6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023279ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
In dit studiedeel gaan we vertalen van het Engels naar het Nederlands (zgn. "interlinguale vertaling), en we gaan Engelse teksten parafraseren en samenvatten (zgn. "intralinguale vertaling"). Voor deze oefeningen maken we gebruik van een grote waaier aan taaluitingen en bronteksten die kunnen variëren qua lengte, medium, thema, genre, context en communicatieve functie. De oefeningen zullen ook dienen om je kennis van de Engelse en Nederlandse grammatica te bestendigen door Nederlandse en Engelse zinsstructuren met elkaar te vergelijken. We gaan eveneens in op de specifieke idiomaticiteit van de beide talen zodat letterlijke vertalingen kunnen vermeden worden.
In de lessen schenken we aandacht aan het vertaalproduct èn het vertaalproces, reflecteren we over vertaaluitdagingen (vb. inhoudelijke, lexicale of grammaticale valkuilen) en benoemen en motiveren we de vertaalkeuzes van onszelf en in voorbeeldvertalingen. De opdrachten zelf – individueel of in duo - zullen ook variëren; We maken ook kennis met technologische vertaalhulpmiddelen voor zowel de interlinguale (NL-ENG en ENG-NL) als intralinguale schrijfopdrachten en leren er kritisch mee omgaan.
Concreet heeft dit studiedeel de volgende doelstellingen:
1) ondersteuning van je Engelse taalverwervingsproces en je Nederlandse taalbeheersing op het gebied van grammatica en woordenschatuitbreiding (woorden en woordcombinaties), alsook wat de 4 taalvaardigheden (spreken, luisteren, schrijven, lezen) betreft, met een focus op schrijfvaardigheden;
2) bevordering van je taalbewustzijn door te reflecteren over de gelijkenissen en verschillen tussen twee taalsystemen;
3) bevordering van je schrijfvaardigheid en vertaal- en interculturele competentie door te reflecteren over de gelijkenissen en verschillen in taalgebruik in verschillende contexten en situaties met verschillende communicatieve doelen.
De powerpointslides van de werkcolleges, je notities en de gegeven feedback op (vertaal)opdrachten vormen het studiemateriaal.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Evaluatie eerste zittijd:
80% schriftelijk examen (juni) + 20% permanente evaluatie (praktische opdrachten in loop van semester)
Evaluatie tweede zittijd:
100% schriftelijk examen
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans