6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6023400FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Seth Van Hooland (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
56 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze cursus krijgen de studenten een overzicht van hoe informatiebeheer binnen zowel de publieke als privé-sector momenteel de overgang maakt van documenten naar data. In de context van de zogenaamde “digital transformation” worden bijvoorbeeld geboorteaktes of facturen niet langer uitgewisseld worden als statische documenten (op papier of digitaal), maar dynamisch gegenereerd vanuit gestructureerde data sets. Vanuit een pre-ingest strategie worden informatiebeheerders en archivarissen momenteel meer en meer betrokken vanaf het begin van een businessproces (geboortedeclaratie of een facturatie) en hoe deze zich vertaald in de uitwisseling van soms complexe en heterogene data. De cursus heeft als doelstelling om de student archivistiek het complexe IT landschap te schetsen zodat het “documents to data” paradigma vatbaar wordt. Daarnaast vormt het Web en de “Cloud” nu het platform voor zowel back- als front-ends van document- en records management. Dit brengt veel nieuwe opportuniteiten maar ook uitdagingen met zich mee. Een basiskennis van concepten zoals XML, Linked Data en semantische interoperabiliteit laat toe om in een toekomstige carrière een team informatici aan te sturen.

 

Alle concepten worden theoretisch en historisch gekaderd, en toegelicht aan de hand van praktijkvoorbeelden. De evolutie van databases naar XML en Linked Data vormt de basis voor het eerste deel van de cursus. De evoluties in data modelering worden daarna belicht aan de hand van concrete case-studies zoals de Single Digital Gateway Regulation die momenteel wordt uitgerold binnen de Europese Commissie. Het tweede deel van de cursus belicht specifiek de invalshoek van document- en records management, met een focus op de software aspecten. De cursus eindigt met gastlessen rond specifieke thema’s zoals long-term preservation en digitaliseringstrajecten binnen instellingen.          

Bijkomende info

NA

Leerresultaten

leerresultaten

De studenten

  • begrijpen de evolutie doorheen vier data modellen (flat files, databases, XML en RDF) en kunnen op basis van een specifieke use case aangeven wat de voor- en nadelen zijn van elk model
  • zijn op de hoogte van de state of the art van het Web (APIs, Cloud, semantische mark-up, web analytics) en de impact hiervan voor informatie- en archiefbeheer software,
  • kennen de basisprincipes van XML, XSD & JSON en kunnen deze bestanden op hoofdlijnen lezen, en begrijpen wat hiermee in het kader van informatie beheer en digitale bewaring kan worden uitgevoerd.
  • kunnen een administratie adviseren m.b.t. de inhoudelijke topics uit de les.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 20% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 80% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele opdracht met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Twee individuele opdrachten die ingaan op één of meerdere topics van de cursus.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:

  1. Examen Mondeling bepaalt 20% van het eindcijfer
  2. Examen Andere bepaalt 80% van het eindcijfer

 

  1. Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

Mondeling examen met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Toelichting: Mondeling examen die ingaat op een uit te voeren opdracht.

  1. Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

Individuele opdrachten met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Toelichting: Een individuele opdracht die ingaat op één of meerdere topics van de cursus.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Dit studiedeel maakt geen deel uit van vastgelegde afstudeervereisten. Het is aldus een vrij keuzevak.