6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023318ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Geert Vandermeersche (titularis)
Onderdelen en contacturen
24 contacturen Hoorcollege
6 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

We schuiven het concept van “esthetische geletterdheid” naar voren om te begrijpen wat leren in de film en podiumkunsten betekent. Dit complexe idee wijst op verschillende aspecten van kunsteducatie: van het decoderen van de specifieke kunsttaal tot het kritisch relateren van de kunstvorm aan de wijdere wereld. De centrale vraag van deze cursus luidt: “hoe kunnen we de esthetische geletterdheid van cultuurparticipanten verdiepen, verbreden of verbeteren?”
We richten ons op drie kunstvormen: film, muziek en theater/performance. Wat vertellen deze kunstvormen ons over de wereld rondom ons? Welke taal gebruiken ze? Vanzelfsprekend hebben we ook aandacht voor concrete initiatieven en organisaties (cultuurveld) die zich toeleggen op educatie in de film- en podiumkunsten.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointslides, teksten en artikels bij een aantal lessen, Canvas
Bijkomende info

Meer informatie over de inhoud en het materiaal van de cursus volgt tijdens de eerste les.

Leerresultaten

ALGEMENE COMPETENTIES

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 12, 14, 18, 21

Vakspecifieke leerresultaten

De student ….

  • kan centrale concepten, theorieën en inzichten uit de geletterdheidstudies, kunsteducatie, film-, muziektheorie en theaterstudies definiëren en in eigen woorden uitleggen, en in verband brengen met het thema “esthetische geletterdheid";
  • kan zelfstandig op zoek gaan naar informatie rond concrete cases van culturele instellingen binnen de film, muziek of theater/performance en dit analyseren aan de hand van het theoretische kader;
  • kan concrete producten van film, muziek of theater/performance analyseren en evalueren aan de hand van de aangeleerde theorieën;
  • kan vanuit de aangereikte kaders zelfstandig acties formuleren die de esthetische geletterdheid van cultuurparticipanten binnen de film, muziek of theater/performance vergroot of verdiept.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 40% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondeling examen (met voorbereiding)

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele opdrachten met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Drie opdrachten over delen van de cursus

Aanvullende info mbt evaluatie

Doorheen het semester zullen er 3 opdrachten zijn rond bepaalde onderdelen (cultuurveld, film, muziek). Op het einde van het semester is er een mondeling examen, dat bestaat uit de presentatie en bespreking van een onderzoeksopdracht en kennisvragen over de inhoud van de cursus. De evaluatie wordt verder toegelicht in de lessen en op Canvas.

Studenten dienen op elk onderdeel (opdrachten & examen) minimaal 10/20 te halen om te slagen voor dit vak. Indien je een onvoldoende hebt voor één van de twee onderdelen, krijg je een 9/20 of totale cijfer van de twee delen (indien dit lager dan 9 ligt) als eindscore toegekend. Het deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde, mag je meenemen naar de tweede zittijd en hoef je dus niet opnieuw af te leggen; net als geslaagde cijfers voor delen van het onderdeel "opdracht". De student die de taak toch wens te hernemen, stuurt een e-mail naar de docent. De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar.

Indien je "Afwezig" bent voor één van de twee onderdelen (mondeling examen en opdrachten), zal je de beoordeling "afwezig" ontvangen voor de totaalbeoordeling. Indien je één van de taken niet indient, zal je "afwezig" zijn voor het ondereel "opdrachten".  
 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek