6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023415ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Experimentele en Toegepaste Psychologie
Onderwijsteam
Peter Theuns (titularis)
Alain Isaac
Jennifer De Cremer
Femke Legroux
Jeroen Frans
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Dit vak geeft een inleiding en fundering voor statistische analyse. Tevens wordt hier het gebruik van statistische software geïntroduceerd (studenten kunnen individueel kiezen voor SPSS of R).

Behandelde topics in de hoorcolleges en WPO’s:

Kansrekening
 - Combinatieleer
 - Kansmodellen: simulatie en theorie
 - Klassieke definitie van kans versus frequentiële definitie
 - Basisregels van kansrekening
     - Somregel
     - Voorwaardelijke kansen
     - Productregel
     - Regel van Bayes

Stochastische variabelen
 - Discrete
 - Continue (oppervlakte onder een curve)

Steekproevenverdelingen
 - Steekproevenverdelingen van aantallen en proporties
     - Steekproeven met en zonder teruglegging
     - Binomiale verdelingen
     - Benadering van binomiaalverdeling door een normaalverdeling
     - Continuïteitscorrectie

 - Steekproevenverdelingen van steekproefgemiddelden
     - Verwachting en standaarddeviatie van steekproefgemiddelden
     - Centrale limietstelling

Inleiding tot statistische inferentie
 - Betrouwbaar schatten
     - Puntschatting
          - Maximum Likelihood
          - Zuivere en onzuivere schatters
          - Betrouwbaarheidsinterval
          - Bepalen van de vereiste steekproefgrootte

     - Significantietoetsen
          - z-toetsen

 

Statistische software:

Studenten kiezen zelf voor R ofwel SPSS. Introductie tot de gekozen software gebeurt grotendeels aan de hand van een zelfstudiebundel, aangevuld met een aantal WPO sessies en begeleide zelfstudie (break-out rooms in aanwezigheid van docent). Script- of syntax-gebaseerde gegevensanalyse wordt geïnstrueerd en vereist.

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Statistiek 1, Syllabus, Prof. Jan De Neve
Bijkomende info

Handboek: “Statistiek 1: syllabus van Prof. Jan De Neve, Universiteit Gent” (PDF wordt ter beschikking gesteld).

Leerresultaten

Algemene competenties

- Naast een zeer grondige kennis van de theorie wordt vooral verwacht dat de student zelfstandig de aangeleerde technieken kan toepassen op realistische data en deze kan aanwenden om voorgelegde problemen op te lossen.

- Voorbeelden van kansmodellen toelichten

- Wetten van kansrekening toepassen

- Het begrip "steekproevenverdeling" uitleggen

- Een betrouwbaarheidsinterval opstellen en interpreteren

- Redenering van een significantietoets uitleggen en motiveren

- Uitvoeren en interpreteren van een z-toets op steekproefgemiddelden en rapporteren in APA stijl

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen theorie + oefeningen met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen software met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het examen omvat 2 onderdelen die volgend aandeel uitmaken in het eindcijfer:

  • 70% Schriftelijk examen (meerkeuze met verhoogde cesuur)
  • 30% Praktijkexamen software (open vragen)

Beide onderdelen van het examen moeten worden afgelegd, zoniet is de eindscore “afwezig”.

 

Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. Voor een meerkeuze-examen met 20 vijfkeuzevragen is de cesuur 12. Je zal dus 12 van de 20 vragen juist moeten beantwoorden om een 10/20 te behalen. Als je alle 20 vragen juist beantwoordt behaal je uiteraard 20/20. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: Doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.

 

 

Indien men in totaal niet geslaagd is, kan het cijfer van een onderdeel, waarvoor minstens 60% van het maximale cijfer werd behaald, overgedragen worden van de eerste naar de tweede zittijd. Overdracht van (deel)cijfers naar een volgend academiejaar wordt niet toegestaan. 

Voor elk examenonderdeel telt steeds het laatst behaalde cijfer op dat onderdeel. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 45 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 45 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie