aanzien van het (eigen) klinisch denken en handelen

De Master heeft een houding van levenslang leren door kritische reflectie voor en na zorgverlening en voortdurende bijscholing

De Master heeft een eigenzinnige, ethische en rechtvaardige houding nodig om als wereldburgers te kunnen omgaan met de huidige en toekomstige uitdagingen van het beroep.

De Master heeft een autonome onderzoekende houding ten aanzien van nieuwe ontwikkelingen binnen de zorgverlening

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 66% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 34% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Praktijk met een wegingsfactor 66 en aldus 66% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 34 en aldus 34% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het theoretische gedeelte wordt schriftelijk getoetst via een Critically Appraised Topic over een vraagstelling van diagnostiek, gebaseerd op een complex klinisch scenario van een casus in de regio LWK/bekken/heup/knie/enkel-voet. Beoordeling vindt plaats met een cijfer op 20.

Voor het praktische gedeelte verloopt de toetsing mondeling via het analyseren van een casuïstiek (diagnose, prognose en therapie) met bijkomende opdrachten inzake manueeltherapeutische vaardigheden. Studenten ontvangen een cijfer op 10 voor het deel klinisch redeneren en voor het deel praktische vaardigheden; beide cijfers tellen op tot een cijfer op 20. Indien op één van beide onderdelen een cijfer lager dan 4/10 wordt behaald is dit het eindcijfer voor het praktijkgedeelte.

De student slaagt wanneer de totaalscore op de som van het praktijkgedeelte én het theoriegedeelte tenminste 10/20 bedraagt. De score van het praktijkexamen weegt dubbel in de berekening van de quotering. Indien op één van beide onderdelen een cijfer lager dan 8/20 wordt behaald is dit het eindcijfer.

Indien de student geslaagd is op een van beide delen (theoretische of praktijkgedeelte), dan wordt het behaalde cijfer overgedragen naar de tweede zittijd of het volgende academiejaar.

Aanwezigheid van 80% in praktijklessen is verplicht om deel te nemen aan het examen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de manuele therapie: Standaard traject
Postgraduaat Manuele therapie: Standaard traject