4 ECTS credits
120 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023434ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Enrolling in Applied Toxicology’ means that you simultaneously take ‘Toxicologie en 3R-alternatieve methoden’or have successfully passed ‘Toxicologie en 3R-alternatieve methoden’. This requirement is only for students in Pharmaceutical sciences. Enrolling in ‘Applied Toxicology’ means that you simultaneously take ‘Farmacologie : basisconcepten’ or have successfully passed ‘Farmacologie : basisconcepten’. For students (die instromen vanuit het verkort bachelor BMLT traject van 59 ECTS credits geldt: ) Enrolling in ‘Applied Toxicology’ means that you simultaneously take ‘Farmacokinetiek en -dynamiek’ or have successfully passed ‘Farmacokinetiek en -dynamiek’.
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Farmaceutische en Farmacologische Wetenschappen
Onderwijsteam
Tamara Vanhaecke
Joery De Kock (titularis)
Gigly Del'haye
Onderdelen en contacturen
24 contacturen Hoorcollege
20 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
15 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

This course is an extension of the course General Toxicology in which the basic principles and risk evaluation analysis for chemicals are explained. Here, students will learn the practical implementation of toxicological concepts including “Adverse Outcome Pathways” (AOP) and Integrated Approaches to Testing & Assessment of Chemicals (IATA), the OECD guidelines for toxicological test methods and the risk assessment of chemicals based on toxicological dossiers by a mix of interactive classes (HOC), practical exercises and group assignments (WPO). During the interactive classes, students will become familiar with more specialized types of toxicology including immune, developmental and nanotoxicology as well as endocrine disruption.

The applied character of the course is guaranteed due to students 1) working in teams to create an Adverse Outcome Pathway, write a corresponding scientific article, on a predefined toxicological topic; 2) the students will perform the practical procedure of refinement, reductive and/or replacement alternative toxicity testing methods; and 3) the students will take part in hands-on seminars and interactive classes about risk assessment.

Bijkomende info

Attendance to the practical (WPO) seminars is compulsory.

Background information and protocols must be studied before the start of each lab day and active preparation for the interactive seminars is required.

Generative AI may not be used to generate output related to the assignment.

Leerresultaten

Algemene competenties

The student:

- knows the OECD testing guidelines and how alternative methods are being validated

- knows the 3R principle of Russell and Burch and can apply this principle on new test methods

- knows, understands and can explain how toxicological test methods that were discussed during the HOC and WPO work ((bio)chemical and biological principles) and can explain this in a scientifically sound way

- knows how to extrapolate in vitro toxicological data to the in vivo human situation

- knows what “adverse outcome pathways” (AOP) and Integrated Approaches to Testing & Assessment of Chemicals (IATA) are, can explain these to a third person and can apply these concepts in a toxicological context

- searches, reads and understands scientific articles concerning the discussed topic of the WPO assignment

- creates together with the team members an AOP (network) for a predefined topic, writes a scientifically correct paper about it, and can assess the quality of the AOP using the ‘Tailored Bradford-Hill’ criteria and OECD key questions

- can practically perform toxicity tests

- can perform a basic risk assessment of a medical product or other chemical risk substance using the gained knowledge through the HOC and WPO and can critically discuss this with others

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 20% van het eindcijfer

WPO Presentatie bepaalt 15% van het eindcijfer

WPO Verslag bepaalt 5% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Schriftelijk met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • WPO Artikel met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • WPO Presentatie met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • WPO Verslag met een wegingsfactor 5 en aldus 5% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

English:

The evaluation of the WPO occurs during the WPO session.

The final score of the course "Applied Toxicology" at 20 points is calculated as 60% Written Exam and 40% WPO assignments.

More specifically, the students will become practically familiar with toxicity testing methods. The reports of these practical tests will account for 5% of the total score of the course "Applied Toxicology".

In the context of the WPO, student teams will work on a predefined topic in the context of Adverse Outcome Pathways about which they will write a scientific paper and present it (15min). A discussion about this topic will immediately follow the presentation (±10min). At the end of the WPO, the students need to hand in a peer-assessment about the individual contribution of their team members to the team effort. The peer-assessment will be used as correction factor to adjust the team score to each of the individual team members according to their contribution. The evaluation of the team assignment [presentation (15%) + paper (20%)] will account for 35% of the total score of the course "Applied Toxicology".

The exam will consist of all the lessons (HOC) and the WPO risk assessment seminars, and comprises a written exam. It accounts for 60% of the end score of the course "Applied Toxicology".

When one of these values (HOC or WPO) is lower or equal to 8/20, the lowest mark is communicated and this part has to be redone.

Whenever a student is illegitimate absent during the practical courses, he/she has to follow the WPO session again during the next academic year and will as such be automatically referred to the 1st exam session of the next academic year.

 

Nederlands:

De evaluatie van het werkcollege (WPO) gebeurt tijdens de WPO-sessie.

Het eindcijfer van het vak “Toegepaste Toxicologie” op 20 punten wordt berekend als 60% schriftelijk examen en 40% WPO opdrachten.

De studenten zullen kennismaken met het uitvoeren van toxiciteitstesten. De verslagen van deze praktische proeven tellen voor 5% mee van het totale eindcijfer van het vak “Toegepaste Toxicologie”. In het kader van het werkcollege zullen de studenten een “Adverse Outcome Pathway” ontwikkelen rond een welbepaalde toxicologische topic waarover ze een wetenschappelijk artikel schrijven en een presentatie zullen geven (15min). Tevens zal er ook een discussie/evaluatiemoment (±10min) voorzien worden. De peer-assessment zal als correctiefactor dienen om het groepscijfer per individuele student aan te passen naargelang hun bijdrage aan het groepswerk. De evaluatie van het groepswerk [presentatie (15%) + artikel(20%)] tijdens het werkcollege zal voor 35% meetellen van het eindcijfer van het vak “Toegepaste Toxicologie”.

Het examen over de geziene leerstof tijdens het HOC en de WPO risk assessment oefeningensessies bestaat uit een schriftelijke examen en vertegenwoordigt 60% van het eindcijfer van het vak “Toegepaste Toxicologie”.

Indien 1 van de eindquoteringen voor HOC of WPO kleiner dan of gelijk is aan 8/20, moet het betreffende onderdeel herdaan worden. Het meegedeelde cijfer is dan het laagste cijfer.

Indien de student(e) onwettig afwezig is tijdens het WPO, dient hij/zij de WPO-sessie opnieuw te volgen in het volgend academiejaar en wordt hij/zij dus automatisch verwezen naar de 1ste zittijd van het volgend academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneesmiddelenontwikkeling: apotheker
Master in de geneesmiddelenontwikkeling: Traject zonder officinastage
Master in de biomedische wetenschappen: management en bedrijfsleven
Master in de biomedische wetenschappen: klinische biomedische wetenschappen
Master of Biomedical Research: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)