9 ECTS credits
270 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6023160FNW voor werkstudenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Tijdens de theorielessen worden de hieronder genoemde begrippen en topics op een gevorderd niveau uiteengezet, als voortzetting van het vak ‘Evidence-based klinisch redeneren in de manuele therapie: onderste kwadrant’ uit de Afstudeerrichting musculoskeletale REVAKI, optie manuele therapie, en wordt hierbij de brug gevormd tussen de theorie en de praktijk,.
Tijdens de praktische oefeningen worden studenten bewust gemaakt van het (wetenschappelijk) onderbouwen van hun handelen en getraind kritisch te zijn op keuzes die zij maken binnen het diagnostisch en therapeutisch proces. Aangeleerde vaardigheden dienen in oefengroepen te worden ingeoefend. Het opdoen van ervaring betreffende het opzoeken, beoordelen en implementeren van peer reviewed literatuur wordt gedaan middels groepsopdrachten. Via het oplossen van casussen worden de geleerde kennis en vaardigheden op methodische en probleemgestuurde wijze geïmplementeerd.
Topics:
Gevorderd klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van aspecifieke problematiek in de regio LWK/bekken/heup/knie/enkel-voet
Gevorderd klinisch redeneren: Screening-Diagnostiek-Prognostiek-Therapie van specifieke problematiek in de regio LWK/bekken/heup/knie/enkel-voet
Onderzoeks-, mobilisatie- en manipulatietechnieken regio LWK/bekken/heup/knie/enkel-voet
Hoog-complexe problematiek: psychosociale factoren, mechanische relaties tussen LWK/bekken en onderste extremiteit, co/multimorbiditeit
Cognitieve biases en fouten tijdens het klinisch redeneren
Gevorderde critical appraisal van primaire studies naar diagnostische betrouwbaarheid
Gevorderde critical appraisal en designontwerp van systematische reviews naar diagnostische accuratesse
Critical appraisal van primaire studies naar genetische associaties
Voor de theorielessen en praktische oefeningen wordt apart een studiehandleiding met achtergrondinformatie en voorbereidings- en verwerkingsopdrachten ter beschikking gesteld.
De Master heeft een verdiepte kennis en inzicht in de anatomie, fysiologie en biomechanica van het neuromusculoskeletaal systeem die het evalueren van normale en gestoorde functie mogelijk maken
De Master heeft een verdiepte kennis en inzicht in de anatomie, fysiologie en biomechanica van het neuromusculoskeletaal systeem die het evalueren van normale en gestoorde functie mogelijk maken
De Master heeft een verdiepte kennis en inzicht in de nationale en internationale wet-en regelgeving met betrekking tot de manuele therapie
De Master kan de manueel therapeutische onderzoeks- en behandelingsmethodes van het neuromusculoskeletaal systeem vloeiend toepassen in een klinische setting
De Master kan zelfstandig een individueel gezondheidsprofiel en behandelplan opstellen, de resultaten ervan evalueren en de manueel therapeutische interventie aanpassen op basis van best evidence
De Master kan medische resultaten interpreteren in het kader van neuromusculoskeletale therapie
De Master kan in samenwerking met andere hulpverleners de zorgverlening zo efficiënt en effectief mogelijk afstemmen
De Master kan de resultaten van klinisch toegepast wetenschappelijk onderzoek interpreteren in het kader van neuromusculoskeletale therapie
De Master kan eigen onderzoek opzetten en de resultaten ervan correct neerschrijven in de vorm van een wetenschappelijk artikel in een peer-reviewed tijdschrift
De Master kan de resultaten van eigen onderzoek presenteren en verdedigen op wetenschappelijk verantwoorde wijze met gebruik van moderne communicatiemiddelen zowel voor een nationaal als internationaal publiek
De Master heeft de communicatieve en sociale vaardigheden, nodig om een professionele loopbaan uit te bouwen
De Master heeft een (zelf)kritische ingesteldheid ten aanzien van het (eigen) klinisch denken en handelen
De Master heeft een houding van levenslang leren door kritische reflectie voor en na zorgverlening en voortdurende bijscholing
De Master heeft een eigenzinnige, ethische en rechtvaardige houding nodig om als wereldburgers te kunnen omgaan met de huidige en toekomstige uitdagingen van het beroep.
De Master heeft een autonome onderzoekende houding ten aanzien van nieuwe ontwikkelingen binnen de zorgverlening
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 66% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 34% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Het theoretische gedeelte wordt schriftelijk getoetst via een Critically Appraised Topic over een vraagstelling van diagnostiek, gebaseerd op een complex klinisch scenario van een casus in de regio LWK/bekken/heup/knie/enkel-voet. Beoordeling vindt plaats met een cijfer op 20.
Voor het praktische gedeelte verloopt de toetsing mondeling via het analyseren van een casuïstiek (diagnose, prognose en therapie) met bijkomende opdrachten inzake manueeltherapeutische vaardigheden. Studenten ontvangen een cijfer op 10 voor het deel klinisch redeneren en voor het deel praktische vaardigheden; beide cijfers tellen op tot een cijfer op 20. Indien op één van beide onderdelen een cijfer lager dan 4/10 wordt behaald is dit het eindcijfer voor het praktijkgedeelte.
De student slaagt wanneer de totaalscore op de som van het praktijkgedeelte én het theoriegedeelte tenminste 10/20 bedraagt. De score van het praktijkexamen weegt dubbel in de berekening van de quotering. Indien op één van beide onderdelen een cijfer lager dan 8/20 wordt behaald is dit het eindcijfer.
Indien de student geslaagd is op een van beide delen (theoretische of praktijkgedeelte), dan wordt het behaalde cijfer overgedragen naar de tweede zittijd of het volgende academiejaar.
Aanwezigheid van 80% in praktijklessen is verplicht om deel te nemen aan het examen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de manuele therapie: Standaard traject