5 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023391DNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Omwille van specifieke risico’s en veiligheidsredenen, moet je geslaagd zijn voor ‘Klinische vaardigheden en stages III’, alvorens dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Ondersteunende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Marc Diltoer
Ives Hubloue (titularis)
Nicole Pouliart
ANN DE SMEDT
Steven Droogmans
Katia Van Vaerenbergh
Koen Pardon
An Verdoodt
Sofie Pauwels
Annelies Scholliers
Maurizio Tosi
Lieselot Darry Blomme
Marian Vanhoeij
Laurence Balencourt
Ann Roex
Maike Reul
Evert Florent E Verhoeven
Annelies Wiesner
Simon Scheyltjens
Cindy Pouilliart
Bram Van Braeckel
Onderdelen en contacturen
60.5 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
9.5 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

Klinische vaardigheden en stages IV bestaat uit vier grote onderdelen:

  1. Vaardigheidsonderwijs inclusief interprofessioneel onderwijs (IPO)
  2. Communicatie
  3. Medisch Frans
  4. Inscholingsmodule

1. Vaardigheidsonderwijs
Het vaardigheidsonderwijs is opgebouwd uit 5 leerlijnen waarbinnen verschillende vaardigheden worden aangeleerd. In Klinische vaardigheden en stages IV komen de volgende leerlijnen aan bod:

  • Medisch- en verpleegkundigtechnische skills
  • Reanimatie kaderend binnen het interprofessioneel onderwijs
  • Anamnese en fysiek onderzoek

Een gedetailleerd overzicht van de gedoceerde topics is beschikbaar op Canvas.

2. Communicatie
De student verdiept zich verder in de verworven communicatieve competenties van Klinische vaardigheden en stages I, II en III.

3. Medisch Frans
De studenten leren een correcte anamnese en fysiek onderzoek in het Frans uit te voeren en op de juiste manier met hun patiënt te communiceren.

4. Inscholingsmodule
De voorbereiding van klinische stages omvat een verplicht inscholingsprogramma. De student moet dit programma gevolgd hebben om stage in het UZ Brussel te mogen lopen.
Het programma met verplichte aanwezigheid omvat volgende modules:

  1. Organisatie en regelgeving van de klinische en wetenschappelijke stages
  2. Module zorg en beleid.
    a) Introductie UZ Brussel.
    b) Medical error en International Patient Safety Goals
    c) Do's and don'ts voor een student geneeskunde op de werkvloer.
    d) Ziekenhuishygiëne
    e) Centraal operatiekwartier.
    f) Kwaliteit en patiëntveiligheid.
    g) Noodsituatie en evacuatie
  3. Module welzijn
  4. Module werkvloer.
    a) Leren werken met het KWS (PrimUZ)
    b) Hechtingen
  5. Gebruik van het e-portfolio (tweede semester)
  6. Gebruik van BruCE (tweede semester)
  7. Rondleiding in de Spoedgevallendienst incl. het gebruik van KWS (tweede semester)
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Studiemateriaal aangeboden op Canvas, Canvas
Handboek (Vereist) : Ik luister, Voorschriften voor een gezonde arts-patiënt communicatie, Pardon, Koen, Pelckmans, 9789463372787, 2021
Bijkomende info

/

Leerresultaten

algemene competenties

Na afloop van het vaardigheidsonderwijs, de lessen communicatie, de lessen medisch Frans en de lessen kaderend binnen het IPO kan/heeft de student:

  • Eerste hulp aanbieden bij medische urgenties en dit in een multidisciplinair team
  • De aangeleerde medisch-verpleegkundige skills correct uitvoeren
  • De aangeleerde delen van fysiek onderzoek en anamnese correct uitvoeren en verder integreren
  • Kennis verworven in de interpretatie van ECG
  • Gepaste communicatievaardigheden gebruiken tijdens een gesprek met de patiënt of andere zorgverlener. Het gaat zowel om basisvaardigheden van patiëntgerichte communicatie volgens het consultatiemodel van Silverman als om vaardigheden die toepasselijk zijn in moeilijkere gespreksituaties volgens modellen die op wetenschappelijk onderzoek zijn gebaseerd. 
  • Tijdens de arts-patiënt of arts-zorgverlener interactie getuigen van gepaste attitudes. 
  • Een gesprek tussen arts en patiënt (of zorgverlener) op een genuanceerde manier evalueren en rapporteren. 
  • Het eigen leerproces in het verwerven van communicatievaardigheden verwoorden. 
  • De aangeleerde delen van anamnese, fysiek onderzoek en actief luisteren in het Frans correct uitvoeren

