3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023418ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Martijn Van Heel (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
Inhoud

Dit vak behandelt een aantal grote onderwijskundige topics (zittenblijven, technologie in onderwijs, hoogbegaafdheid, studiekeuze hoger onderwijs, flexibele leerwegen,…) aan de hand van relevante theoretische kaders. Daarnaast bekijken we hoe deze topics voorkomen in de Vlaamse onderwijscontext, welke oplossingen er momenteel gebruikt worden en welke (nationale en internationale) wetenschappelijke evidentie er momenteel beschikbaar is. Om de huidige oplossingen te evalueren wordt er ook de vergelijking gemaakt met voorgaande oplossingen en wordt er gekeken naar de aanpak van andere landen. Dit vak geeft de student een dieper inzicht in de Vlaamse onderwijscontext en de basis om kritisch na te denken over bestaande en nieuwe onderwijspraktijken.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Wetenschappelijke literatuur rond onderwijskundige topics via Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beleidsnota’s rond onderwijskundige topics via Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoint presentaties rond onderwijskundige topics via Canvas
Bijkomende info

Nvt

Leerresultaten

ALGEMENE COMPETENTIES

Begrijpen

  • De student kan de Vlaamse onderwijscontext beschrijven
  • De student kan het theoretisch kader rond een bepaald onderwijskundig topic uitleggen

Toepassen

  • De student kan zelfstandig het aangereikte relevante theoretisch kader toepassen op een bepaald onderwijskundig topic

Evalueren

  • De student kan de Vlaamse onderwijscontext vergelijken met de onderwijscontext in andere landen
  • De student kan zelfstandig  een schoolaanpak van een onderwijskundig probleem beoordelen aan de hand van de relevante theoretische kaders
  • De student kan zelfstandig verschillende oplossingen van een onderwijskundig probleem vergelijken (ie sterke en zwakke punten aangeven)

Creëren 

  • De student kan zelfstandig een mogelijke oplossing voor een onderwijskundig issue formuleren binnen een praktische setting 
  • De student kan zelfstandig een mogelijke oplossing voor een onderwijskundig issue formuleren binnen een ideale setting

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding

Aanvullende info mbt evaluatie

Nvt.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)