3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4023419ENW voor werkstudenten in het 2e semester
met een verdiepend master niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
- Verantwoordelijke vakgroep
- Klinische- en Levenslooppsychologie
- Onderwijsteam
- Martijn Van Heel
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 26 contacturen Hoorcollege
- Inhoud
Dit vak behandelt een aantal grote onderwijskundige topics (zittenblijven, technologie in onderwijs, hoogbegaafdheid, studiekeuze hoger onderwijs, flexibele leerwegen,…) aan de hand van relevante theoretische kaders. Daarnaast bekijken we hoe deze topics voorkomen in de Vlaamse onderwijscontext, welke oplossingen er momenteel gebruikt worden en welke (nationale en internationale) wetenschappelijke evidentie er momenteel beschikbaar is. Om de huidige oplossingen te evalueren wordt er ook de vergelijking gemaakt met voorgaande oplossingen en wordt er gekeken naar de aanpak van andere landen. Dit vak geeft de student een dieper inzicht in de Vlaamse onderwijscontext en de basis om kritisch na te denken over bestaande en nieuwe onderwijspraktijken.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Wetenschappelijke literatuur rond onderwijskundige topics via Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beleidsnota’s rond onderwijskundige topics via Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoint presentaties rond onderwijskundige topics via Canvas
- Bijkomende info
Nvt
- Leerresultaten
-
ALGEMENE COMPETENTIES
Begrijpen
- De student kan de Vlaamse onderwijscontext beschrijven
- De student kan het theoretisch kader rond een bepaald onderwijskundig topic uitleggen
Toepassen
- De student kan zelfstandig het aangereikte relevante theoretisch kader toepassen op een bepaald onderwijskundig topic
Evalueren
- De student kan de Vlaamse onderwijscontext vergelijken met de onderwijscontext in andere landen
- De student kan zelfstandig een schoolaanpak van een onderwijskundig probleem beoordelen aan de hand van de relevante theoretische kaders
- De student kan zelfstandig verschillende oplossingen van een onderwijskundig probleem vergelijken (ie sterke en zwakke punten aangeven)
Creëren
- De student kan zelfstandig een mogelijke oplossing voor een onderwijskundig issue formuleren binnen een praktische setting
- De student kan zelfstandig een mogelijke oplossing voor een onderwijskundig issue formuleren binnen een ideale setting
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
- Mondeling examen
met een wegingsfactor 100
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
- Aanvullende info mbt evaluatie
Nvt.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)