5 ECTS credits
135 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023214ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
De cursus wil de basis begrippen van chemie (anorganische- en organische chemie) die nodig zijn om de relatie tussen enerzijds chemie en anderzijds biochemie, fysiologie en gezondheid te begrijpen, behandelen.
Volgende hoofdstukken worden behandeld tijdens de hoorcolleges (HOC):
De samenstelling en de structuur van het atoom; Elementen, Atomen, Ionen en het periodiek systeem; De chemische bindingen; Berekeningen op basis van chemische reacties; Gassen, vloeistoffen en vaste stoffen; Reacties (zuur-base, redox) en oplossingen; Reactiesnelheid en Chemisch Evenwicht, Radioactiviteit; De Koolwaterstoffen; Alcoholen, fenolen, thiolen en ethers; Aldehyden en Ketonen; Carbonzuren en carbonzuurderivaten; Amines en amides; Koolhydraten; Lipiden; Aminozuren en proteïnen.
Praktijk (WPO):
3 labosessies van 2 uur(verplichte aanwezigheid) waar verschillende basistechnieken aangeleerd worden (gebruik glaswerk en weegschalen, titratie, colorimetrie...). Van deze sessies dient een verslag gemaakt te worden.
5 oefeningensessies van 2 uur waar oefeningen en berekeningen ter ondersteuning van de theorie gemaakt worden (o.a. oplossingen, reactievergelijkingen, pH, radioactiviteit, gaswetten...)
Als basis referentiewerk wordt General, Organic and Biochemistry van Denniston, Topping & Caret ed. Mc Graw-Hill aanbevolen.
De Powerpoint presentaties gebruikt tijdens het hoorcollege worden ter beschikking gesteld op het leerplatform.
De instructies en de instructiefilmpjes betreffende de labosessies worden op het leerplatform geplaatst
De oefeningen ter ondersteuning van de theorie worden per oefeningensessie op het leerplatform geplaatst.
Het dragen van een labojas en labobril tijdens de labosessies is verplicht.
Deze cursus wil de studenten de essentiële elementen bezorgen van de algemene en organische chemie. De student krijgt inzicht in de microscopische opbouw van de materie (atomen, verbindingen), de macroscopische eigenschappen (faseovergangen, eigenschappen van oplossingen) alsook de fundamentele aspecten van chemische reacties (chemisch rekenen, kinetica, chemisch evenwicht, thermodynamica) en kan deze kennis toepassen . De bedoeling is dat de verworven kennis operationeel kan gemaakt worden in andere opleidingsonderdelen zoals biologie, biochemie en fysiologie.
Eindcompetenties
De studenten kunnen:
- microscopische bouw van de materie (structuur atomen, moleculen) uitleggen, electronenconfiguraties weergeven en chemische bindingen verklaren
- wisselwerking tussen moleculen (intermoleculaire krachten) omschrijven en voorbeelden geven
- chemische begrippen (mol, molaire massa, concentraties, …) toepassen
- wetmatigheden van de chemische reacties uitleggen en toepassen:
o stoechiometrie
o kinetiek en chemisch evenwicht
o thermochemie
o pH evenwichten
o redoxreacties
- macroscopische eigenschappen van de materie kunnen uitleggen en toepassen:
o fase evenwichten
o diffusie en osmose
o oplosbaarheid
- eigenschappen van de organische en bioorganische stoffen omschrijven
- chemische processen situeren in het biomedisch terrein (biochemie en fysiologie)
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer
ZELF Verslag bepaalt 10% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding professionele Bachelor onderwijs: secundair onderwijs met optie LO
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de lichamelijke opvoeding: Standaard traject