6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1023343ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Spaans
Faculteit
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Verantwoordelijke vakgroep
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Onderwijsteam
Kim Collewaert
Sabela Moreno Pereiro
Jasper Vandenberghe
An Vande Casteele
Voorzitter ACTO (titularis)
Onderdelen en contacturen
13 contacturen Hoorcollege
55 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
86 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze cursus komen een aantal essentiële thema’s van de Spaanse (normatieve) grammatica aan bod: artículos, sustantivos, adjetivos, adverbios, pronombres, formación y uso de los tiempos y modos verbales, haber-ser-estar, etc. De theorie zal worden toegepast in talrijke oefeningen waarbij het uiteindelijke doel altijd zal zijn om de grammaticale leerinhouden te kunnen toepassen in concrete communicatieve situaties. De cursus omvat ook een algemene inleiding in de taalkunde en een overzicht van een aantal basisconcepten in de Spaanse fonologie, orthografie, morfologie, syntaxis en semantiek. 

 

Esta asignatura cubre una serie de temas esenciales de la gramática española (normativa): artículos, sustantivos, adjetivos, adverbios, pronombres, formación y uso de los tiempos y modos verbales, haber-ser-estar, etc. La teoría se aplicará en numerosos ejercicios, siempre con el objetivo final de practicar la capacidad de aplicar los contenidos gramaticales en situaciones comunicativas concretas. La asignatura también incluye una introducción general a la lingüística y una visión general de algunos conceptos básicos de fonología, ortografía, morfología, sintaxis y semántica españolas.

 

This course covers a number of essential topics of Spanish (normative) grammar: artículos, sustantivos, adjetivos, adverbios, pronombres, formación y uso de los tiempos y modos verbales, haber-ser-estar, etc. The theory will be applied in numerous exercises. The main objective is always to be able to apply the grammatical learning content in specific communicative situations. The course also includes a general introduction to linguistics and basic concepts in phonology, orthography, morphology, syntax and semantics in Spanish.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Gramática Básica del Estudiante de Español, A1-B2, Raya - Castro - Gila - Lopez - Olivares - Campillo, Difusion, 9788418032110, 2021
Handboek (Vereist) : Campus Sur, Curso intensivo de español A1-B1: libro del alumno, Rosales, F., Moreno, T., Martínez Lara, A., Salamanca, P., Buyse, K., Martínez, M., Murillo, N., Gar, Intertaal / Difusión, 9788418032448, 2020
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Canvas
Bijkomende info

In de loop van het academiejaar zullen de studenten documenten met extra samenvattingen en oefeningen kunnen downloaden via het leerplatform (Canvas).

 

A lo largo del año académico, los estudiantes podrán descargar documentos con resúmenes y ejercicios adicionales a través de la plataforma de aprendizaje (Canvas).

 

Students will be able to download documents with additional summaries and exercises via the learning platform (Canvas) during the academic year.

Leerresultaten

Eindcompetenties

Studenten kunnen de basisregels van de Spaanse normatieve grammatica toepassen. Studenten kunnen de verschillende taalkundige analyseniveaus (foneem, grafeem, morfeem, woord, zin) onderscheiden en die verklaren en illustreren aan de hand van voorbeelden in het Spaans. Na afloop van de cursus benadert de taalvaardigheid van de student het niveau B1 van het Europees Referentiekader voor Talen.

 

Los estudiantes son capaces de aplicar las reglas básicas de la gramática normativa española. Los estudiantes saben distinguir los distintos niveles de análisis lingüístico (fonema, grafema, morfema, palabra, oración) y explicarlos e ilustrarlos con ejemplos en español. Al finalizar el curso los estudiantes se acercan al nivel B1 del Marco Común Europeo de Referencia (MCER).

 

Students are able to apply the basic rules of normative Spanish grammar. Furthermore, students will be capable of distinguishing different levels of linguistic analysis (phoneme, grapheme, morpheme, word phrase) and explain and illustrate them with examples in Spanish. At the end of the course, students will approach proficiency level B1 of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen schriftelijk met een wegingsfactor 1 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • permanente evaluatie met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: In tweede zit wordt dit opgenomen in het schriftelijk examen

Aanvullende info mbt evaluatie

1e zittijd

Permanente evaluatie: 20% (tussentijdse proef in januari)

Schriftelijk examen: 80% (schriftelijk examen in juni)

 

Om te slagen voor het opleidingsonderdeel als geheel moeten studenten voor elk van de aparte evaluatieonderdelen (i.c. Linguïstiek en Grammatica) minimaal een deelcijfer van 8/20 hebben behaald.

Als voor een van de aparte evaluatieonderdelen minder dan 8/20 werd behaald dan kan het eindcijfer voor het vak als geheel maximaal 8/20 bedragen.

Studenten die niet aan elk van de aparte evaluatieonderdelen deelnemen, zullen als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel als geheel ‘afwezig’ krijgen.

 

2e zittijd

Schriftelijk examen: 100% (schriftelijk examen in augustus/september)

 

In de tweede zittijd behouden studenten het resultaat van het onderdeel waarvoor ze in de eerste zittijd geslaagd waren (10/20 of meer). Studenten die toch een herkansing wensen, moeten dat via e-mail en minstens twee weken voor de datum van het examen van de tweede zittijd aan de betrokken docenten laten weten (jasper.vandenberghe@vub.be én an.vande.casteele@vub.be).

 

1a convocatoria

Evaluación permanente: un 20% (prueba intermediaria en enero)

Examen escrito: un 80% (examen escrito en junio)

Para aprobar la asignatura un estudiante debe haber obtenido al menos 8/20 para cada una de las partes (Lingüística por una parte, Gramática por otra). Si un estudiante ha obtenido menos de 8/20 en una de las dos partes, la nota final para la asignatura no podrá superar 8/20. Un estudiante que no ha participado en cada una de las partes recibirá como nota final ‘ausente’.

2a convocatoria

Examen escrito: un 100% (examen escrito en agosto/septiembre)

 

Los estudiantes conservan el resultado de la parte aprobada en junio (10/20 o más) en la segunda convocatoria. Sin embargo, pueden repetir esta parte aprobada siempre y cuando informen por correo electrónico a los profesores responsables de la asignatura (Jasper.vandenberghe@vub.be y an.vande.casteele@vub.be) como mínimo dos semanas antes de la fecha del examen de la segunda convocatoria.

 

1st exam session

Continuous assessment: 20% (interim test in January)

Written exam: 80% (written exam in June)

In order to pass the course, students must have obtained at least 8/20 for each of the two parts (Linguistics ánd Grammar). The maximum final score for the course as a whole which can be awarded to students who did not achieve a final grade of at least 8/20 for one or both parts is 8/20. Students who did not participate in both parts will receive ‘absent’ as their final grade for the course as a whole.

2nd exam session

Written exam: 100% (written exam in August/September)

In the second exam session students will keep their score for the assessment component for which they achieved a pass grade (10/20 or higher). However, students can also retake this component if they inform both tutors via e-mail (jasper.vandenberghe@vub.be ánd an.vande.casteele@vub.be) and two weeks before the date of the exam in the second exam session.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: French-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Italian-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor in de journalistiek
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor communicatiemanagement of professionele bachelor secundair onderwijs of professionele bachelor logopedie en audiologie of professionele bachelor sociaal werk
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject van 57 studiepunten na een vooropleiding academische bachelor met een andere kwalificatie dan die van academische bachelors die rechtstreeks toegang hebben