4 ECTS credits
120 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023461DNR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor ‘Cell-, gene- and tissue therapy’ moet men : Geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen van het eerste én tweede jaar van de bacheloropleiding Farmaceutische wetenschappen EN moet men geslaagd zijn voor ‘Farmaceutische biotechnologie theorie + practicum’ EN moet men geslaagd of ingeschreven zijn voor alle opleidingsonderdelen van het derde jaar van de bacheloropleiding Farmaceutische wetenschappen.
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Farmaceutische en Farmacologische Wetenschappen
Onderwijsteam
Joeri Aerts (titularis)
Sarah Vanbellingen
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
25 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

This course envisages to offer insight to the Pharmacy student into the newest class of drugs, the “advanced therapy medicinal products” (ATMP).  Various aspects of these drugs will be discussed in this course.  The course begins with a general introduction in which the concept ATMP will be introduced and this class of drugs will be defined and subsequently compared and contrasted with other types of drugs (especially with respect to biotechnological drugs).  After this introduction, different classes of ATMP (somatic cell therapy, gene therapy, tissue engineering products and combined ATMP) will be discussed separately: definitions, historical framework, current examples and future perspectives will be discussed for each type.  Subsequently, juridical, economic, regulatory and ethical aspects of ATMPs will be explained.  Finally, the role of ATMP in a clinical (hospital pharmacist) and industrial environment (industry pharmacist) will be discussed.  In addition to the courses by the responsible lecturer, a number of guest lecturers who are experts in their domain, will give guest lectures about specific topics. 

In the practical courses, a deeper insight will be provided about topics introduced during the lectures.  Independent acquisition of knowledge is central here.  The principle of “flipping the classroom” is applied, whereby students thoroughly prepare themselves for class through self-study of well-described topics, where this knowledge is further deepened.  This will happen through group discussions according to the Socratic method, where students are divided in smaller groups per topic.  Within these groups, the topics are first discussed after which they are presented to the other groups, who then participate in the discussion according to their point of view.  The lecturer does not have a steering role and does not actively engage in the discussion but rather leads it in the right direction by asking direct questions.  At the end of the practical courses, each student writes a paper about the topic that was addressed where the critical insight of the student will be evaluated.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides docent
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides gastlesgevers
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Overzichtsartikels
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Geselecteerde papers uit primaire literatuur
Handboek (Aanbevolen) : Janeway's Immunobiology, Kenneth Murphy  & Casey Weaver, 9de, Norton, 9780815345510, 2016
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Links naar websites en youtube filmpjes
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Artikels uit de media ivm ATMP
Bijkomende info

The student is expected to obtain at least 9/20 for all the course assignment categories (Oral, Practical course peer assessment and Practical course paper) in order to pass for the entire course. If the student obtains 8 or less on one of the three assignment categories, this will be the final of the exam.  Participation in the Practical course is obligatory.  Only justified absence will be tolerated. 

Leerresultaten

ALGEMENE COMPETENTIES

Cognitive skills:

The student can give examples for each class of ATMP and can describe them

The student can explain various aspects of ATMP (scientific, economic, ethical, regulatory, legal) and compare/contrast this to other types of drugs.

The student can make links between ATMP and other types of drugs (especially biotechnological drugs) used for the same indication.

Reactive skills:

The student actively participates in the discussion during the Practical course

The student constructively collaborates with other members of her/his group.

The student displays a capacity for critical reflection and respects the opinion of others.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 10% van het eindcijfer

WPO Paper bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • EXAMEN MODELING met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • WPO GROEPSWERK met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • WPO PAPER met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Lectures (HOC): oral exam with written preparation.  The exam not only gauges the knowledge of the course content but also overall insight and the critical mindset of the student.

Practical courses (WPO): In the first instance, presence and active participation during Practical courses will be evaluated based on form, content, source reference, originality and critical reflection.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de farmaceutische zorg: Standaard traject NIEUW