4 ECTS credits
120 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023456ENR voor alle studenten in het 2e semester
met een verdiepend master niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Geïntegreerde farmacologie en farmacotherapie I
moet men :
Geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen van de bacheloropleiding Farmaceutische wetenschappen EN moet men geslaagd of ingeschreven zijn voor ‘Farmacotherapie van de zelfzorg’, ‘Farmaceutische zorg & rationeel geneesmiddelengebruik’ en 'Farmaceutische technologie: receptuurkunde'
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Geneeskunde en Farmacie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Farmaceutische en Farmacologische Wetenschappen
- Onderwijsteam
- Stephane Steurbaut
Kristien De Paepe
Dimitri De Bundel
Santina Gorsen
Gunther Bal
Eline Tommelein
(titularis)
Ellen Cogge
Liesbeth Leemans
- Onderdelen en contacturen
- 6 contacturen Hoorcollege
15 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
72 contacturen Zelfwerk en -studie
- Inhoud
In het opleidingsonderdeel ‘Geïntegreerd practicum farmacologie & farmacotherapie’ leert de student eerder vergaarde kennis uit verschillende opleidingsonderdelen te integreren binnen real-life praktijkcasussen. Het opleidingsonderdeel wordt aangeboden via blended learning en is cyclisch opgebouwd:
- Elke student ontvangt basismateriaal dat via zelfstudie herhaald of doorgenomen kan worden
- Elke student wordt net voor aanvang van elke WPO sessie geëvalueerd betreffende het onderwerp van de WPO sessie
- Tijdens de WPO sessie werken de studenten in kleine groep rond casussen betreffende het onderwerp van de WPO sessie
- Na afronden van de WPO sessie wordt het thema van de volgende WPO sessie bekend gemaakt en start de cyclus opnieuw.
Het opleidingsonderdeel bevat zes cycli.
- Bijkomende info
/
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Dit opleidingsonderdeel beoogt de studenten de nodige skills te geven in de geïntegreerde aanpak van praktijkcasussen.
Academische leerresultaten
- De student leert linken leggen tussen kennis en vaardigheden uit verschillende voorafgaande opleidingsonderdelen.
- De student leert hoe farmacotherapeutische praktijkcasussen te benaderen, te analyseren en eventuele geneesmiddel gebonden problemen te identificeren en deze op te lossen.
Maatschappelijke leerresultaten
- De student kan aandachtspunten en/of oplossingen van geneesmiddel gebonden problemen communiceren naar de patiënt en andere zorgverleners.
Persoonlijke leerresultaten
- De student leert samenwerken binnen een groep.
- De student leert eigen inzichten te toetsen aan die van anderen en kan zijn eigen functioneren binnen een groep beschrijven.
- De student kan reflecteren over het eigen functioneren.
- De student kan verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen leerproces.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer
Andere bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Examen schriftelijk
met een wegingsfactor 50
en aldus 50% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Dagelijks werk
met een wegingsfactor 50
en aldus 50% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën: Evaluatiedeel A “Aanwezigheid en algemene attitude tijdens de WPO-sessies”, Evaluatiedeel B “Permanente evaluatie van de WPO-sessies” en evaluatiedeel C “Schriftelijk examen”.
Evaluatiedeel A: Aanwezigheid tijdens de WPO-sessies is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden via een officieel document: PASS/FAIL
- Een onwettige afwezigheid tijdens het WPO leidt tot het niet behalen van evaluatiedeel A.
- In het geval van een gewettigde afwezigheid gedurende maximaal twee WPO-sessies, dient de student de test voorafgaand aan de gemiste WPO-sessies op een ander moment tijdens het semester in te halen.
- Een gewettigde afwezigheid gedurende meer dan twee WPO-sessies leidt tot het niet behalen van evaluatiedeel A.
- Attitude tijdens het WPO wordt geëvalueerd via peer-evaluatie. De studenten evalueren elkaars functioneren binnen de groep via een online platform. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om het resultaat van de peer-assessment te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
- Het niet behalen van evaluatiedeel A betekent verwijzing naar een volgend academiejaar. Omdat in het opleidingsonderdeel verschillende vaardigheden worden getest, kan dit niet in tweede zittijd geëvalueerd worden: een groot deel van de opzet en doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zou hiermee verloren gaan.
Evaluatiedeel B: Permanente schriftelijke evaluatie van de WPO-sessies (50%)
- Elke student wordt net voor aanvang van elke WPO sessie schriftelijk geëvalueerd betreffende het onderwerp van de WPO sessie. Het eindresultaat is het gemiddelde van de afgelegde testen.
- Het niet behalen van evaluatiedeel B betekent een verwijzing naar de tweede zittijd waarbij alle testen binnen Evaluatiedeel B dienen hernomen te worden.
Evaluatiedeel C: Het schriftelijk examen (50%)
- Het schriftelijk examen bestaat uit het aanpakken van praktijkcasussen over thema’s die aan bod kwamen in de WPO-sessies.
- Het niet behalen van evaluatiedeel C betekent een verwijzing naar de tweede zittijd waarbij enkel Evaluatiedeel C dient hernomen te worden.
Het niet behalen van enkel evaluatiedeel B of C in tweede zittijd betekent een verwijzing naar volgend academiejaar waarbij enkel evaluatiedeel B en C dient hernomen te worden.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de farmaceutische zorg: Standaard traject NIEUW
Master in de geneesmiddelenontwikkeling: apotheker