6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023425ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Frans
Faculteit
Faculteit Recht en Criminologie
Verantwoordelijke vakgroep
Metajuridica
Onderwijsteam
Gloria Gonzalez Fuster (titularis)
Nathan Genicot
Onderdelen en contacturen
12 contacturen Hoorcollege
138 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De cursus biedt studenten de kans om hun taalvaardigheid te verbeteren door deel te nemen aan een reeks activiteiten in het Frans, rond het thema ‘Bruxelles: la ville et le droit’ (‘Brussel: de stad en het recht’). Het is gebaseerd op de idee dat talen als bruggen en instrumenten voor verdere ontwikkeling et emancipatie kunnen dienen. De cursus heeft tot doel - in het Frans - de vele manieren te onderzoeken waarop het recht verbonden is met, en relevant is voor de stad Brussel.

Brussel is een bevoorrechte stad voor de studie van het recht. De rechterlijke macht, wetgevende macht en uitvoerende macht bestaan hier ​​naast elkaar. Lokale, regionale en nationale autoriteiten zijn er actief. Brussel is ook het symbolische en operationele centrum van de Europese Unie (EU). De stad verwelkomt advocaten, advocatenkantoren en een levendige academische juridische gemeenschap, die in vele talen communiceren.

Studenten zullen een reeks van vijf gastcolleges bijwonen en een activiteit waarbij studenten zich bezighouden met juridische activiteiten in de stad (bijv. terechtzitting, Europees Parlement (EP)). Al deze activiteiten vinden plaats in het Frans. De activiteiten zullen studenten in staat stellen verschillende stemmen te horen, van verschillende soorten juridische actoren en over verschillende actuele onderwerpen.

Inhoudelijk is de cursus opgebouwd rond 5 thema's: 1) historische perspectieven op Brussel en het recht (bijv. geboorte van de ‘École de Bruxelles’, geschiedenis van de balie); 2) de rechtbanken in Brussel (focus op doctrinale ontwikkelingen); 3)  het (her) uitvinden van de stad en de impact op het recht (bijv. de opkomst van de stedelijke commons); 4) de EU-wetgever en Brussel; en 5) Brussel en de toekomst van digitale regelgeving (bijv. handhaving van digitale rechten, leiderschap in AI-regelgeving). De bestudeerde rechtsgebieden zullen met name rechtsgeschiedenis, burgerlijk recht, publiekrecht, Europees en internationaal recht, mensenrechten, recht en technologie omvatten.

De cursus beoogt studenten inhoudelijke kennis bij te brengen over juridische kwesties die verband houden met de stad, en in het bijzonder met de stad Brussel, in zijn vele dimensies (lokaal, regionaal, nationaal, internationaal), het heden en de toekomst. Daarnaast beoogt zij studenten vertrouwd te maken met Franstalige actoren en instellingen die verband houden met Brussel en het recht, en met name de academische gemeenschap (bv. de Université Libre de Bruxelles (ULB), Brussels Centre for Urban Studies (BCUS)), evenals met meertalige actoren en instellingen waarin het Frans een belangrijke rol speelt.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) :
Bijkomende info

Het studiebezoek kan bestaan uit een aantal verschillende evenementen, zodat studenten in verschillende groepen kunnen deelnemen en actieve deelname wordt vergemakkelijkt. Het studiebezoek combineert in ieder geval de verkenning van een relevante plek, de mondelinge informatieverstrekking (in het Frans) over de bezochte instelling en daarmee samenhangende juridische kwesties (mondeling verstrekt door de gast, als in de gids of vertegenwoordiger van de instelling), met mogelijkheden voor interactie en uitwisseling (bv. praten met Q&A in situ).

Leerresultaten

Leerresultaat

Aan het einde van deze cursus, kunnen studenten:

  • bronnen in het Frans raadplegen en kunnen presentaties in deze taal volgen, begrijpen en samenvatten; en hebben zij hun vermogen om in meertalige omgevingen te studeren en te werken verbeterd;
  • zelfstandig problemen analyseren die raakvlakken hebben met verschillende rechtsgebieden, en hebben zij kennis opgedaan op bepaalde rechtsgebieden, zoals rechtsgeschiedenis, burgerlijk recht, Europees en internationaal recht, mensenrechten, recht en technologie;
  • wat betreft wetenschappelijk onderzoek in hun vakgebied zijn de studenten vertrouwd met de principes van argumentatie. Ze zijn in staat zelfstandig en wetenschappelijk een juridisch onderwerp te behandelen en te onderzoeken; ze hebben analytische, synthetische en probleemoplossende vaardigheden op academisch niveau;
  • zijn studenten vertrouwd met de vaardigheden en technieken die nodig zijn om teksten duidelijk en in een samenhangende structuur op te stellen, in het Frans. Ze presenteren het resultaat van hun onderzoek in een logisch opgebouwd en schriftelijk verslag in het Frans.