De inscholingsmodule heeft als doel:

  • De student wegwijs maken in zijn/haar rol binnen het UZ-Brussel
  • De student een basiskennis klinisch werkstation bij te brengen
  • De student vertrouwd maken met de international patient safety guideline
  • De student vertrouwd te maken met de techniek van hechten
  • De basisprincipes van hygiëne te herhalen

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 80% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Beoordeling gedoceerde topics met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Dit betreft het ‘examen vaardigheidsonderwijs en communicatie’. Binnen deze categorie worden de gedoceerde topics binnen het vaardigheidsonderwijs en communicatie geëvalueerd onder de vorm van stationsproeven. Het mondeling en praktisch examen vindt plaats in december buiten de zittijd van januari. De punten worden pas officieel kenbaar gemaakt na de juni/juli zittijd.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Binnen de categorie ‘Andere’ worden de punten van de permanente evaluaties in rekening gebracht

Aanvullende info mbt evaluatie

1. Evaluatie Klinische vaardigheden en stages IV 
Het eindpunt voor Klinische vaardigheden en stages IV bestaat uit een gewogen gemiddelde van het punt voor permanente evaluatie (20%) en het examen vaardigheidsonderwijs en communicatie (80%).  Je moet voor elk van die onderdelen geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gewogen gemiddelde gemaakt wordt. Indien je voor één van die onderdelen een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor het vak Klinische vaardigheden en stages IV gelijk aan het laagst behaalde cijfer. 

  • Permanente evaluatie (20%) 
    Voor het onderdeel vaardigheidsonderwijs, Communicatie en medisch Frans is er een aparte permanente evaluatie waarbij er voor elk een punt op 20 gegeven wordt na afloop van alle lessen. Voor de inscholingsmodule is er een pass/fail systeem. Je krijgt een “pass” indien je aanwezig bent tijdens deze onderdelen. Je moet voor elk van die aparte onderdelen geslaagd zijn (minstens 50% behalen) én een ‘pass’ behalen voor de inscholingsmodule vooraleer het gemiddelde gemaakt wordt. Indien je voor één van die permanente evaluaties een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor de “permanente evaluatie van KVS IV” gelijk aan het laagst behaalde cijfer. Indien je voor de inscholingsmodule een ‘fail’ behaalt (ongewettigde afwezigheid bv.) dan zal dit leiden tot een 0/20 voor het eindpunt “permanente evaluatie van KVS IV”.

Je moet geslaagd zijn op de “permanente evaluatie van KVS IV” om te mogen deelnemen aan het examen van Klinische vaardigheden en stages IV zowel in de 1ste als 2de zittijd. Wanneer een student niet geslaagd is voor de permanente evaluatie zal dit persoonlijk aan de student gecommuniceerd worden voor aanvang van de examenperiode.

  • Permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs:
    Er worden elke les 3 punten op 5 gegeven voor voorbereiding, medewerking en professionele attitude. Onder voorbereiding wordt het voorbereiden van de les gescoord, onder medewerking wordt de actieve deelname aan de les gescoord en onder professionele attitude vallen het naleven van de hygiënische maatregelen en het op tijd komen in de lessen. Het niet naleven van de hygiënische maatregelen of het te laat komen in de les leiden tot een minimale puntenaftrek van 2,5 op 5 voor die les. Het eindpunt voor de “permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs” wordt berekend door het gemiddelde te nemen van alle scores per les.

Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages IV en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs”.

