6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023317ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Geert Vandermeersche (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Mensen laten zich in hun handelingen en denken vaak (impliciet) leiden door grote verhalen over de maatschappij en hun eigen rol daarin. Men noemt dit culturele narratieven en ze spelen een rol in veel levensdomeinen van politiek, cultuur, onderwijs tot in de persoonlijke levenssfeer. Aangezien ze zo’n grote invloed hebben op het menselijk handelen en denken, mogen ze dus geen blinde vlek blijven. We moeten ze niet enkel leren zien, maar er ook retorisch naar leren kijken. We moeten analyseren hoe ze gestructureerd zijn, begrijpen hoe ze invloed hebben op mensen en leren hoe we hun ethische waarde kunnen bepalen binnen een breder maatschappelijk debat. Na het schetsen van een breder theoretisch kader zullen we in deze cursus enkele belangrijke culturele narratieven analyseren (in politiek, onderwijs, en cultuur).

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointslides, teksten en artikels bij een aantal lessen worden aan studenten via het elektronisch leerplatform Canvas ter beschikking gesteld., Canvas
Bijkomende info

 

 

Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1 2 3 5 7 11 12 18 20 

Vakspecifieke leerresultaten

De student ….

  • Kan concepten uit de centrale, theoretische kaders (retoriek, discoursanalyse en narratieve theorie) definiëren, gebruikmakend van de aangeleerde terminologie;
  • Kan de rol van taal in de publieke sfeer, gebruikmakend van de aangeleerde terminologie (centrale kaders), beschrijven en illustreren aan de hand van ontwikkelingen binnen en voorbeelden uit het agogische domein (meer specifiek debatten rond onderwijs, cultuur en kunst);
  • •kan principes van gesproken en geschreven taalproductie (good practices binnen verschillende tekstgenres; oa. opiniërende teksten, speeches, academische artikels, powerpoints) begrijpen en relateren aan inzichten uit de centrale kaders
  • •Kan de inzichten over de retorische rol van communicatie (meer specifiek propaganda, drogredeneringen, conflict-taal en hun remedies) inzichtelijk toepassen op concrete, nieuwe situaties uit het politieke en maatschappelijke debat.
  • Kan analyseren waarom bepaalde communicatiesituaties ontsporen en kan adviseren hoe ze verbeterd kunnen worden aan de hand van concepten uit de centrale kaders en de retorische rol van taal in communicatiesituaties (propaganda, drogredeneringen, conflict-taal en hun remedies);
  • Kan vanuit een mondige en (zelf-)kritische positie argumenten en standpunten formuleren en eigen analyses van teksten (bv. beleidsteksten) over een breder, actueel debat over onderwijs, cultuur of kunst presenteren op basis van aangeleerde principes & good practices.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen (meerkeuze- en essay-vragen)

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele opdrachten met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: 2 Opdrachten: groepspresentatie + individuele opdracht

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten dienen op elk onderdeel minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit vak. Indien je een onvoldoende hebt voor één van de twee onderdelen, krijg je een 9/20 of het laagste deelpunt als eindscore toegekend. Het deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde, mag je meenemen naar de tweede zittijd en hoef je dus niet opnieuw af te leggen. De student die de taak toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent. De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar.

In de tweede zit wordt de groepspresentatie vervangen door een alternatieve opdracht.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor samenleving en cultuur
Schakelprogramma Master of Science in de Onderwijskunde: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in Educational Sciences: Exchange Ma Economics/Manageme