3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023453ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Voor dit opleidingsonderdeel uit de Master Farmaceutische Zorg en Geneesmiddelenontwikkeling moet je geslaagd zijn voor minstens 120 ECTS uit de Bachelor Farmaceutische Wetenschappen EN moet je geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen van het eerste jaar en het tweede jaar van de bachelor FW EN moet je geslaagd of ingeschreven zijn voor alle opleidingsonderdelen van het derde jaar van de bachelor FW
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Gezondheidswetenschappen
Onderwijsteam
Pieter Cornu (titularis)
Onderdelen en contacturen
6 contacturen Hoorcollege
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Centraal bij e-gezondheid staat het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën om de zorg voor patiënten te optimaliseren.

De cursus focust vooral op de officiële Belgische e-gezondheidsinfrastructuur, het gebruik ervan door apothekers en patiënten, en de concepten erachter.

Worden o.a. behandeld:

  • Wat is e-gezondheid?
  • Het actieplan e-gezondheid
  • eHealth-platform, eHealthBox (uitwisseling vertrouwelijke medische gegevens tussen zorgverstrekkers), MyCareNet (platform voor uitwisseling gegevens met de ziekenfondsen), Sumehr (Summarized Electronic Health Record), Recip-e (digitale voorschriften) en de integratie van deze tools in de apotheeksoftware
  • Vitalink medicatieschema
  • Elektronisch medisch dossier in het ziekenhuis
  • Standaarden en terminologiebeleid in de gezondheidszorg
  • Clinical decision support
  • Toegang tot gezondheidsgegevens door de patiënt
  • mHealth: tools en apps
  • GDPR in de apotheek inclusief achterliggende concepten zoals geïnformeerde toestemming, data veiligheid en versleuteling
  • Databases en digitale referentiewerken voor apothekers
  • MDR (medical device regulation) met focus op software als medisch hulpmiddel
  • Artificiële intelligentie in de gezondheidszorg
 
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) :
Bijkomende info

geen

Leerresultaten

Algemene competenties

Op het einde van de cursus kan de student:

• de meest geschikte informatica toepassingen zoeken, kiezen en gebruiken voor het (levenslange) leren, onderzoek en de farmaceutische praktijk.

• uitleggen hoe ICT kan helpen met het optimaliseren van de doeltreffendheid, kwaliteit, en veiligheid in de gezondheidssector, alsook een inschatting geven van de gerelateerde uitdagingen.

• een inschatting geven van de impact van de e-gezondheidstoepassingen op de medische praktijk.

• de Belgische e-gezondheid tools onderscheiden en op adequate wijze gebruiken.

• een overzicht geven van de onderliggende technologieën, architectuur en stakeholders in de Belgische e-gezondheidssector.

• patiënten advies geven i.v.m. e-gezondheid tools

• communiceren met patiënten en gezondheidsverstrekkers via de gespecialiseerde e-gezondheid tools

• de beste principes van GDPR en e-veiligheid toepassen om de integriteit en confidentialiteit van de medische data te waarborgen, alsook de privacy van de patiënten en de beschikbaarheid van de computersystemen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Rapport en presentatie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Aanwezigheid tijdens de WPO is verplicht. Bij onwettige afwezigheid wordt de student verwezen naar de zittijd van het volgende academiejaar.

De evaluatie bestaat uit de opdracht van het WPO.

Binnen het onderdeel WPO dient men de volgende opdrachten af te werken:

Groepswerk met groepspunt:

  • Rapport met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het eindcijfer
  • Presentatie met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het eindcijfer

Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de farmaceutische zorg: Standaard traject NIEUW