Er mogen maximaal 3 verschillende topics gemist worden mits het een gewettigde afwezigheid betreft om te kunnen slagen voor de permanente evaluatie. Indien er meer topics gemist werden zal dit leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie vaardigheidsonderwijs”.

Elke afwezigheid dient ten laatste de dag zelf gecommuniceerd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen). Een geldig afwezigheidsattest dient ons tijdig bezorgd te worden (zie OER voor de termijn). Indien deze regels niet gerespecteerd worden, zal de afwezigheid als ongewettigd beschouwd worden.

  • Permanente evaluatie communicatie:
    De permanente evaluatie wordt over alle werkzittingen heen beoordeeld op basis van het volgende:
    1. Tijdig indienen van taken
    2. Voorbereidingen op de werkzittingen
    3. Attitude tijdens de lessen: het respectvol omgaan met anderen/de taken/zichzelf
    Het behalen van een onvoldoende in één of meerdere van deze drie punten, leidt tot een onvoldoende eindpunt permanente evaluatie communicatie: het laagst behaalde punt is in dat geval het eindpunt permanente evaluatie communicatie.

Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages IV en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie communicatie”.

Er mogen maximaal 3 verschillende werkzittingen gemist worden mits het een gewettigde afwezigheid betreft om te kunnen slagen voor de permanente evaluatie. Indien er meer werkzittingen gemist werden zal dit leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie communicatie”.

Elke afwezigheid dient ten laatste de dag zelf gecommuniceerd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen). Een geldig afwezigheidsattest dient ons tijdig bezorgd te worden (zie OER voor de termijn). Indien deze regels niet gerespecteerd worden, zal de afwezigheid als ongewettigd beschouwd worden.

  • Permanente evaluatie Medisch Frans:
    Er worden elke les 3 punten op 5 gegeven voor voorbereiding, medewerking en professionele attitude. Onder voorbereiding wordt het voorbereiden van de les gescoord, onder medewerking wordt de actieve deelname aan de les gescoord en onder professionele attitude vallen het naleven van de hygiënische maatregelen en het op tijd komen in de lessen. Het niet naleven van de hygiënische maatregelen of het te laat komen in de les leiden tot een minimale puntenaftrek van 2,5 op 5 voor die les. Het eindpunt voor de “permanente evaluatie medisch Frans” wordt berekend door het gemiddelde te nemen van alle scores per les.

Er geldt een verplichte aanwezigheid voor het vak Klinische vaardigheden en stages IV en deze aanwezigheden zijn verplicht vanaf het eerste georganiseerde WPO ongeacht het ogenblik van registratie voor het opleidingsonderdeel. Een ongewettigde afwezigheid zal leiden tot een 0/20 voor het eindpunt van de “permanente evaluatie medisch Frans”.

Wanneer de les medisch Frans gemist wordt in het kader van een gewettigde afwezigheid, zal er een vervangtaak opgelegd worden.

Elke afwezigheid dient ten laatste de dag zelf gecommuniceerd te worden aan skillslab@vub.be, het faculteitssecretariaat en de betrokken docenten (voor meer informatie over wie verwittigd moet worden, kan je de materialen op Canvas raadplegen). Een geldig afwezigheidsattest dient ons tijdig bezorgd te worden (zie OER voor de termijn). Indien deze regels niet gerespecteerd worden, zal de afwezigheid als ongewettigd beschouwd worden.
 

  • Examen Vaardigheidsonderwijs en Communicatie (80%) 
    Het examen van Klinische vaardigheden en stages IV bestaat uit verschillende stationsproeven. Bij deelname aan het examen ben je verplicht om alle stations af te leggen (zowel alle stations rond vaardigheden en communicatie). De student dient zich 15 min voor het aanvangsuur aan te melden bij de skillslabmedewerker (het individueel uur wordt gecommuniceerd op Canvas voor aanvang van de examenperiode) door het overhandigen van de studentenkaart. Het niet naleven van de hygiënische maatregelen bij aanmelding zal leiden tot een puntenaftrek op het “eindpunt examen”. Wanneer de student zich geen 15 minuten voor het aanvangsuur aanmeldt maar wel nog voor het aanvangsuur aanwezig is, zal dit leiden tot een puntenaftrek op het “eindpunt examen”. Wanneer de student zich aanmeldt na het aanvangsuur van het examen, zal hij/zij niet meer mogen deelnemen aan het examen.