Meer gedetailleerd geformuleerd wordt gepoogd:

  • de studenten hebben hun juridische kennis verbeterd terwijl ze kennis hebben gemaakt met een reeks concrete juridische kwesties die verband houden met de stad Brussel en haar juridische actoren,
  • en hebben dit gedaan terwijl ze hun Franse taalvaardigheid hebben verbeterd.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Eindverslag met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Vijf gastcolleges, een studiebezoek in Brussel en zelfstudie vormen de kern van de cursus. Schriftelijke documentatie bij de hoorcolleges en het studiebezoek vormt een verplichte lectuur. Het studiebezoek bevat inhoudelijke pedagogische inhoud, in de vorm van ten minste een mondelinge presentatie ter plaatse. De documentatie die ter voorbereiding van het studiebezoek wordt verstrekt, evenals de informatie die tijdens het studiebezoek zelf wordt verstrekt, vormt eveneens verplicht studiemateriaal.

Daarnaast wordt een selectie van audiovisueel en geschreven materiaal en activiteiten in de stad (bv. theatervoorstelling) geselecteerd, zodat studenten hun eigen studietraject kunnen samenstellen. De student dient minimaal 5 van de voorgestelde materialen te bestuderen, waaronder in ieder geval minimaal 1 schriftelijk document en minimaal 1 audiovisuele bron. Zelfstudie van deze voorgestelde materialen is ook een kerncomponent van de cursus.

Om de cursus met succes af te ronden, dienen de studenten een eindverslag in waarin ze aantonen dat ze zowel bronnen in het Frans kunnen raadplegen als presentaties in deze taal kunnen volgen, begrijpen en samenvatten (zie deel A). Zij dienen ook aan te tonen dat ze gebruik kunnen maken van de inhoud van dergelijke bronnen om zelfstandig problemen te analyseren die overlappen met verschillende rechtsgebieden bekend zijn met de principes van argumentatie en beschikken over analytische, synthetische en probleemoplossende vaardigheden op academisch niveau (cf. Deel B), in lijn met de leerresultaten.

Voor het tweede zittijd wordt deelname aan het studiebezoek vervangen door een andere activiteit (bv. online materiaal).

De eindevaluatie bestaat uit de beoordeling van het eindverslag, opgesteld in het Frans. Het verslag bestaat uit: Deel A: Samenvatting van de activiteiten (ongeveer 1.000 woorden) met een weergave van de gevolgde activiteiten (hoorcolleges en studiebezoek) en een gemotiveerde beschrijving van de materialen die voor studie zijn geselecteerd; Deel B - Onderzoeksrapport (ongeveer 4.000 woorden), in de vorm van een reflecterende onderzoekspaper waarin de student een thema uit de cursus verder ontwikkelt door verschillende cursusactiviteiten (inclusief het materiaal voor zelfstudie) te verbinden en deze te plaatsen in een bredere juridische context. Evaluatiecriteria hebben betrekking op: begrip van de hoorcolleges en van de presentatie van het studiebezoek, evenals van het geselecteerde zelfstudiemateriaal; duidelijkheid en samenhang van structuur; gebruik van passende juridische terminologie in het Frans; originaliteit en kwaliteit van de analyse, kwaliteit van argumentatie.

TWEEDE ZITTIJD

Wanneer de student geen eindverslag heeft ingediend in de eerste zittijd of in die zittijd niet was geslaagd voor het opleidingsonderdeel, moet een herwerkt eindverslag worden ingediend op dezelfde wijze als in de eerste zittijd. De beoordeling en quotering gebeuren op dezelfde wijze als in de eerste zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de rechten: Dual Master in Comparative Corporate and Financial Law
Master in de rechten: burgerlijk en procesrecht
Master in de rechten: criminologie
Master in de rechten: economisch recht
Master in de rechten: fiscaal recht
Master in de rechten: internationaal en Europees recht
Master in de rechten: publiek recht
Master in de rechten: sociaal recht
Master in de rechten: strafrecht
Master in de rechten: Law and Technology