6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023318ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Liesa Van Liedekerke
Geert Vandermeersche (titularis)
Onderdelen en contacturen
24 contacturen Hoorcollege
6 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

We schuiven het concept van “esthetische geletterdheid” naar voren om te begrijpen wat leren in de film en podiumkunsten betekent. Dit complexe idee wijst op verschillende aspecten van kunsteducatie: van het decoderen van de specifieke kunsttaal tot het kritisch relateren van de kunstvorm aan de wijdere wereld. De centrale vraag van deze cursus luidt: “hoe kunnen we de esthetische geletterdheid van cultuurparticipanten verdiepen, verbreden of verbeteren?”
We richten ons op drie kunstvormen: film, muziek en theater/performance. Wat vertellen deze kunstvormen ons over de wereld rondom ons? Welke taal gebruiken ze? Vanzelfsprekend hebben we ook aandacht voor concrete initiatieven en organisaties (cultuurveld) die zich toeleggen op educatie in de film- en podiumkunsten.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointslides, teksten en artikels bij een aantal lessen, Canvas
Bijkomende info

Digitaal cursusmateriaal (Vereist): Powerpointslides, eigen notities, teksten en artikels bij een aantal lessen via het elektronisch leerplatform Canvas.

Leerresultaten

ALGEMENE COMPETENTIES

De student ….

  • kan centrale concepten, theorieën en inzichten uit de geletterdheidstudies, kunsteducatie, film-, muziektheorie en theaterstudies definiëren en in eigen woorden uitleggen, en in verband brengen met het thema “esthetische geletterdheid";
  • kan zelfstandig op zoek gaan naar informatie rond concrete cases van culturele instellingen binnen de film, muziek of theater/performance en dit analyseren aan de hand van het theoretische kader;
  • kan concrete producten van film, muziek of theater/performance analyseren en evalueren aan de hand van de aangeleerde theorieën;
  • kan vanuit de aangereikte kaders zelfstandig acties formuleren die de esthetische geletterdheid van cultuurparticipanten binnen de film, muziek of theater/performance vergroot of verdiept.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 40% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondeling examen (met voorbereiding)

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele opdrachten met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Vier opdrachten rond elk van de delen van de cursus

Aanvullende info mbt evaluatie

Doorheen het semester zullen er 4 opdrachten zijn rond elk van de onderdelen (cultuurveld, film, muziek en theater/performance). Op het einde van het semester is er een mondeling examen, dat bestaat uit de presentatie en bespreking van een onderzoeksopdracht en een kennisvraag over de inhoud van de cursus. De evaluatie wordt toegelicht in de lessen en op Canvas.

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
- Examen Mondeling bepaalt 40% van het eindcijfer
- WPO Praktijkopdracht bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Mondeling examen met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Mondeling examen (met voorbereiding)

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Individuele opdrachten met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Vier opdrachten rond elk van de delen van de cursus. Om te slagen voor dit onderdeel, moet je gezamelijke cijfer op de 4 opdrachten ten minste de helft van het totale cijfer van dit onderdeel bedragen. Behaal je minder dan de helft op dit onderdeel, dan dien je enkel die taken opnieuw te maken in de 2de zittijd waar je geen geslaagd cijfer voor haalde.

Afwezigheid op ten minste één der verplichte examenonderdelen (mondeling examen en opdrachten) heeft afwezigheid voor de totaalbeoordeling tot gevolg. Je dient op elk examenonderdeel geslaagd te zijn om te slagen voor dit vak. Indien je een onvoldoende hebt voor één van de twee onderdelen, krijg je een 9/20 toegekend of de gemiddelde score indien lager. Het deelcijfer van de onderdelen waar je in de eerste zittijd wel voor slaagde, mag je meenemen naar de tweede zittijd en hoef je dus niet opnieuw af te leggen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek