6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1023241ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen, moet je gelijktijdig het opleidingsonderdeel "Heuristiek: Bronnen voor Geschiedenis" opnemen of moet je er reeds geslaagd voor zijn.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Benoît Henriet (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

De cursus biedt een praktische inleiding tot de geschiedschrijving van de hedendaagse periode (19e-21e eeuw) aan de hand van archieven met betrekking tot de plaats en rol van België en Belgen in globaliseringsprocessen. De student moet een originele monografie schrijven over een specifiek onderwerp (dat varieert van jaar tot jaar). Dat onderwerp is verschillend voor iedere student, maar maakt deel uit van een groter thema dat betrekking heeft op een welbepaald algemeen aspect van de hedendaagse geschiedenis. Om die taak tot een goed einde te brengen, moet de student de verschillende fasen van het historisch onderzoek doormaken : zoeken en vinden van relevant informatiemateriaal, kritische evaluatie van dat materiaal, redactie van een synthese. Inleidende uiteenzettingen door de titularis en collectieve controlebijeenkomsten zijn uiteraard voorzien om dit proces op gang te brengen en, zo nodig, bij te sturen. De studenten moeten tegen december een tussentijds verslag indienen over de stand van zaken betreffende de monografie; in het tweede semester moet iedere student ook de voorlopige resultaten van haar/zijn onderzoek mondeling voor de groep presenteren.

De aanwezigheid bij alle bijeenkomsten is verplicht. Ongeoorloofde absenties zullen worden opgetekend : wie zonder geldig motief meer dan twee bijeenkomsten mist, zal twee (op 20) van de punten op de scriptie verliezen. De student die de vereiste presentatie niet brengt, zal als "afwezig" worden opgetekend bij de eindevaluatie van dit studiedeel.

Bijkomende info
  • Van beide studentengroepen (BA1 en BA2) wordt verwacht dat ze op het einde van het traject een scriptie voorleggen. Waar die van de tweedejaarsstudenten toch een uitgebreide versie van een 25-30-tal pagina’s moet worden, mogen de eerstejaarsstudenten zich beperken tot een scriptie van om en bij de 15 pagina’s. De vereisten van de paper zijn voor beide groepen wel identiek: de scriptie moet een weerslag zijn van zelfstandig uitgevoerd onderzoek, en moet beantwoorden aan de vereiste criteria van een scriptie (uitgewerkte inleiding, contexthoofdstuk, analyse, conclusie, bibliografie, etc).
Leerresultaten

Algemene competenties

Dit opleidingsonderdeel is een initiatie tot de praktijk van de geschiedschrijving van de hedendaagse periode (19e-20e eeuw). De studenten maken zich de basistechnieken van deze wetenschap eigen door de uitvoering van een reeks praktische opdrachten. Ze zoeken en vinden relevant informatiemateriaal (bronnen en wetenschappelijke publicaties); ze evalueren en verwerken die informatie, om uiteindelijk een originele monografie over een specifiek onderwerp te schrijven.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Groepswerk bepaalt 10% van het eindcijfer

WPO Presentatie bepaalt 10% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 10% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 70% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepswerk met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Taken met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Monografie met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Voor beide studentengroepen zal individuele opvolging verzekerd worden met betrekking tot hun archiefstuk.
  • Een van de deeltaken voor beide groepen zal betrekking hebben op het indienen van een (beredeneerde) bibliografie. De studenten dienen met andere woorden een bibliografie in te dienen, maar wel een versie waarvan ze kunnen aantonen dat ze de abstracts van de gekozen artikels en/of recensies van de gekozen monografieën/bundels doorgenomen hebben.
  • Een andere deeltaak voor beide groepen zal betrekking hebben op het indienen van een one-pager (einde eerste semester) waarin studenten het opzet van hun onderzoek duidelijk aangeven. Deze one-pager kan op feedback rekenen van de docenten en de assistente.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de cultuurwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)