4 ECTS credits
110 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023333ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Toegepaste Natuurkunde en Fotonica
Onderwijsteam
Lien Smeesters (titularis)
Onderdelen en contacturen
22 contacturen Hoorcollege
14 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
20 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
  • Radiometry, photometry and colorimetry
  • Lamp technology: optical and electrical characteristics
  • Reflection and transmission of materials
  • Near-field goniophotometry and (spectral) ray files
  • Lighting measurement systems: photometers, spectrometers, integrating spheres, luminance camera’s, near-field and far-field goniophotometers, BSDF measurements.
  • Optical techniques in lighting design
  • Lighting applications in various domains
  • Simulation software for optical design (Zemax OpticsStudio)
  • Simulation software for lighting simulations (Dialux Evo).

 

HOC (22h)

  • Lectures including 2 lectures introducing the simulation software

WPO (14h)

  • Exercise sessions (2h)
  • Laboratory sessions (6h)
  • Simulation sessions (6h)

ZELF (20 hours)

  • Independent work (project exercise, simulations) (16h)

Excursion (4h)

Bijkomende info

Required:

  • Syllabus, Lighting, Valéry Ann Jacobs
  • Reader containing papers
  • Slides, Lighting
Leerresultaten

General Learning Outcomes

  1. The students can define and describe the radiometric, photometric and colorimetric quantities, they can exemplify them and they can list their most prominent characteristics. They make correct use of the quantities and their units. They can reproduce the definition of the basic quantities and the basic concepts.
  2. The students can apply the basic concepts of (1) to exercises and they can solve lighting problems.
  3. The students can describe and summarize the different lamp technologies and compare their optical and electrical properties. They can select an appropriate lamp technology for a light source and lighting installation.
  4. The students can describe and summarize the different light measurement techniques. They can select the appropriate measurement technique and operate the corresponding measurement device. They can report their findings in a written report.
  5. The students can simulate and evaluate optical illumination systems using ZEMAX OpticsStudio. They can motivate the choice of light source and secondary optics, including the optimization procedure of the latter one.
  6. The students can independently look for norms and standards for lighting applications They understand the terminology in these documents, they can assess them in simulation software Dialux Evo and they can apply them to a given visual environment. This will allow them to assess the quality of the lighting installation and to report on it, either written or verbally.
  7. The students can design a virtual model of an existing or new visual environment and use the software Dialux Evo to design a lighting installation. They can evaluate and improve the lighting design using performance indicators, taking visual comfort, visual prestation and energy consumption into account. They can defend their design to peers in a debate and answer critical questions.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Written ex met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: written exam incl. exercises: open book exam: the documents and slides used in class can be consulted.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Project met een wegingsfactor 1 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: report
  • Laboratory met een wegingsfactor 1 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: report
  • Optical Design met een wegingsfactor 1 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: report
  • Lighting Design met een wegingsfactor 1 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: presentation; presentation by the student in presence of all other students during the semester

Aanvullende info mbt evaluatie

Written, open book examination: 40%

  • Lighting exercises (problem solving)

15% of the mark is determined by a seminar given by the student in presence of the entire class on their lighting design.

It is compulsory to follow all WPO sessions.  In case of legally motivated absence, the student needs to personally inform the course responsible as soon as possible.

For organizational reasons, the student cannot redo the laboratory sessions in the second exam term.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de ingenieurswetenschappen: fotonica: Standaard traject
Master of Photonics Engineering: On campus traject (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Photonics Engineering: Online/Digital traject (enkel aangeboden in het Engels)