Voor de vaardigheden moet je voor elk station individueel geslaagd zijn (minstens 50% behalen) vooraleer het gemiddelde gemaakt wordt als eindcijfer voor het examen. Indien je voor één van de stations een onvoldoende haalt, is je eindcijfer voor het examen gelijk aan het laagst behaalde cijfer. Elk station afzonderlijk kan eigen voorwaarden hebben om te slagen. Deze voorwaarden zullen voor de aanvang van de examenperiode bekend gemaakt worden via Canvas.

Het examen Communicatie bestaat uit 3 onderdelen: 1. Één of meerdere stations op het examen , 2. Video analyse en 3. Reflectieverslag. Wanneer je niet geslaagd was voor één of meerdere onderdelen van het examen, is je eindcijfer “examen communicatie” gelijk aan het laagst behaalde cijfer. Als er meerdere communicatie examenstations zijn, moet je geslaagd zijn voor elk station (minstens 50% behalen). Indien je niet geslaagd bent op 1 of beide stations, is je cijfer ‘station’ gelijk aan de laagst behaalde score op de stations. Je kan een gedetailleerde beschrijving van de berekening van het punt vinden in de leidraad van communicatie die op Canvas te consulteren zal zijn.

Het “eindpunt examen” wordt berekend door het gemiddelde te nemen van het “eindpunt examen vaardigheden” en het “eindpunt examen communicatie” op voorwaarde dat je voor beide geslaagd was (minstens 50% behalen). Indien je niet geslaagd was voor 1 van beide wordt je “eindpunt examen” gelijk aan het laagst behaalde cijfer.

2. Tweede zittijd 
De onderdelen ‘Permanente Evaluatie’ en “Inscholingsmodule” kunnen niet worden hernomen in tweede zittijd.  Deelcijfers voor de stations binnen het examen vaardigheidsonderwijs en communicatie kunnen overgedragen worden naar de tweede zittijd bij een resultaat van minstens 50% én mits het akkoord van de titularis.
De student die in de eerste zittijd geen credit behaald heeft voor het volledige opleidingsonderdeel en één of meerdere geslaagde examenonderdelen toch wenst te hernemen (m.u.v. permanente evaluatie en stage), stuurt een e-mail naar skillslab@vub.be uiterlijk 2 weken na de bekendmaking van de officiële punten. Eenmaal de student via mail gemeld heeft dat hij wil afzien van zijn deelcijfer(s), verliest hij deze onherroepelijk.

3. Deelcijfers bij het niet behalen van de credit in 2de zittijd 
Een “pass” voor de inscholingsmodule kan op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar en dit ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar.

Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van het vaardigheidsonderwijs (resultaat van minstens 50%) én geslaagd is voor alle stations van het vaardigheidsonderwijs op het examen (resultaat van minstens 50% voor elke individueel station), kunnen deze deelcijfers op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.

Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van Communicatie (resultaat van minstens 50%) én geslaagd is voor het examen Communicatie (resultaat van minstens 50% voor elke individueel station), kunnen deze deelcijfers op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.

Wanneer de student geslaagd is voor de permanente evaluatie van medisch Frans (resultaat van minstens 50%), kan dit deelcijfer op expliciete vraag van de student (skillslab@vub.be) én mits akkoord van de titularis overgedragen worden naar een volgend academiejaar. Dit dient ten laatste voor de start van het nieuwe academiejaar aangevraagd te worden.

4. Bespreking van het examen 
Om het examen van Klinische vaardigheden en stages IV te bespreken, kunnen studenten zich na de officiële bekendmaking van de examenresultaten inschrijven voor een persoonlijke afspraak. De student moet duidelijk vermelden welke onderdelen hij wenst te bespreken. Er wordt een individueel tijdstip afgesproken waarop het examen met de student besproken kan worden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr