3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023453ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
Centraal bij e-gezondheid staat het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën om de zorg voor patiënten te optimaliseren.
De cursus focust vooral op de officiële Belgische e-gezondheidsinfrastructuur, het gebruik ervan door apothekers en patiënten, en de concepten erachter.
Worden o.a. behandeld:
geen
Op het einde van de cursus kan de student:
• de meest geschikte informatica toepassingen zoeken, kiezen en gebruiken voor het (levenslange) leren, onderzoek en de farmaceutische praktijk.
• uitleggen hoe ICT kan helpen met het optimaliseren van de doeltreffendheid, kwaliteit, en veiligheid in de gezondheidssector, alsook een inschatting geven van de gerelateerde uitdagingen.
• een inschatting geven van de impact van de e-gezondheidstoepassingen op de medische praktijk.
• de Belgische e-gezondheid tools onderscheiden en op adequate wijze gebruiken.
• een overzicht geven van de onderliggende technologieën, architectuur en stakeholders in de Belgische e-gezondheidssector.
• patiënten advies geven i.v.m. e-gezondheid tools
• communiceren met patiënten en gezondheidsverstrekkers via de gespecialiseerde e-gezondheid tools
• de beste principes van GDPR en e-veiligheid toepassen om de integriteit en confidentialiteit van de medische data te waarborgen, alsook de privacy van de patiënten en de beschikbaarheid van de computersystemen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Aanwezigheid tijdens de WPO is verplicht. Bij onwettige afwezigheid wordt de student verwezen naar de zittijd van het volgende academiejaar.
De evaluatie bestaat uit de opdracht van het WPO.
Binnen het onderdeel WPO dient men de volgende opdrachten af te werken:
Groepswerk met groepspunt:
Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de farmaceutische zorg: Standaard traject NIEUW