6 ECTS credits
156 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023246DNR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Gustaaf Cornelis (titularis)
Onderdelen en contacturen
14 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
90 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

With an introduction to the academic culture the student learns about the professional expectations regarding publications. The classes (with classroom tasks) on academic writing concern the structure of a professional publication (types of articles), from the onset, planning, choosing a topic, details of actual writing (vocabulary, style, et cetera) to coping with remarks made by peers. Concerning reference styles the student is introduced to the American Chemical Society reference style (ACS) and the Royal Society of Chemistry reference style (RSC). Students are shown the tricks of the trade regarding scientific writing as well as scientific oral presentation (peer2peer: writing an abstract, creating a graphical abstract, designing a scientific poster, preparing a computer presentation and writing a scientific paper, performing a pitch and doing a conference presentation. Weekly assignments will be assessed in class. Science communication (expert2non-expert) —oral ad writing— will also be practiced: talking to journalists, writing a newspaper column, playing the social media. Meanwhile, students learn to be empathic by role playing as peer reviewers, journalists, and laypeople. Students are introduced to all kinds of ethical issues related to scientific and science communication with which they learn to deal inspired by humanistic values. Evidently, all assignments are content wise related to the topic the student is performing research on in view of his/her master thesis – the assignments do not need any further topical reading. All comes together in a final public poster session by the end of the semester to which the faculty is invited.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Cornelis, Gustaaf
Handboek (Aanbevolen) : Complete Science Communication, A Guide to Connecting with Scientists, Journalists and the Public, Fortenberry, Ryan C., Royal Society of Chemistry, 9781788011105, 2019
Bijkomende info

.

Leerresultaten

General Competencies

The course relates to the learning outcome 13 (‘The Master can report to a specialized and non-specialized public, both orally and in writing (incl. proper referencing) and can use these skills in transferring discipline-related know-how’) and learning outcome 14 (‘The Master has a high sense of accuracy, motivation and perseverance and can function in an international multidisciplinary team in a professional and responsible way’). The student is able to communicate adequately, professionally and ethically with peers and laypeople about his field of research, orally as well as in writing. The student correctly uses ACS and RSC. The student can express adequately his/her research by means of abstracts, graphical abstracts, posters, computer presentations, pitches, and interviews. The student knows how to write a state of the art scientific paper. The student understands the difference between scientific (expert2expert) and science communication (expert2non-expert, educate, fascinate). This course in competence oriented.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 25% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 5% van het eindcijfer

HOC Presentatie bepaalt 15% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 55% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 5 en aldus 5% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Papers met een wegingsfactor 55 en aldus 55% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Master in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek
Master in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: wijsbegeerte
Master of Chemistry: Analytical and Environmental Chemistry (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Chemistry: Chemical Theory, (Bio)Molecular Design and Synthesis (enkel aangeboden in het Engels)
Research Master of Philosophy: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)