6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023352ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Liesa Van Liedekerke
Geert Vandermeersche (titularis)
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
16 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Het onderzoeksveld van de Culturele Studies is een huis met vele kamers. Er zijn verschillende ideologische achtergronden, methodes en thema's, maar al deze vormen van culturele analyse delen ook enkele aandachtspunten. Zo nemen veel onderzoekers binnen de culturele studies een kritische houding aan tegenover wat ze zien als de dominante ideologie in onze maatschappij (gaande van de massacultuur, kapitalisme, technologische ontwikkelingen, ...). Dit betekent dat ze binnen bepaalde praktijken op zoek gaan naar hoe mensen zich engageren en kritiek kunnen uiten. In deze cursus kiezen we drie domeinen om dit thema van "engagement en kritiek" en de praktijken die de culturele studies beschrijven en ontwikkelen te onderzoeken:

  1. Stedelijkheid
  2. Onderwijs en andere pedagogische praktijken
  3. De kunsten

We organiseren doorheen het semester leesgroepen rond belangrijke primaire teksten over deze thema's.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointslides, teksten en artikels bij een aantal lessen, Canvas
Bijkomende info

Digitaal cursusmateriaal (Vereist): Powerpointslides, eigen notities, teksten en artikels bij een aantal lessen via het elektronisch leerplatform Canvas.

Leerresultaten

ALGEMENE COMPETENTIES

De student

● Kan centrale concepten uit de culturele studies in eigen woorden uitleggen, en in verband brengen met recent onderzoek uit dit veld en actuele thema’s uit het agogisch domein (stedelijkheid, educatieve praktijken, en de kunsten);
● Kan zelfstandig op zoek gaan naar informatie rond een thema uit het agogisch domein (stedelijkheid, educatieve praktijken, en de kunsten), en verbinden met recent onderzoek binnen de culturele studies
● Kan leesstrategiën en – rollen constructief toepassen in een discussiegroep om tot een dieper begrip te komen van teksten (bv. in verband brengen met een groter theoretisch kader of de intellectuele geschiedenis of de eigen vooropleiding of de agogiek als discipline of actuele thema’s)
● Kan in groep over recent academisch onderzoek binnen de culturele studies een eigen positie formuleren, vertrekkend vanuit de in groep verzamelde informatie.
● Kan in een groep een eigen discussiegroep, rond een zelfgekozen wetenschappelijke tekst vanuit de culturele studies, uitwerken waarbij voorgaande leerdoelstellingen worden toegepast in het leren va medestudenten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Groepswerk bepaalt 40% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepsopdracht met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Organisatie in groep van leesgroep

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele opdracht met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Niet-periode gebonden opdrachten
  • Individuele opdracht met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Participatie en opdracht bij leesgroepen

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorie: WPO Praktijkopdracht bepaalt 100% van het eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
-  Individuele opdrachten met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer. Toelichting: niet-periode gebonden opdrachten.
-  Individuele opdrachten met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer. Toelichting: participatie en opdracht bij leesgroepen.
-  Groepsopdracht met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer. Toelichting: organisatie in groep van leesgroep. Deze groepsopdracht zal voor de periode van de eerste zit in de examenperiode van juni doorgaan. Alle groepen organiseren op dezelfde dag hun leesgroep en worden beoordeeld op de organisatie en inhoud van die leesgroep. De aanwezigheid van het bijwonen van elkaars leesgroepen en de interactie in die leesgroepen is verplicht.

Afwezigheid op ten minste één der verplichte examenonderdelen (opdrachten) heeft afwezigheid voor de totaalbeoordeling tot gevolg. Je dient op elk examenonderdeel geslaagd te zijn om te slagen voor dit vak. Indien je een onvoldoende hebt voor één of meer onderdelen, krijg je een 9/20 toegekend of de gemiddelde score indien lager.
Aangezien dit vak volledig wordt beoordeeld aan de hand van opdrachten tijdens het reguliere semester, wordt in geval van een niet-geslaagd cijfer een vervangopdracht voorzien in de tweede zittijd voor de onderdelen waarop de student niet slaagde tijdens het reguliere semester (1ste zittijd). In overleg met de verantwoordelijke lesgever.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Master in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek