4 ECTS credits
106 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 8023404INR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Adelheid Rigo (titularis)
Winnie Belpaeme
Kathleen Van Steenkiste
Onderdelen en contacturen
12 contacturen Hoorcollege
24 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
70 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De module vrijzinnig humanistische morele dienstverlening geeft de student een duidelijk beeld van de theorie die aan de basis ligt van de vrijzinnig humanistische morele begeleiding. Door de praktijkgerichte focus van deze cursus, zijn studenten aan het einde van deze module in staat om op zelfstandige basis morele dienstverlening aan te bieden. Om dat te garanderen, wordt gefocust op existentiële zorg, met aandacht voor niet-oplossingsgericht en emancipatorisch handelen en voor de zelfredzaamheid van het individu. Domeinen die daarbij aan bod komen zijn bijvoorbeeld: zingeving, zinverlies en zinloosheidservaring, morele dillema’s, waardenconflict, levensvragen, existentiële verlieservaringen en levensbeschouwelijke bijstand op pijnmomenten.

Bijkomende info

..

Leerresultaten

algemene leerresultaten

  • De student beheerst de basisliteratuur ter zake.
  • De student kan achterhalen hoe cliënten zich verhouden tegenover het vrijzinnig humanisme.
  • De student kan achterhalen hoe cliënten staan tegenover een vrijzinnig humanistische symbolische handeling en kan dit in de praktijk vormgeven.
  • De student beheerst de methodiek van de vrijzinnig humanistische morele begeleiding.
  • De student is vanuit een krachtgerichte basishouding vertrouwd met de verschillende theoretische kaders van betekenisgeving.
  • De student kan cliënten begeleiden op basis van een correcte grondhouding en kan daarbij ageren vanuit vrijzinnig humanistische waarden.
  • De student beheerst het emancipatorisch werken met aandacht voor de krachtbronnen van de cliënt.
  • De student kan het eigen functioneren evalueren en bijsturen waar nodig.
     

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Interactieve oefeningen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Interactieve oefeningen tijdens contactmomenten.

Binnen de categorie WPO Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Paper

Aanvullende info mbt evaluatie

Paper met weging 50% en interactieve oefeningen tijdens contactmomenten met wegingsfactor 50%.

80% aanwezigheid in de les is vereist voor deelname aan de examenopdracht. Dit geldt voor zowel gewettigde als niet gewettigde afwezigheden.
 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Interuniversitair Postgraduaat Praktisch humanisme: PR Consulent