3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023451ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Wetgeving, sociale zekerheid, deontologie en bio-ethiek' moet men: Geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen van de bachelor Farmaceutische Wetenschappen
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Farmaceutische en Farmacologische Wetenschappen
Onderwijsteam
Michel Deneyer
Emmanuela Vanmechelen (titularis)
Onderdelen en contacturen
27 contacturen Hoorcollege
3 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
6 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In het OO ‘Sociale Zekerheid, Wetgeving, Deontologie en Bio-Ethiek’ maakt de student kennis met hoe de wetten die het beroep van officina-apotheker beïnvloeden. Er gaat ook aandacht naar de terugbetalingswetgeving die van toepassing is voor producten die in de openbare apotheek afgeleverd worden. De deontologische code wordt aan de hand van casussen en een namiddag met de Orde der Apothekers geïllustreerd. Ten slotte biedt het onderdeel bio-ethiek meer inzicht in actuele ethische thema’s waarmee de officina-apotheker te maken kan krijgen.

Sociale zekerheid

De student maakt kennis met de wetgeving rond terugbetaling van specialiteiten, magistrale bereidingen, medische voeding, medische hulpmiddelen en kleine bandagisterie en honoria voor zorgverstrekkingen.

Farmaceutische wetgeving

In deze lessen ontdekt de student welke wettelijke teksten de dagelijkse praktijk van de officina-apotheker beïnvloeden. We kijken naar de rol van apotheker in de samenleving en zijn verhouding met andere zorgverleners, we bespreken wat de wetgever eist van op vlak van kwaliteit, veiligheid en privacy. Ook de specifieke wetgeving die betrekking heeft op verstrekkingen (begeleidingsgesprekken, testing, vaccinatie, etc) en producten afgeleverd in de openbare apotheek komt aan bod: geneesmiddelen, verdovende middelen, voedingssupplementen, fytotherapie, medische hulpmiddelen en cosmetica. Ten slotte maakt de student ook kennis met de wetgeving omtrent de opening, sluiting, overbrenging en fusie van apotheken.

Deontologie

De maakt kennis met de Orde der Apothekers en de Deontologische Code. In dit onderdeel wordt voornamelijk gewerkt rond echte casussen zodat de student beter begrijpt hoe een apotheker zich hoort te gedragen en welke sancties opgelegd kunnen worden bij het schenden van de Deontologische Code. Belangrijke thema's die behandeld worden zijn reclame en wachtdienst.

Bio-ethiek

In het onderdeel Bio-Ethiek krijgt de student inzicht in ethische thema’s waaronder: patiëntenrechten, de morele status van een foetus, het levenseinde, e-health, m-health, vaccinatie, transplantatie, big data en privacy.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Verzameling van wetteksten, koninklijke en ministeriële besluiten Toegang tot de website van Orde van apothekers, het RIZIV, de beroepsverenigingen en tariferingsdiensten (indien mogelijk op de beveiligde zones)
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Gecommentarieerde deontologische code
Cursustekst (Vereist) : Stagegids tarifering
Bijkomende info

.......

Leerresultaten

Algemene competenties

Academische leerresultaten

  1. De student begrijpt hoe de sociale zekerheid in elkaar zit op niveau van de officina-apotheek.
  2. De student begrijpt hoe de verstrekkingen en producten die in de apotheek aangeboden worden terugbetaald zijn.
  3. De student begrijpt wat het traject is van een voorschrift van voorschrijver tot zoveel jaren na aflevering.
  4. De student heeft inzicht in welke wettelijke teksten het beroep van officina-apotheker beïnvloeden.
  5. De student begrijpt welke kwaliteitseisen de wetgever aan de officina-apotheker oplegt.
  6. De student heeft inzicht in de wet over de spreiding van apotheken en welke procedures de opening, sluiting, overbrenging en fusie van een apotheek bepalen.
  7. De student kan redeneren over concrete deontologische casussen.

Maatschappelijke leerresultaten

  1. De student is zich bewust van de maatschappelijke rol van de officina-apotheker ten opzichte van andere zorgverleners en zijn patiënt.
  2. De student begrijpt het belang van privacy.
  3. De student heeft inzicht in actuele bio-ethische thematieken en kan deze vanuit een ethisch perspectief beargumenteren.
  4. De student krijgt inzicht in de organisatie van de sociale zekerheid.
  5. De student erkent het belang van wetten en deontologie bij de uitoefening van een zorgberoep.
  6. De student krijgt inzicht in de rol van de beroepsvereniging en de tariferingsdienst en hoe de apotheker vertegenwoordigd is bij de regeringen.

Persoonlijke leerresultaten

  1. De student kan verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen leerproces en getuigt van een attitude tot levenslang leren.
  2. De student kan zelfstandig op zoek gaan naar informatie en ze toepassen in zijn praktijk.
  3. De student kan reflecteren over zijn eigen gedrag in de context van de maatschappij.
  4. De student kan reflecteren over het gedrag van collega’s en erover in discussie gaan.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 75% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Social Security, Leg & Deo met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Oral exam Social Security, Legislation and Deontology

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • bioethics met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Written examen bioethics

Aanvullende info mbt evaluatie

 

Aanwezigheid op de Deontologische Dag is verplicht.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de farmaceutische zorg: Standaard traject NIEUW
Master in de geneesmiddelenontwikkeling: apotheker