6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023275ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Recht en Criminologie
Verantwoordelijke vakgroep
Criminologie
Onderwijsteam
Margo De Koster (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
Inhoud

In het vak Historische Criminologie wordt aandacht besteed aan de historische ontwikkeling van vormen van criminaliteit en van de sociale reactie op criminaliteit sinds 1750 in de Westerse wereld en België in het bijzonder. Zo komen onder meer evoluties in het strafrecht en de strafbedeling, de ontwikkeling van het moderne politie- en gevangeniswezen en de opkomst van de wetenschappelijke studie van misdaad en de misdadiger aan bod. Daarnaast worden veranderende opvattingen over en manifestaties van criminaliteitsfenomenen zoals geweld, bendevorming en diefstal besproken en in hun specifieke maatschappelijke (sociaal-politieke, culturele, juridische) context gesitueerd. In het vak wordt verder stilgestaan bij de meerwaarde en de moeilijkheden van historisch-criminologische analyse, wat concreet wordt verduidelijkt door enkele actuele criminologische vraagstukken in historisch perspectief te plaatsen.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Historische criminologie, Een inleiding, M. De Koster, 2de, Acco, 9789462925304, 2016
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader, met hoofdstukken uit Fijnaut, C. (2014). Criminologie en strafrechtsbedeling. Een historische en transatlantische inleiding (Antwerpen/Den Haag: Intersentia/Boom)., Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoint-slides lessen, Canvas
Bijkomende info

De hoorcolleges kunnen face to face en/of on line plaatsvinden, afhankelijk van de door de overheid opgelegde corona-maatregelen en de beschikbaarheid van lokalen.

Voor werkstudenten staan de hoorcolleges digitaal ter beschikking. Meer specifieke informatie zal worden opgenomen in de canvasruimte van het opleidingsonderdeel.

Leerresultaten

Algemene competenties

Na afloop van dit vak:

1. heeft de student kennis van de voornaamste ontwikkelingen in de geschiedenis van misdaad en straf tussen 1750 en 1945.

2. Kan de student historische fenomen en processen in de behandelde domeinen (gepleegde criminaliteit, criminaliteitsbestrijding, strafbedeling, visies over misdaad en straf) met elkaar in verband brengen en correct in hun maatschappelijke context kaderen, en daarnaast ook van elk van de domeinen de krachtlijnen van de evoluties tussen 1750-1945 identificeren. 

3. Heeft de student inzicht in de bijdrage van de geschiedenis tot de criminologie en de mogelijkheden en beperkingen van historisch criminologische analyse.

4. Heeft de student inzicht in de historische achtergronden van een aantal actuele criminologische vraagstukken

5. Kan de student zelfstandig enkele verbanden leggen tussen een kwestie uit de actualiteit en ontwikkelingen op het gebied van misdaad en strafrechtsbedeling in het verleden

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek